Wissels...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Wissels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:55

Hoi iedereen,

Ik hoop dat ik langs deze weg een paar ideeën kan vinden om mijn paard alsnog de een goeie wissel aan te leren.

Donderwolk is een 7 jarige merrie, ze loopt momenteel vergelijkbaar Z2 in België en is aardig goed bezig met alle oefeningen.
Zijgangen en halve pirouettes, verzamelende en verruimende oefeningen, alles lukt goed! Behalve de wissels.

Vorig jaar september ben ik er samen met mijn trainer aan begonnen, maar vanaf de eerste keer, telkens in twee tijden.
De fout ligt bij mij, indien ze uit zichzelf wisselde in de jaren ervoor en het voelde goed, heb ik ze nooit gestraft. Helaas voelen de wissels in twee tijden goed...

Ondertussen hebben wij bijna de hele trukendoos uitgeprobeerd.
- vanuit de contra
- meer verzamelend
- meer vooruit
- rond en laag
- met balkje
- met veel voorbereiding
- met minder voorbereiding ( verrassingseffect )
- vanuit zijgangen
- vanuit kwart pirouette
- met tikje met de zweep
- in de hoek, rechte lijn, op de cirkel, ...
- volledig naar de nieuwe binnenkant reeds stellen en buigen in contra

Tussen maart en mei, geen wissels meer gevraagd, enkel basiswerk.

Oefeningen die wij standaard vooraf doen :

Schakelen, travers en schouder voor in galop op de cirkel, actieveren van de achterhand, zijgangen, tussen de oefeningen teugels uit de hand laten kauwen en weer opnemen, ...

Ondertussen springt ze de wissels al niet meer in twee tijden, maar alsof ze een hindernis springt. Dus met de achterbenen gelijk. Een vooruitgang, maar nog lang niet zoals het hoort.
Ze geeft het gevoel dat ze ervan overtuigd is dat dit de juiste methode is. Ze spant zich niet op, ze springt op de hulpen en galoppeerd rustig verder.

Nog even dit :

Ik moest een niveau hoger starten omdat ik meer dan 30 bonuspunten had

Ze heeft geen enkel medisch probleem, nog met het zadel.

Tips, oefeningen en ideeën zijn welkom!

YellowLeaf

Re: Wissels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:39

Is het een idee dat je instructie haar tijdelijk rijdt totdat ze de wissels springt? Vooral omdat je ook zelf zegt dat de wissels in tweeën voor jou goed voelen.

Hoeveel ervaring heb jij zelf met het springen van wissels? Heb je misschien de mogelijkheid om het een paar keer aan te voelen op een paard waarbij deze al bevestigd zijn?

Wij leren paarden nog weleens over een laag kruisje wisselen als het kwartje niet valt. Dan moeten ze net wat meer op springen dan over een balkje, maar wel laag genoeg houden dat ze in principe gewoon door kunnen galopperen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 22:29

Mijn trainer zal er niet op stappen. Momenteel gekwetst, maar ook iets te oud vrees ik O:)

Mijn vorige twee paarden sprongen goede wissels. Zeker aristo, die sprong ze beter als dat ik ze kon vragen bij wijze van spreken.

Kruisje of balkje is mij af geraden, juist vanwege het risico op het leren wisselen alsof je een hindernis springt.

Hierbij een foto van vandaag. Is oa een miscommunicatie tussen ons, maar weergeeft het probleem. Ze springt alsof er een hindernis staat.
Bergop zijn ze zeker :P :P
Afbeelding

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:47

Misschien vanuit de basis terug beginnen door een eenvoudige wissel uit te voeren en terug op te bouwen? Ik rij helemaal niet op dit niveau of eender wat, maar dit lees ik nergens terug namelijk. :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 05:45

