Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
tennan schreef:Ik zou eerst proberen te achterhalen of dit paard ook pijn heeft tijdens het rijden. Als dat zo is, is het logisch dat ze niet wil! Je kunt eerst de standaard dingen als zadel, rug en gebit na laten kijken.
Evelyne79 schreef:Ik vraag me af of ze uberhaupt beleerd is.
Het lijkt erop dat ze niet weet wat vast staan is
en tevens vraag ik me af of ze wel zadelmak is.
wat is er vroeger met haar gedaan of heeft ze altijd maar als weidemaatje gefungeerd?
beestje loopt over van de stress door jou handelen als ik het zo lees
kimberlyve schreef:Laat haar nakijken door een osteo en tandars
laat het zadel checken.
en ga stap voor stap te werk..
ga eerst ook een band opbouwen
grondwerken / longeren
Ga dan eerst bezig zijn met het vast staan pas als ze dit kan, ga je een stap verder....
es__meej schreef:Je bedoeld denk ik een klinische aankoopkeuring?tennan schreef:Ik zou eerst proberen te achterhalen of dit paard ook pijn heeft tijdens het rijden. Als dat zo is, is het logisch dat ze niet wil! Je kunt eerst de standaard dingen als zadel, rug en gebit na laten kijken.
Ze is medisch gecheckt voor dat ze gekocht is en dat was zon 2 week voor ik met haar begon te rijden.
es__meej schreef:tennan schreef:Ik zou eerst proberen te achterhalen of dit paard ook pijn heeft tijdens het rijden. Als dat zo is, is het logisch dat ze niet wil! Je kunt eerst de standaard dingen als zadel, rug en gebit na laten kijken.
Ze is medisch gecheckt voor dat ze gekocht is en dat was zon 2 week voor ik met haar begon te rijden.
jensvl schreef:Het lijkt alsof pijn de oorzaak is. Als dit niet is, kunnen we vanaf hier wel wat tips geven, maar daar gaat nooit hetzelfde zijn als hulp ter plaatse.
Ik ga binnenkort een tekst schrijven over opstartproblemen op mijn blog, maar die tekst is nog niet af. Als die af is zal ik het laten weten. Onthoud wel dat daar enkel algemene informatie in staat. Daarom stel ik voor dat je er iemand bij haalt, omdat niet alle informatie voor elk paard of door situatie geldt.
Wat doet je paard als je ze los in de wei wil borstelen? Is dit Oké of wil ze dan weg?
Kan je zonder dat ze vast staat haar hoeven uitkrabben?
Hoe reageert ze bij de smid (vraag daar achter bij de eigenaar)?
Als je met een hoofdstel de wei in komt, laat je paard zich dan makkelijk vangen?
Als je systematisch druk uitoefent op de hele wervelkolom hoe reageert ze dan (als je deze test doet, druk dan niet te hard en onthoud vooral dat als er geen reactie is, dit niet wil zeggen dat er niets mis is met de wervelkolom of met de rest van het paard. Als ze hier wel op reageert dan kan je er een osteo of dierenarts bij halen).
Als je enkel het dekje wel opletten, hoe reageert ze dan?
Saaams schreef:Er hoeft niet perse iets medisch aan de hand te zijn.
Hoe is jou houding bij het opstappen? Misschien wil ze wel met je meedraaien. Op het moment dat een paard recht voor jou staat heeft deze respect. Schuin of wegkijkend is asociaal. Misschien sta je wel teveel achter haar bij het opstappen of helpt het om haar bij een hek neer te zetten. Stap je op met of zonder krukje?
Misschien kan je haar goede gedrag belonen op het moment dat ze dus niet trekt en hangt?