Galop verbeteren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 18:57

Hallo bokt,

Sinds februari heb ik een connemara pony, welke ongeveer 1,5 jaar manege lessen met gehandicapten heeft gelopen. In het begin kon zij geen voltes galopperen en alleen maar heel hard om balans te houden.

We rijden regelmatig in het bos, draven en galopperen de heuvels op, doen regelmatig balkjes en cavalettis. Wekelijks springles waar ze met gemak 80cm springt en met gemak 3/4 inuitjes, maakt gemakkelijk een galop changementen.

Maar we lopen er nog steeds tegen aan dat ze erg hard gaat in de galop. Lange zijdes zijn voor haar het makkelijkste, op voltes moet ze goed naar voren gereden worden anders stort ze letterlijk ter aarde. Stap en draf is ze sinds een week of 2 redelijk nageeflijk, maar de galop is nek vooruit, hoofd omhoog en jezelf in balans houden door hard te gaan.

Ze is iets vast in de lenden. Dit is bekend. Ze is 2 weken geleden nog bij de osteopaat geweest. En was ten opzichten van maart enorm verbeterd in haar lijf. Tanden zijn gedaan. We hebben een dressuur maatzadel (Tribal) en een springzadel (kieffer).

Longeren proberen we te doen, maar de longeercirkel/paddock is door de regen zo slecht dat we 9 vd 10 keer niet kunnen longeren door de plassen en zand dat is vragen om blessures.

Wat zijn oefeningen om de galop te verbeteren, zodat wij een arbeidsgalop kunnen rijden en het liefst nog nageeflijk vanuit ontspanning? We hebben uiteraard wekelijks priveles dressuur. Maar soms herkend iemand het probleem en heeft een handige tip, er zijn 1000 manieren maar ik zoek die ene die mijn paard helpt. Ik wil geen slof gebruiken, wat ook aangeraden is.

FriesWytske

Re: Galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:05

Niet te snel willen. Kracht voor een goede galop kost tijd. Dat heb je niet in een paar maanden voor elkaar.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:07

Dat begrijp ik uiteraard. Maar wellicht zijn er dingen die haar hierbij helpen, om het makkelijker te maken. De rest doen we ook niet overmatig maar puur omdat ze dit zelf aanbied zoals de wissels en de rest is gewoon afhankelijk van wat de dressuur of springles ons bied :D

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:10

Saaams schreef:
Dat begrijp ik uiteraard. Maar wellicht zijn er dingen die haar hierbij helpen, om het makkelijker te maken. De rest doen we ook niet overmatig maar puur omdat ze dit zelf aanbied zoals de wissels en de rest is gewoon afhankelijk van wat de dressuur of springles ons bied :D

Voor mijn paard heeft buiten galoperen erg goed geholpen, ik denk dat het ook een kwestie van tijd is. Rijd je haar ook over haar rug (nageeflijk/"aande teugel")?

Denk ook dat longeren je heel erg kan gaan helpen,

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:14

Sinds een week of twee zijn we daar inderdaad mee bezig. Eerder zetten ze zich in haar hele lijf nog teveel vast en begon dan met haar hoofd te schudden. Sinds kort is ze ineens omgeslagen en loopt ze nageeflijk, nog niet altijd over de rug maar daar zijn we in training en lessen wel mee bezig. Buiten rijden proberen we zodra de paden het toe laten zoveel mogelijk te doen :D Eeuwenlange bospaden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:17

Ik zou eens een academische rijkunst instructeur erbij vragen.
Dan goed en in balans alle spiergroepen trainen zodat je paardje goed in evenwicht komt.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:19

Saaams schreef:
Sinds een week of twee zijn we daar inderdaad mee bezig. Eerder zetten ze zich in haar hele lijf nog teveel vast en begon dan met haar hoofd te schudden. Sinds kort is ze ineens omgeslagen en loopt ze nageeflijk, nog niet altijd over de rug maar daar zijn we in training en lessen wel mee bezig. Buiten rijden proberen we zodra de paden het toe laten zoveel mogelijk te doen :D Eeuwenlange bospaden.

