Tinker Magic, nog in de leer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

Tinker Magic, nog in de leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:21

Hallo allemaal,
Ik kocht Magic 2 maanden geleden.
Ze is ruim een jaar onder het zadel maar zeer weinig bereden.
Ik heb een hele lastige start met haar gehad. Ze was in het begin echt helemaal ontregeld van het verhuizen en duidelijk al lange tijd niets meer gedaan. Ze was lomp aan de hand, onder het zadel vloog ze de bochten uit, verzette zich maximaal tegen het bit, gooide haar tong erover, viel om, enz enz.
Na een maand ellende kwamen we op de goede weg; een bitje met een tongboog bleek een enorme stap vooruit. Ook opbouw van haar conditie werkte in haar voordeel (er moet nog 100 kg af, en bij mij mag er idd ook wel wat af :D ).
Inmiddels gaat het echt veel beter, maar er is nog geen ontspanning in haar lange rugpier, zoals jullie op dit filmpje wel zullen zien.
Ik had mezelf nog NOOIT zien rijden op de film, dus ben een beetje lief voor me? Ik heb met haar nu net mn eerste les achter de rug, maar wil ook wel eens wat geroep vanaf de zijlijn.
Dus; wat vinden we er zo van?

Iloscorp

Re: Tinker Magic, nog in de leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:32

Zoals je zelf al zegt is de ontspanning nog niet echt aanwezig :P

Ook vind ik dat ze overhaast loopt, zowel in stap als in draf. En doordat ze zichzelf vast zet, loopt ze ook wat kort. Probeer het tempo wat lager te houden :)

Verder vind ik jullie een leuke combinatie! <3 Heb je ook les?
Succes verder met haar! +:)+

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:49

Nee, klopt, de ontspanning wil ik dolgraag bereiken, ben daarom heel veel bezig met rechtrichten, maar we hebben nog een weg te gaan zeg maar haha. Idd werd mij ook door mn instructrice aangeraden haar tempo naar beneden te krijgen. Ze is ook bepaald geen luie tinker:-) maar het is ook nog de balans die ontbreekt denk ik.

Ik heb idd les, van Rosita Quack maar net pas voor de eerste x:-)

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:39

Ik zou voor nu de draf even laten voor wat het is. Op deze manier werk je de spanning alleen in de hand.

Lekker aan de slag gaan met het vwnw in stap i.c.m veel figuren en bogen. Zodra dat goed gaat, zou ik dit uitbouwen naar de draf. Je kan zien dat ze in stap makkelijker je had opzoekt, maar dat ze nog net die lengte in haar hals mist om de teugel netjes aan te nemen.

Ook vind ik haar niet helemaal fijn lopen. Dat kan komen doordat ze zich bij het rijden zo vast zet of doordat ze ergens in haar lichaam vast zit. Laat je haar wel eens nakijken door een fysio/osteopaat? (Die kan het immers beter bepalen)

Ik vind het iig super stoer dat je een topic durft te openen en ben echt benieuwd hoe het over een paar maanden gaat! :)

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 12:18

De stap doen we heel veel, ik draaf nog niet eens de helft van de tijd, inderdaad om redenen die je aangeeft. Toch moet ook haar conditie en bespiering worden opgebouwd, en dus pakken we ook de draf op.
Wat betreft het niet fijn lopen, dat zie ik niet, en ze voelt prima ohz. Ik heb toevallig van de week een topic geopend voor een osteopaat in de buurt, dus dat lag idd in de planning.

Dank je wel, ik denk dat we alleen maar vooruit kunnen gaan hahaha

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:49

Dat is fijn om te horen :)

Zoals ilonamandjes ook zegt, loopt ze wat kort en heb ik het idee dat doordat ze zich zo vast zet ze er af en toe een klein beetje onzuiver van wordt.
Ben zelf altijd wel voorzichtig met dit soort uitspraken, ben immers geen osteopaat, maar wilde het wel gewoon even benoemen ;) Maar als de osteopaat komt, zal het allemaal wel goed komen :)

Wat ik me dan wel afvraag. Waarom kies je er voor om op dit moment onder het zadel de conditie te trainen ipv bijvoorbeeld aan de longe?

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:05

Leuk paardje! Ik zou er toch voor kiezen om ook meer te trainen aan de longe. Doe je dat nu ookal en ontspant ze dan wat meer?

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:34

Ze krijgt ook training aan de longe. Ik wissel eea graag af. Aan de longe is voor haar nog net zo moeilijk, die basis heeft ze denk ik nooit gehad. Ze is naar mijn idee nooit gelongeerd voordat ik haar kreeg want ze bakte er niks van. Maar ook daar gaan we vooruit. Ook maken we buitenritjes. Ik heb geen haast, alles op het gemakje en niks overhaasten. Ze krijgt ook haar rustdagen tussendoor.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:56

Leuk dat je zo enthousiast en zelfbewust bezig bent!

