Paard na 6 maanden niets doen, opbouwen (dressuur)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Paard na 6 maanden niets doen, opbouwen (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:58

Hoi allemaal!

Sinds gisteren mag ik een paard rijden die in ieder geval 6 maanden helemaal niets heeft gedaan. Hij heeft geen blessure gehad maar door persoonlijke omstandigheden rijdt de eigenaar niet meer. Daarvoor vooral recreatief gereden, ooit heeft hij L1 met genoeg winstpunten voor het L2 gelopen. Ik mag hem helemaal zelf oppakken, een super leuke uitdaging :) Hij is nu 16, 1.68m, KWPN'er. Hij is af en toe gelongeerd (volgens mij niet met regelmaat), gisteren heeft hij met mij voor het eerst onder het zadel gelopen sinds hij stil staat. Deed ie super braaf! Heb heel rustig aan gedaan verder.

Mijn doel is om uiteindelijk wedstrijden te starten (in de B beginnen).

Natuurlijk heb ik ook instructie, maar misschien kunnen jullie me alvast ook helpen.

De vraag is: hebben jullie tips voor het opbouwen? Schema's, do's en dont's? Waar moet ik allemaal rekening mee houden? Hij heeft een dik buikje gekregen tijdens zijn 'vakantie' :Y)

Eclare

Re: Paard na 6 maanden niets doen, opbouwen (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:05

Hoi!

Super leuk dat je dit paard kan gaan bijrijden, zo'n kans krijg je niet vaak!
Behandel hem eigenlijk in het begin als een wat jonger paard, niet te vaak of te veel in 1 keer willen doen. Zo zorg je ervoor dat hij het werk leuk blijft vinden.
Longeren is nooit verkeerd gezien hij dan niet ook nog eens een ruiter moet dragen dus ga 2 keer in de week lekker longeren, halfuurtje. Goed instappen, losdraven, bijzet/wat voor hulpteugel je wilt gebruiken (ik ben voorstander van de dubbele lijn) eraan en werk hem lekker lang en laag los waarbij impuls en los door het lichaam bewegen hetgeen is waar je je op gaat concentreren. Ook natuurlijk weer goed af laten koelen.

Als je dan daarnaast nog 2 dagen gaat rijden waarbij je in het begin hetzelfde doet. Houdt het simpel, houdt het leuk, je gaat dan vanzelf aan je paard merken of hij het nog lichamelijk allemaal trekt.

Zorg dat hij genoeg buiten komt waardoor hij daar ook aan zijn conditie kan werken en op de dagen vrij kun je natuurlijk ook een stukje buiten gaan stappen met hem, of maak een buitenritje. Dit houdt ze ook soepel.

Kijk ook naar zijn voerschema, je zegt dat hij al een buikje heeft, misschien staat hij nu al op teveel voer, houd het in de gaten en wees niet te snel met krachtvoer bijvoeren, vaak voor het simpele werk kan een paard beter meer ruwvoer krijgen.

Als je dit een paar weken gedaan hebt kun je het langzaam op gaan voeren. Dan rijd je is 3 keer in de week of je rijd 1 keer langer door etc.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 13:43

Nou inderdaad, ben super blij dat Tribute op mijn pas is gekomen :)

Thanks voor het antwoord, daar heb ik wat aan!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:35

Kijk naar wat het paard aan geeft. Mijn paard was na lange (box)rust behoorlijk stijf geworden. Daar ben ik echt met aan de hand wandelen mee begonnen. Dit is in jouw geval niet van toepassing.
Heb je de mogelijkheid om buiten te rijden? Ga dan lekker naar buiten! Daar heb je vele rechte stukken en helpt je paard zijn conditie en spieren op te bouwen en hou je ze lekker vrolijk in het koppie. Je zou ook een paar keer per week kunnen longeren. In het begin nog niet te veel galloperen, en dan opbouwen naar langere gallop en eventueel bijzetten (voorkeur aan dubbele longe). Onder het zadel nog niet te moeilijke oefeningen of strak in de verzameling zetten. Lekker lang laag en ontspannen laten lopen, en van daaruit wat oefeningen vragen voor de spieren en flexibiliteit.
Nogmaals, het hangt allemaal af van wat je paardje aangeeft, en ik zou zeker niks overhaasten. Hou het leuk voor het paard, aangezien die zich na lange tijd weer moet focussen. Kun je naar buiten dan zou ik dat zeker aanraden :)

_Nikyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:45

Wat een leuke uitdaging! Misschien kun je eerst weer rustig beginnen met longeren en conditie opbouwen en dan gaan rijden en krachttrainingen langzaam opbouwen. En vooral niets te snel willen doen :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:54

Heeft 'ie wel gewoon buiten gestaan?

Ik was een half jaar op stage in het buitenland terwijl de eigenaar van m'n verzorgpaard ook geblesseerd was: paard heeft ruim 4 maanden niks gedaan. Pakte ik zo op alsof er niks aan de hand was, lekker soepel ook gewoon. Had ook z'n conditie nog omdat hij elke dag wel lang buiten staat. Verbaasde me enorm, zeker omdat dit paard al in de twintig is.

Alsnog niet te snel gegaan om spierbevangen te voorkomen, maar de conditie blijft lang op peil. :j

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:01

Zoals andere al aangeven: werk aan ontspanning en hou het leuk. 25 min maximaal om te longeren, een paard kan zich maar 20 minuten optimaal concentreren. Lekker buiten wandelen, bekijk zijn voerschema inderdaad en probeer er af en toe 5 of 10 minuutjes op te zitten. Ontspan jezelf, dan breng je deze rust ook over op je paard. Langzaam opbouwen, ik zou in het begin vooral lekker stappen en pas na een week of 2/3 een drafje maken ;)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 21:55

Thanks voor alle tips!

Helaas kunnen we niet naar buiten, dan moet ik echt met de trailer naar het bos bijvoorbeeld gaan. Voordat ik met hem op pad ga wil ik hem toch beter leren kennen zegmaar :)

Ben nu af aan het wisselen tussen max half uur logeren, dagje vrij, 15-30 minuten rijden, en dan inderdaad als ik erop zit vooral de ontspanning en geen moeilijke oefeningen. Afgelopen dagen was het ook zo heet, ik durfde sowieso niet veel te doen. Ik geloof dat hij het nog wel leuk vindt allemaal haha *D

Hij staat nu sinds de zomermaanden wel elke dag buiten, maar in de winter staan ze alleen in de paddock een paar uur...

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:00

Beschikken jullie over een binnenbak?

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 10:50

Ja we hebben een binnenbak, 2 zelfs :)

Het gaat heel goed! Hij krijgt nu zelfs al praatjes en is ook al afgevallen }:0