Zenuwachtig paard wilt alleen maar rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eqxsam

Zenuwachtig paard wilt alleen maar rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 21:30

Hoi! Heb een probleem... Mijn verzorgpaard is in de winter echt heel braaf met rijden in de bak. Het is een draver. Maar nu is het zomer... Er staan veel planten en dat vind ze zoooo eng! Ze briest heel veel en loopt heel snel. Zodra ik ga draven en ik wil er langs gaat ze als een gek er langs rennen en heeel zenuwachtig lopen... Hoe vaak ik ook probeer het blijft zo... Iemand tips?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:54

Is het een idee om te gaan longeren in de bak zodat jullie eerst vanaf de grond de bak een veilige plaatst maken?
En dan met longeren later ook het zadel erop, balkjes neer leggen etc, alles wat jij ook zou doen met rijden. Als het longeren echt goed gaat en je verzorgpaard relaxt is in de bak, kan je erop stappen als iemand je verzorgpaard aan de longerrlijn houd en daarna los rijden en zo steeds meer.
Maak de stres niet in een keer te groot en maak der eerst comfortabel bij dingen waar je niet op haar rug zit, zo hou je het veilig én leuk

silvia58

Re: Zenuwachtig paard wilt alleen maar rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:03

Het schijnt dat ze van elke dag een schepje magnesium door het voer
veel rustiger in het hoofd worden.
Misschien het proberen waard in combinatie met het advies van Deni11

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 22:09

Is goed ik ga het proberen! Verder nog tips hoe ik ook rustig blijf? Zodra zij gaat stressen word ik soms heel boos... Daarna voel ik me schuldig dat ik zo boos ben geworden

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:12

Ik ben bang dat je met boos worden het alleen maar versterkt.
Als ze echt bang is, dan helpt boos worden niet. Ik snap de frustratie wel hoor.... Maar misschien zou je er iemand bij kunnen halen die verstand heeft van bange paarden. En je tips kan geven en leren hoe je er mee om kunt gaan.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 22:14

Dat ga ik zeker doen! Het gekke is dat ze in de winter echt een heerlijk paard is die super braaf loopt en bijna nergens iets van heeft.. Heb dr vandaag losgegooid in de bak, ze ging er gewoon langs. Ze heeft heel lang gerend dus morgen longeren van te voor en kijken of ze het minder eng vind. Thnx! Verdere tips zijn welkom :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:19

Als ze gewoon rustig blijft met stappen... dan eerst onder het zadel alleen even stappen. Zorgen dat ze meer vertrouwen in je krijgt (en die zal je wel even weer moeten opbouwen als je al een paar keer boos bent geworden).

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 22:33

Stappen gaat prima, netjes aan de teugel, ontspannen etc. Poets dr altijd uitgebreid etc...

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:17

Misschien een hele rare gedachte van mij, maar kan ze ook last hebben van vliegjes ?
Omdat het dus alleen in de zomer maanden is.
Van te voren goed inspuiten met een vliegenmiddel en evt een oornetje.
Wie weet helpt het :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:49

Hoeveel uur komt ze buiten naast het rijden?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:03

Naast de vraag of ze voldoende buitenkomt naast het rijden.

Ook de vraag wat je doet met rijden..

als je continue diverse figuren en oefeningen rijd, veel van hand veranderen, voltes, slangevoltes dan hebben ze veel minder tijd om bij andere dingen stil te staan dan met waar ze mee bezig zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:16

eqxsam schreef:
Is goed ik ga het proberen! Verder nog tips hoe ik ook rustig blijf? Zodra zij gaat stressen word ik soms heel boos... Daarna voel ik me schuldig dat ik zo boos ben geworden

Dit werkt zelden bij een draver. Ik denkt echt dat je les moet nemen :)

Ik zou mij gaan verdiepen in allergieën. Eventueel denken aan een neusnetje of zonnen kap.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:54

Waar staan die planten?
Als ze naast de bak staan en door de omheining heen steken, kan het zijn dat de planten langs haar benen strijken. Niemand vindt kriebel fijn dus misschien dat ze daarvan gaat rennen?