Dan gebruik maken van die bospaden, agz je ook pas 1/2 weken echt ontspannen kan rijden zal ook nu pas zijn galop langzaam gaan verbeteren. Probeer ook veel gebroken lijnen te rijden en de binnenhoefslag, dit is goed voor zijn balans. en die balans heeft hij in galop nodig.
Ik ben Anky of wie dan ook ook niet maar ik help je zo ver ik dingen weet :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:23

Niemand op bokt is Anky. Ik heb inderdaad het topic geopend voor tips. Sommige tips zullen op voorhand al niet werken, andere kunnen we altijd uitvoeren. Juf zei vanmiddag inderdaad veel slangenvoltes, voltes ect in draf. Binnenhoefslag is een goede, dank :D
Ik hoop dat het weer inderdaad gaat verbeteren, grotendeels van de paden zijn nu zo slecht en ik heb een watje met watervrees :+

Ik ben tevreden met mijn instructrice en daar zoek ik liever geen andere voor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:43

Voor een rustige galop zal je pony meer bij elkaar moeten komen en meer gaan dragen op het achterbeen. Dat kost kracht. Mijn ruin had ook veel moeite met rustig galopperen; hard kon hij wel, maar dan zaten in de bak ook nog van die hoeken waar je doorheen moet en dat lukte dan weer niet O:)
Ik ben met hem ook veel buiten (bospaden) gaan galopperen. Aangalopperen, paar passen doorgalopperen, terug naar draf. Draftempo terug naar arbeidsdraf en dan weer aanspringen. En zo het hele bos door. Ook zijgangen rijden kan helpen, zowel schouderbinnenwaarts als travers. Dat kan gewoon in stap enhoeft echt geen meters achter elkaar. Je zal ook merken dat het tempo binnen die zijgangen lastig is; meestal willen ze graag te hard (van het achterbeen af duwen) of te zacht (geen activiteit meer). Tempowisselingen rijden binnen je zijgang helpt daar ook bij, evenals overgangen in een zijgang. Dus schouderbinnenwaarts zetten, paar passen in stap, dan aandraven in sb, paar passen draven, terug naar stap in sb. In het begin kan dat veel te moeilijk zijn, maar je snapt het idee ;) En vooral rustig opbouwen, want dit kost tijd.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:51

Enorm bedankt voor je reactie, gaan we meenemen in de training! :) Kunnen we zeker wat mee.

Maar is het niet raar dat zij wel de kracht heeft om te wisselen in galop en vaak foutloos te springen maar toch ongecontroleerd te galopperen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:07

Springt ze de wissel gecontroleerd of per ongeluk? Mijn ruin huppelde ook van links naar rechts, juist door krachtgebrek. Springen is (zeker op lagere hoogte) vooral een stuwende beweging omhoog, niet echt een oefening waarbij ze lang(er) op dat been moet steunen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 20:10

Gecontroleerd. Ze kan echt wisselen op de hulp.
Springen doen we tot 80cm.

Heb ergens een filmpje zal even zoeken.

Filmpje van de wissel loopt er net een paard voor :+
Laatst bijgewerkt door Saaams op 02-07-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:12

Das leuk! Springt ze 'm ook correct, of in twee delen? Zou kunnen dat dat lenden-stukje ook tegenwerkt hoor. Dan zou je na osteo-behandeling langzaam verbetering moeten zien.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 20:20

Heb er even een filmpje van gemaakt.
Ze is in maart bij de osteopaat geweest:
Atlas scheef, derde wervel vast, rugspier te kort, lenden en si gewricht vast.
Ze is nu 1 juni weer geweest en losgemaakt in lenden en si gewricht, deze zat volledig vast omdat ze door een massage de druk weg heeft willen krijgen en zich compleet is gaan vastzetten. Osteo/Chiropractor heeft dit opgelost, ze liep namelijk stijf in de draf en sprong verkeerd aan en wisselde overkruist. Nu geen klachten meer, we doen nog wel dagelijks stretchoefeningen :D