Het is natuurlijk heel moeilijk te zeggen door één foto, maar het lijkt erop dat je haar ook wel heel erg probeert te verzamelen en dat je best wel veel druk op de teugels hebt. Ik probeer het in het begin altijd een beetje voorwaarts op te lossen, en dan later, als het paard het goed kan, pas met verzameling te komen.. Maar ik ben ook meer van het springen, ik weet ook niet of er dan nog veel verschil in het leren en rijden van wissels zit.. xD

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 05:59

Op die foto is het lastig te zien of je van links naar rechts of van rechts naar links wilt wisselen, inderdaad springt ze achter gelijk. Het lijkt mij dat je van rechts naar links wilt wisselen, dat betekent dus dat je linkerstelling moet aannemen en zoals je je handen op de foto hebt en de druk op de teugels is dat juist het tegenovergestelde.

Heb je al geprobeerd vanuit een appuyement, en dan tijdens het appuyement de stelling ombuigen en beenhulpen voor de andere galop geven?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:15

Het lijkt op de foto dat je hem misschien iets teveel tegenhoud van voor, waardoor ie zo ontploft. Of waarschijnlijk doordat ie zo ontploft. ;)

Al vanuit contra geprobeerd een beetje "traver" te drukken van achter. Dus de schouder wat naar buiten. Kont naar binnen(niet overdrijven) en eventueel klein beetje stelling erbij?
Kwa tempo beetje aanvoelen. Bij de mijne was het in dat leer proces erg verschillend. Ene kant moest je toch iets meer terug verzamelen en de andere kant juist iets meer vw houden nog.
Maar op die manier motiveer je hem juist om achter om/eerst te gaan en is het een heel kunstig paard als ie dan nog met 2 benen tegelijk om springt. :P

Ik heb trouwens wel mijn instructie er een paar x op gezet om het te leren. Omdat ik het zelf wel gereden had maar nog nooit aangeleerd. Paard snapte er geen bal van waarom ie nu ineens een "fout" moest gaan maken in de (contra)galop en al die jaren niet :+
Was ook een enorme zoektocht maar inmiddels springt ie ze echt super makkelijk, goed, en totaal geen stress of spanning erop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:20

Heb je al geprobeerd om niet met S&T maar op een enkele trens te oefenen en had dat verschil? Gezien de bovenstaande tips over losgelatenheid en luchtigheid.....

Ik ken wel een paard wat ze nooit ontspannen heeft leren maken. Het bleef altijde een beetje "eng"

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:42

En als je hem nou eens mee naar buiten neemt, op een lang pad en eventueel eens wat langer laat worden in het lichaam?

Mijn paard had nogal wat moeite met zijn lichaam, maar wou wel graag dat hij wat kon overspringen in de springring.
Toen ik buiten wat galoptraining aan het doen was, op een redelijk tempo (30km/u) sprong hij veel makkelijker 'correct' over. In dit geval kan jouw paard bijna niet zo overspringen met de manier die die nu doet, dus zal hij wel netjes moeten overspringen,
Dit tempo heb ik vrij snel terug kunnen voeren en nu springt hij gewoon nette correcte wissels, op commando en is hij ook niet meer zo lang in het lijf.
Normaliter pak ik het ook niet zo aan maar bij hem werkte het.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:47

Dat is een lastig iets Nathalie. Zeker als ze zelf denken dat het gewoon juist is wat ze doen. Ik weet niet hoe vaak je les hebt of hoe vaak er iemand kan meekijken, maar in het begin bij het aanleren van de wissels reed ik enkel wissels als iemand mee kon kijken en kon zeggen of de wissel al dan niet correct gesprongen was. Daar zou ik sowieso mee starten aangezien je het zelf ook moeilijk kan voelen in dit geval. Daarnaast moet je eigenlijk die wissel achteraan kunnen laten maken ipv van vooraan, ik vermoed dat ze eerst vooraan wisselt en dan achteraan? Ik doe dit meestal door contragalop op een grote cirkel te rijden en dan de achterhand naar binnen te duwen richting travers. Op een cirkel heb je het voordeel dat je oneindig veel rondjes kan blijven rijden en wachten tot ze achteraan wisselt. Vooraan komt dan meestal vanzelf mee. Als ze het fout doet en eerst vooraan wisselt, gewoon weer opnieuw beginnen. Maar bij zo'n zaken, nooit alleen werken, altijd iemand laten meekijken die meteen kan zeggen of de wissel wel/niet goed was.
Als het echt niet lukt, even op zoek gaan naar iemand die daar reeds veel ervaring in heeft om een paard daarin te corrigeren? Voor jou is het wat verder weg, maar ik weet dat bijvoorbeeld Peter Pieters hier heel veel ervaring & goede resultaten mee heeft gehad al.
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 03-08-16 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit de naam gehaald.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 16:38

