Help! Weet niet of ik in het goede topic zit Ben bezig met mijn tinker merrie van 7 jaar te beleren. Nu is het zo dat ze eigenlijk best koel is in Dr koppie , longeren met zadel en hoofdstel gaat super. Geen enkele bok of steiger gegeven. Erop zitten gaat ook goed en ze loopt mee aan een touwtje. Zelfs aan de straat is mijn vader er zo op gaan zitten (5 minuten ongeveer) en toen liep ze gewoon netjes door. Maar zodra ik haar in het weiland probeer los of aan lange lijnen te rijden , blijft ze stil staan en weigert te lopen. Nu weet ik dat als je er met een zweep schuin achter loopt , ze wel loopt. Maar wil graag zo min mogelijk gebruik maken daarvan. Wie heeft de gouden tip zodat ze gewoon lopen gaat en niet als een ezel koppig stil blijft staan. Help
Dan snapt ze duidelijk gewoon nog niet wat de bedoeling is... Elke kleine stap uitvoerig belonen! Ze is het misschien gewoon dat er iemand voorop loopt of leiding geeft vanop de grond, en dat zal ze nu missen, denk ik.
Ze hangt nog heel erg aan haar moeder. Altijd samen geweest. Zelfs als ik op de moeder zit en mijn vriendin op de 7 jarige met een touwtje van de moeder naar haar doet ze niks. Inderdaad lopen met een touw vanaf de grond werkt wel maar na een jaar word het tijd dat ze los leert te lopen.
lolotjeh
Geplaatst: 08-07-16 21:52
je gebruikt de zweep als een vertaal middel. je geeft een comando stap en legt de zweep zachjes aan en reacktie zweep weg. aangezien je het paard net aan het beleren bent snapt hij het nog niet allemaal even goed en moet dat nog duidelijk gemaakt worden. er komt vanzelf een tijd waar je helemaal geen zweep nodig meer hebt en al reageerd op de fijnste signalen die je geeft. dit heeft gewoon nog tijd nodig.
Als je echt niet wilt werken met de zweep kun je natuurlijk ook werken met je stem, zeg ieder keer als je met haar loopt stap en neem haar dan mee, dit beloon je als je dan achter haar staat kun je uiteindelijk gewoon stap zeggen en dan gaat ze voorwaarts.
Dit kost wel even tijd ligt eraan hoe snel ze dingen oppikt, maar wat veel paarden moeilijk vinden aan de lange lijnen is dat ze je niet zien terwijl ze gewend zijn dat je leid en dit dus nu voor hun niet doet. Ze moet dit nog aan elkaar koppelen.
Floortz
Geplaatst: 08-07-16 22:13
Je krijgt de kans ze goed te (laten) beleren maar 1 keer... Laten doen door iemand met ervaring en een zachte duidelijke hand of zo iemand erbij vragen. Als het na een jaar niet is gelukt zou ik het niet verder zelf doen. Overigens is beleren in een bak makkelijker. Werken op en in je eten is altijd wat lastiger.
troi
Geplaatst: 09-07-16 12:48
Als het je na een jaar nog niet lukt moet je helaas concluderen dat jij niet de geschikte persoon bent om haar dit te leren.
Tips geven is lastig omdat je via internet niet ziet of ze het oprecht niet snapt of dat ze misschien wel razend slim is en ervoor kiest om je te negeren. De oplossing bij het tweede (een keer flink doorpakken) is heel anders dan die voor de eerste (nog duidelijker uitleggen en rust erin).
Ik zou dus iemand opzoeken die ervaring heeft met doorrijden en zowel goed (zacht) kan doorpakken als rustig kan uitleggen. Grote kans dat je het probleem rap hebt opgelost.
Overigens is mijn ervaring met tinkers dat ze vaak goed erg zijn in onnozel kijken maar tegelijkertijd erg slim zijn. Ik zou gokken op optie 2 dus.
Ik denk niet dat ze 'koppig' is. Waarschijnlijk begrijpt ze niet wat er van haar wordt verwacht. Misschien is het beter om professionele hulp te vragen bij het overbrengen van je hulpen.
marleen_usar
Geplaatst: 23-07-16 08:17
Onze haf loopt buiten wel maar op het land niet, daar vind hij niks aan.
Dit topic past beter op RT-V. Daarom heb ik deze verplaatst.
mystery1980
Geplaatst: 25-07-16 13:03
kan het zijn dat lopen met ruiter haar pijn doet? Slecht passend zadel? iets medisch?
kwita
Geplaatst: 25-07-16 13:13
marleen_usar schreef:
Onze haf loopt buiten wel maar op het land niet, daar vind hij niks aan.
paarden zijn slim! ben jij dan ook onzeker dat merkt ze
piezze
Geplaatst: 25-07-16 13:19
Consequent zijn in je vraag en consequent belonen als ze je vraag goed beantwoordt. Het is niet meer en niet minder. Hoe jij dat moet zien te vertalen naar begrijpelijke commando's dat is jouw uitdaging. Weet wel dat als je dat in de basis niet goed hebt, je daar voor altijd last van gaat hebben. Daarom laten mensen dit vaak doen door profs. Tuurlijk kan je het zelf maar dan niet miepen als het niet helemaal gelukt is.
Dit geldt voor de hele opleiding van het paard. Beter in 1x goed. Je moet dus als je begint eigenlijk al op de hoogte zijn van wat je later verwacht van het paard. Bosritje en een beetje sturen of mogelijk hogeschool dressuur?
In het 2e geval moet je dus zorgen dat het dier licht is en snel e reageert op een klein hulpje. Alles is te trainen maar moet om eerlijk te blijven naar het paard wel vanaf de basis kloppen.
Laatst bijgewerkt door piezze op 25-07-16 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Jetta
Geplaatst: 25-07-16 13:19
Als jij al je zaken op orde hebt, zoals passend tuig en de gezondheid is in orde, waar ik wel vanuit ga, je weet wat je wilt van je paard en je krijgt het toch niet voor elkaar? Dan zou ik iemand zoeken die je kan helpen. Iemand met veel ervaring en de gave het aan jou over te brengen.
tanjaatjuhh
Geplaatst: 25-07-16 13:22
iemand anders met de moeder voorop laten rijden en dan af en toe eens proberen een andere kant op te rijden en dat belonen. Daar leren ze meer van dan op plek proberen vooruit te duwen of iemand er met een zweep achteraan te laten rennen.
Belonen werkt altijd al beter dan straffen. Dan wordt je paard ook gemotiveerder om voor je te gaan. Dus je geeft een prikkel en meteen bij reactie stopt de prikkel. Bij straffen geef je een prikkel en als hij niet juist reageert een tik met de zweep er achteraan. 3x raden wat motiverender is.
lijkt er op dat ze jou nog niet begrijpt wanneer je er bovenop zit. als je er voor, naast en achter loopt wel dit is ze al die tijd gewent geweest. ga aan de hand oefenen met stemhulpen en als je wel met zweep als hulpmiddel werkt tegelijk been gebruiken en belonen als ze het goed doet. denk zeker niet dat dit koppig is maar gewoon niet begrijpen. succes!