Een tip die ik wil geven: het lijkt alsof je een beetje met een holle rug rijdt. Als je wat meer je bekken kantelt en op je billen gaat zitten (alsof je op de bank zit) voelt dat voor zowel jou als je paard meer ontspannen. En probeer jezelf en je benen iets langer te maken je bovenbenen lekker los te laten.

Maar lekker bezig hoor en lekker blijven oefenen! Jullie zijn pas 2 maanden bezig, neem lekker je tijd. :D

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:06

Madonnamagic schreef:
Ze krijgt ook training aan de longe. Ik wissel eea graag af. Aan de longe is voor haar nog net zo moeilijk, die basis heeft ze denk ik nooit gehad. Ze is naar mijn idee nooit gelongeerd voordat ik haar kreeg want ze bakte er niks van. Maar ook daar gaan we vooruit. Ook maken we buitenritjes. Ik heb geen haast, alles op het gemakje en niks overhaasten. Ze krijgt ook haar rustdagen tussendoor.

Dan snap ik het. Als aanvulling zou je ook dubbele lijnen kunnen proberen met haar. Is erg goed voor haar en leuk om te doen.

Iig succes! En idd neem de tijd :)

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 08:04

Femm_k schreef:
Leuk dat je zo enthousiast en zelfbewust bezig bent!

Een tip die ik wil geven: het lijkt alsof je een beetje met een holle rug rijdt. Als je wat meer je bekken kantelt en op je billen gaat zitten (alsof je op de bank zit) voelt dat voor zowel jou als je paard meer ontspannen. En probeer jezelf en je benen iets langer te maken je bovenbenen lekker los te laten.

Maar lekker bezig hoor en lekker blijven oefenen! Jullie zijn pas 2 maanden bezig, neem lekker je tijd. :D

Grappig! Deze 2 opmerkingen kreeg ik ook tijdens mn eerste les, moet ik echt op letten (dacht dat ik dat al deed maar blijkbaar niet haha). Dank ej wel dat je me er weer even attent op maakt.

Ja hoor, we nemen zeker lekker de tijd! Ik geniet van elke miniscule vooruitgang!

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 08:05

D_eem schreef:
Dan snap ik het. Als aanvulling zou je ook dubbele lijnen kunnen proberen met haar. Is erg goed voor haar en leuk om te doen.

Iig succes! En idd neem de tijd :)

Dank je wel, vind ik wel onwijs moeilijk hoor, met dubbele lijnen, maar ik moet het idd eens gaan doen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:31

Wat goed dat ze al zo voorruit is gegaan!
Wat mij ten eerste opviel is jouw houding. Het lijkt alsof je net wat te netjes wilt zitten waardoor je iets te stijf zit en daardoor net niet helemaal lekker mee komt met de beweging. Dat kan het ontspannen voor haar wat moeilijker maken.

En voor de rest zou je er nu naar mijn mening meer aan mogen rijden. Je bent nog vooral aan het hobbelen en ik denk dat je zeker een stapje verder kan. Een goede contactteugel waar je buiging links en rechts afwisselt met rechtstellen, zorgt er vaak al voor dat ze willen zakken. Ga lekker aan het werk met haar :)

Longeren zou ik zeker vaak gaan doen. Een enkele longe is waarschijnlijk genoeg voor nu. Ook daarmee kun je ze door middel van contact (naar binnen vragen, zweep als binnenbeen, buiging) vragen te zakken en dat is voor haar op dit moment al training.

Betreft het niet lekker lopen dat iemand aanhaalde. Ik denk dat dat komt door het vasthouden in het lichaam en het wat overhaast lopen (in combinatie met tinkergangen). Een ostheopaat is altijd een fijne hulp. :)

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 09:21

Geryon schreef:
Wat goed dat ze al zo voorruit is gegaan!
Wat mij ten eerste opviel is jouw houding. Het lijkt alsof je net wat te netjes wilt zitten waardoor je iets te stijf zit en daardoor net niet helemaal lekker mee komt met de beweging. Dat kan het ontspannen voor haar wat moeilijker maken.

En voor de rest zou je er nu naar mijn mening meer aan mogen rijden. Je bent nog vooral aan het hobbelen en ik denk dat je zeker een stapje verder kan. Een goede contactteugel waar je buiging links en rechts afwisselt met rechtstellen, zorgt er vaak al voor dat ze willen zakken. Ga lekker aan het werk met haar :)

Longeren zou ik zeker vaak gaan doen. Een enkele longe is waarschijnlijk genoeg voor nu. Ook daarmee kun je ze door middel van contact (naar binnen vragen, zweep als binnenbeen, buiging) vragen te zakken en dat is voor haar op dit moment al training.

Betreft het niet lekker lopen dat iemand aanhaalde. Ik denk dat dat komt door het vasthouden in het lichaam en het wat overhaast lopen (in combinatie met tinkergangen). Een ostheopaat is altijd een fijne hulp. :)

Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Ik ga ermee aan de slag!