Bedankt alvast voor de vele reacties.

De foto is een extreem geval. Ik schrik zelf van haar plotse reactie en ben niet snel genoeg mee met mijn hand en wordt naar achter geduwd. Ik was al blij dat wij in de ring rijden.

Ik zal proberen even de lijst te overlopen.

Eenvoudige wissels doet ze goed.
Zou je dan bedoelen, dat ze een stap stap moet doen en dan weer weg? Heel riskant om dan de eenvoudige te verknoeien.

Appuyement met richting verandering geprobeerd, maar dat ging echt niet zo goed. Ze geraakte dan meer in de knoop.

Cirkel contra en travers doen wij nu heel veel, maar dan durft ze zich opboeien en beginnen wippen voor de wissel. Maar wij blijven daarin volhouden en ze zelfs wat langer en diepen in de contra te houden.

Trens is een optie. Zal morgen nog eens trens in steken. Is alweer een paar weken geleden.

Reed je je wissels in dat hoger tempo? Ik ga regelmatig interval training doen in het bos. Maar riskeer geen enkele wissel. Juist omdat ze zich dan langer in haar lijf mag maken.

Heb een keer per week les. Thuis helaas niemand en als ik naar de binnenpiste ga, niet echt de geschikte personen om het te vragen.

Morgen les, ik zal nog eens op trens gaan. En nog eens wat ideeën bespreken.
Zal ook proberen een stukje uit filmpje te halen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:07

Succes met uitproberen.
Ik zou wel je S&T hoofdstel meenemen naar les, zodat je eventueel kan wisselen.
Wat ik (niet zelf, van vriendinnen) altijd hoor is niet de eenvoudige wissels gebruiken als je vliegende wilt aanleren. Het is gewoon een andere oefening. Pony van mijn dochter begint ze nu ook door elkaar te halen. Ze is gestopt met vliegende wissels aanleren, heeft ze in haar proeven nog niet nodig.
Houd je ons op de hoogte?

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:20

Op de hele AC lijn balkjes neerleggen, zodat je zegmaar de bak in een tweeën deelt. En dan slalommen erover met zo min mogelijk bochten ene dan erop wisselen :) Bij die van mij gaat dat super! Kweet niet of het iets kan helpen in je training omdat ik niet veel ervaring heb met wissels maar mijn instructrice wel en ik moet zeggen dat hij dmv van dat slalommen hele fijne wissels rijd!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:56

Het slalommen is een goed element, de balken niet. Die stimuleren wel een wissel, maar zoals ze ze nu foutief springt. Alsof het een hindernis is.

Zojuist terug van de les.
Eerst zoals altijd, maar weer gesloten vanachter. Even debriefing en een nieuwe aanpak. Appuyeren naar de hoefslag, de laatste pasjes met de zweep "kietelen" en wissel vragen. De eerste keren, zoals verwacht, vloog ik bijna tussen haar oren. Maar deze keer eens volgehouden. Zowaar van rechts naar links twee normale wissels gesprongen!! Van links naar rechts al iets beter, maar met een schietstoel effect.
Even laten rusten en drafwerk gedaan. Nadien kwart-pirouetjes, de tweede dan iets verder doordraaien dat je op de korte diagonaal terecht komt en weer kietelen en wissel.

