Benen naar achter, paard harder

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Benen naar achter, paard harder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 13:59

Hoi,

Ik zit met een probleempje.
Sinds een paar weken/maand is hier een nieuwe pony. Het is de bedoeling om hier mee te dressuren en af en toe een sprongetje te nemen. Nu is deze pony de laatste 4 jaar Z springen geweest, en weinig dressuur. Omdat ik verder wil met de dressuur heb ik op deze nieuwe pony les. Alleen loop ik tegen het volgende probleem aan. De pony is gewend om met de barrage in het springen hard te gaan wanneer je je benen wat naar achter legt. Nu heb ik dus het probleem dat wanneer ik aan het rijden ben en hij springt bijvoorbeeld wat opzij, en ik verlies mijn balans, mijn benen naar achter gaan. Ik ga dan ook meer naar voren zitten. (Hier ben ik al op aan het letten, mee bezig) De reactie van mijn pony is op dat moment: Ik moet gaan rennen, en weg is hij. Dan verlies ik totaal mijn balans en zit ik op een pony die hard gaat. Heeft iemand dit weleens meegemaakt?

Heb nu op deze nog maar 1 les gehad, en instructrice is er ook over na aan het denken.

Caily

Re: Benen naar achter, paard harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:01

Ik denk dat dit een hele goede leerpony is die jou leert goed achterover te blijven zitten :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:02

Onafhankelijke zit aanleren.

Vraag of iemand je logeert zonder beugels.
Doe dat eens een tijdje, iedere dag een half uur of zo.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:04

Jou balans is dus nog niet optimaal... misschien eens wat zitlessen nemen en dan eerst niet op je eigen pony als dat mogelijk is.
Daarnaast gebeurt er dus daarvoor al iets... Namelijk het wegspringen... waarom gebeurt dat?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 14:56

Dat wegspringen kwam mede door eerste keer ander terrein, grotere bak en allerlei dingen er omheen dus was ook wat kijkerig. Hij sprong iets opzij van iemand die om de hoek kwam.

Longeren zonder beugels is wel een goede ja!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:03

Dan hoeft het toch niet alleen van je benen naar achteren te komen maar gewoon dat ze veel spanning had en wilde vluchten ervoor... als je dan zelf wat uitbalans bent en gaat klemmen gaan bijna alle paarden nog harder rennen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:10

Ja alleen was het niet echt bangheid zei mijn instructrice en zo voelde het ook niet. Hij sprong iets opzij, stopte en ging toen pas aan de kletter. En later toen het weer gebeurde keek hij enkel ergens naar en ging toen ineens rennen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:33

Ook in een parcours /barrage zal het paard weer makkelijk terug te nemen moeten zijn. Denk dus dat het eerder aan jouw paniek/angst zal liggen dan aan het feit dat je jouw benen verplaatst. Misschien dus vooral het probleem bij jezelf zoeken en oplossen en niet bij het paard.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:40

piezze schreef:
Ook in een parcours /barrage zal het paard weer makkelijk terug te nemen moeten zijn. Denk dus dat het eerder aan jouw paniek/angst zal liggen dan aan het feit dat je jouw benen verplaatst. Misschien dus vooral het probleem bij jezelf zoeken en oplossen en niet bij het paard.

Ik zoek ook zeker niet het probleem bij het paard. Het ligt aan mijn benen, dus mijn fout. Alleen op het moment dat hij gaat slaat bij mij de angst toe, dat klopt. Dus instructrice zei dat hij ging en dat op dat moment de spanning toeslaat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:49

Ja lastig lijkt me. Je moet eigenlijk heel rustig vertrouwen opbouwen met een nieuwe pony. Eerst doe ik dat lekker vanaf de grond en vervolgens pas onder het zadel. Het punt is dat je het idee moet krijgen in jouw hoofd dat die pony en jij elkaar lief vinden en elkaar geen pijn of schrik willen aanjagen. Jij moet het gevoel krijgen dat je het paardje helemaal onder controle hebt. Dit kost gewoon tijd. Misschien ben je te snel gegaan en ben je er nog helemaal niet aan toe om los door de baan te rijden? Doe anders een stapje terug. Ga bij de instructrice aan de longeerlijn, en doe meer vanaf de grond met hem waarbij je je veilig voelt. Dit is helemaal geen schande of gek. Lekker beel ermee bezig zijn en lekker in jouw tempo.