Handen, houding en werking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

thatsmeM

Handen, houding en werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 00:04

Iets waar ik steeds een beetje tegen aan loop is de 'spanning' in mijn handen.
Links is altijd te strak, te hard en niet ontspannen.
Rechts is dan wel weer ontspannen maar erg 'los' waardoor het contact met te teugels niet consequent is. (Het los/vast idee)
Wie heeft er tips! Er op letten snap ik maar omdat het iets is wat ondertussen automatisme is, is 'gewoon op letten' niet echt de oplossing. Al blijven we dat natuurlijk doen.
Alle tips welkom :)

Ninapaard98

Re: Handen, houding en werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:48

Wat je zou kunnen doen is iemand vragen te kijken en het in de gaten te houden en je er af en toe aan te herinneren. Maar ik snap ook dat het lastig is om 'afhankelijk' te zijn dus even denken hoor! Rijd je steeds op dezelfde hoefslag? Misschien doe je het aan 1 kant wel en aan de andere kant niet? Dat zou het misschien kunnen verklaren hoewel het dan alsnog niet logisch is. Houd het even in de gaten zou ik zeggen en kijk je er een patroon in ziet!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:04

Weet je zelf of de teugeldruk op verschillende paarden gelijk is ?
Het kan nl ook zijn dat het te maken heeft met de gebogenheid van je paard.
Bij een rechtsgebogen paard is de linkerteugel over het algemeen de sterke teugel.
Dan zou het rechtrichten van je paard de oplossing kunnen zijn.

Verder kan je de ontspanning al bij je schouders gaan zoeken dus niet alleen je handen ontspannen maar ontspannen vanuit de schouders. Zodat je schouders, armen en handen ontspannen zijn. Met heel veel spanning in je schouders is het nl veel lastiger je handen te ontspannen.

En les nemen is altijd een goeie tip :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:17

Wat jetm zegt. :j Het probleem komt meestal niet uit je handen, maar uit ergens anders in je arm/schouder, wat je merkt aan je handhouding. Maar het kan net zo goed zijn dat je paard iets naar rechts buigt, waardoor je daar minder contact hebt. Of een combinatie van beide.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:34

Iemand zoeken (instructrice is het beste) die jou heel de tijd verbeterd. Zo moet ik van mijn instructrice mn ellebogen goed tegen mn zij houden zodat mn handen mooier stil blijven, tegenwoordig hoeft ze alleen "ell...." te zeggen en mn ellebogen gaan meteen tegen mn zij ;)