Als ze goed zijn voelen ze wel niet goed aan, dus zal er verder thuis niet meer op trainen. Morgen dan maar het bos voor een galop training.

Filmpje met wissels komt morgen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 23:01

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:15

Kan de video niet zien

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 23:18

Raar, hier lukt het wel...

Zo misschien

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:29

Wat ik zo kan zien heeft het denk ik niet eens te maken of je hem vanuit een travers springt, op de volte of wat dan ook.
Het lijkt als of je met je binnenhand teveel tegenhoud waardoor het binnen achterbeen geblokkeerd word om door te springen.
Het kietelen met je zweep zorg je ervoor dat ze vlug blijft van achter, dat is goed want dat is ook een rede dat ze soms niet doorspringen.
Ik heb het ook wel eens vanuit een lichte gebroken lijn gereden, dan stuur je goed terug op je buitenteugel, binnenhand ontpannen beetje vlug maken voor de wissel maar niet weg late rennen, zorgen dat ze blijft dragen en dan je wissel springen.
En niet 10 keer doen, begin met 1 goede wissel iedere kant op, beloon uitermate na iedere goede wissel en stop ermee. Dit bouw je gewoon later uit naar mate de wissels steeds beter gelijk goed gesprongen kunnen worden

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:42

Eens met opmerkingen in de post boven mij

Verder mis ik in de galop ook wat sprong en activiteit en zou je paard nog wat meer in de oprichting mogen! Voor je wissel duikt je paard ook eerst naar beneden waardoor achter na komt Of ze dus door je teugel springt

Ik zou eerst aan de galop zelf gaan werken schakelen werk pirouttes om achter sterker en sneller te krijgen

Succes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:50

Keertwending en dan omstellen en net voor de hoefslag wisselen. Je maakt dan ook nog gebruik van de bakrand en kan hem dus voor wat langer laten. Misschien kan je dat nog proberen.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:18

Ik mis in de galop ook wat lossigheid en het lijkt alsof je zelf de hulp soms wat laat geeft en je daarbij wat blokkeert in je nieuwe binnenhand.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 22:12

Bedankt dames. Wij blijven er aan verder werken.

Halve pirouettes zijn nog net een tikkeltje te vroeg. Daar is ze nog niet sterk genoeg.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:29

Nathalie wat een lekkere vlotte proef! En wat gaat donderwolk vooruit... De wissels tja, je weet dat de mijne moeite had met die naar rechts. Alles wat ik deed is losmaken voor het nieuwe binnen been in de contra, en daarin veel schakelen. Terug, en dan 1,2 en bij 3 iets oprijden en been verwisselen. Zorg er wel voor dat hij los is op de nieuwe binnen teugel. Ze gaan bij mij vooruit, maar er gaan zoveel wegen naar Rome. Succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:43

Dit hoeft geen halve pirouettes te zijn hoor gwn travers op de volte om het binnen achterbeen steeds sterker te maken Dan heet het een werk pirouettes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:01

webster543 schreef:
Mijn trainer zal er niet op stappen. Momenteel gekwetst, maar ook iets te oud vrees ik O:)

Mijn vorige twee paarden sprongen goede wissels. Zeker aristo, die sprong ze beter als dat ik ze kon vragen bij wijze van spreken.

Kruisje of balkje is mij af geraden, juist vanwege het risico op het leren wisselen alsof je een hindernis springt.

Hierbij een foto van vandaag. Is oa een miscommunicatie tussen ons, maar weergeeft het probleem. Ze springt alsof er een hindernis staat.
Bergop zijn ze zeker :P :P
[ [url=m/kMrBfp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sorry maar wat een afschuwelijke foto, ga meer op zit rijden , je rijd te veel op de hand de stang is door geslagen,
Het probleem ligt niet bij het paard maar bij de ruiter, ook vind ik een paard van 7 veel te jong om al z2 te rijden, werk aan je zelf, het paard kan het maar word op alle fronten tegen gewerkt.