Ik doe paardrijden super graag, mijn eigen paard heb ik ondertussen 3j, en daarvoor 4 à 5 tal jaren op manegepaarden gereden. Ik ben eigenlijk wat 'laat' begonnen aan paardrijden om goed te zijn voor mijn hoofd, wat ik hiermee bedoel is, ik denk teveel na. Ik heb een schat van een paard, zal niet snel een voet verkeerd zetten, maar de ruiter..
Ik ben een echte super stress kip, bij de lichtste dingen kan ik al stress krijgen, en dan hoeft dat niet met paardrijden te maken hebben, echter, op het paard belet het mij om soms te genieten of dingen te doen.
Enkele voorbeelden:
Buiten rijden doe ik niet meer => Eerste keren mee geweest met een groep mensen, en mijn paard is nogal enthousiast voor buiten kwam ik erachter, té enthousiast. Hij is op een bepaald moment de eerste voorbijgestoken en verder gelopen zonder de groep (3 andere paarden). Na een goeie KM had ik terug controle, (oef) maar de stress (en de eerste sporen van angst) zat er toch wel in. Later zijn we met de manege naar het strand gegaan in Nederland (oh boy wat een idee), waar mijn paard gewoon knetter werd, ervandoor gegaan is, mij een dikke 5km verder er af gegooid heeft en dan maar alleen verder gegaan is. Gelukkig hebben enkele mensen hem kunnen insluiten op een parking nog een paar km verderop, en hebben we hem terug genomen. Paard super enthousiast, gekneusde ribben voor mij, maar gelukkig voor de rest zonder erg. Einde strand verhaal voor mij. Later hebben vrienden van me nog eens geprobeerd om me mee buiten te krijgen, maar bij het eerste idee van 'het loopt hier mis', ben ik gepanikeerd, van paard gesprongen en maar te voet terug gewandeld.
Nu durf ik niet meer naar buiten, niet voor mijn veiligheid en voor dat van men paard. Maar het is nu zo eigenlijk dat ik me op men nieuwe stalling een beetje opsluit. Ik wil héél graag nog eens op wedstrijd gaan naar men oude stalling, maar ik krijg al stress als ik denk aan de hele verhuis en aan wat er kan mislopen

Iemand een idee voor mij? Ik weet dat het belachelijk klinkt voor sommige onder jullie, maar voor mij is het echt soms belemmerend. Ik heb soms ook geen controle over 'wat ik doe'. Soms verstijf ik helemaal in plaats van gewoon te 'blijven rijden' zoals men lesgever zegt. Dit is dan heel onbewust, maar men paard men paard voelt dat natuurlijk wel. Ik zeg het, het is echt een doodbraaf paardje, en in de piste ook een schat, maar de ruiter he