Opzadel, opstap en stap problemen met mijn nieuwe pony..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

es__meej

Opzadel, opstap en stap problemen met mijn nieuwe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:02

Sinds een aantal weken heb ik eindelijk een soort van eigen pony. Ik had het nooit verwacht.. De collega van mijn vader zei ja wij hebben Lindy nog staan we hadden haar als weide maatje maar er gebeurt niks mee als je wil is het vanaf nu een soort van je eigen pony.
Het is een new forest, rond de 20 en ze heet Lindy.
In haar stal en in de wei is ze altijd super lief en is het een echte knuffelpony.
Maar zodra je haar vast zet probeert ze eerst te vorkomen dat ze vast wordt gezet. En wanneer je haar eindelijk vast hebt staan lijkt het wel alsof ze angstig wordt. Ik weet niet precies hoe het komt alleen ze trekt zo hard aan het touw dat ze bijna op haar kont zit en dit gaat zo door tot het moment dat je een zadel op haar rug neer hebt gelegd. Ik heb al van alles geprobeerd een langer touw of juist een kortere, neerzetten op een andere plek of gewoon zelf het halster touw vasthouden tijdens het poetsen.
Zoals ik al zei wanneer je het zadel op haar rug legt is er helemaal niks meer aan de hand ook bij het hoofdstel niet.
Dan komt het volgende probleem.. Als ik wil opstappen draait ze alleen maar rondjes om mij heen of ze volgt iedere stap die ik zet. Dus als ik een stap op zei zet zet zei een stap naar achter. Of ze loopt voortdurend achter uit tot ze de bak rand bereikt en vervolgens schrikt. In het ergste geval ben ik zon 5 minuten bezig met überhaupt opstappen.
Als ik dat dan heb gehad begin in rustig met een paar rondjes stappen.. tenminste dit is de bedoeling. Lindy is alleen maar aan het huppelen. Ik krijg haar nauwelijks in een normale rustige stap ze maakt allemaal rare huppel sprongetjes. Dit is alleen aan het begin als ik een paar rondjes heb gedraafd en terug ga naar stap stapt ze heel normaal..
Heeft iemand heel toevallig tips voor mijn 3 problemen? Alvast bedankt..

tennan

Re: Opzadel, opstap en stap problemen met mijn nieuwe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:04

Ik zou eerst proberen te achterhalen of dit paard ook pijn heeft tijdens het rijden. Als dat zo is, is het logisch dat ze niet wil! Je kunt eerst de standaard dingen als zadel, rug en gebit na laten kijken.

es__meej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:06

tennan schreef:
Ik zou eerst proberen te achterhalen of dit paard ook pijn heeft tijdens het rijden. Als dat zo is, is het logisch dat ze niet wil! Je kunt eerst de standaard dingen als zadel, rug en gebit na laten kijken.

Ze is medisch gecheckt voor dat ze gekocht is en dat was zon 2 week voor ik met haar begon te rijden.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:08

Ik vraag me af of ze uberhaupt beleerd is.
Het lijkt erop dat ze niet weet wat vast staan is
en tevens vraag ik me af of ze wel zadelmak is.

wat is er vroeger met haar gedaan of heeft ze altijd maar als weidemaatje gefungeerd?
beestje loopt over van de stress door jou handelen als ik het zo lees

es__meej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:11

Evelyne79 schreef:
Ik vraag me af of ze uberhaupt beleerd is.
Het lijkt erop dat ze niet weet wat vast staan is
en tevens vraag ik me af of ze wel zadelmak is.

wat is er vroeger met haar gedaan of heeft ze altijd maar als weidemaatje gefungeerd?
beestje loopt over van de stress door jou handelen als ik het zo lees

Ze heeft L1 dressuur gelopen en M2 springen gelopen dus beleerd is ze zeker !

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:12

Laat haar nakijken door een osteo en tandars
laat het zadel checken.

en ga stap voor stap te werk..

ga eerst ook een band opbouwen

grondwerken / longeren

Ga dan eerst bezig zijn met het vast staan pas als ze dit kan, ga je een stap verder....

es__meej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:16

kimberlyve schreef:
Laat haar nakijken door een osteo en tandars
laat het zadel checken.

en ga stap voor stap te werk..

ga eerst ook een band opbouwen

grondwerken / longeren

Ga dan eerst bezig zijn met het vast staan pas als ze dit kan, ga je een stap verder....

Ik doe ook erg mijn best een band op te bouwen.. Ik ga er iedere dag heen en borstel haar in de wei , loop een stukje door het bos.
Als ik haar dan vast heb aan een halster touw doet ze trouwens niks dan loopt ze gewoon rustig naast we en luistert prima staat wat tegen me aan te schuren , maakt ook geen raar huppeltje maar stapt gewoon rustig en ontspannen naast me .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:24

Wij kunnen je hier wel allerlei tips geven. Maar het beste is om iemand erbij te halen die je hierbij kan helpen. Die kan zien wat er evt. fout gaat. En jouw dan leren hoe het wel moet.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:24

Zoek een goede instructeur en die kan jou prima antwoord geven op al jou vragen. Vanuit jou verhaal lastig in te schatten wat er mis gaat.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:42

M2 springen bestaat niet. Ik zou een goede instructeur erbij halen. Zo te lezen is er veel miscommunicatie. Gewoon in de stal opzadelen en poetsen om mee te beginnen. En vraag of iemand haar vasthoud als je opstapt. Past het tuig wel goed? Kunnen de mensen van wie ze is je niet helpen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:13

Het lijkt alsof pijn de oorzaak is. Als dit niet is, kunnen we vanaf hier wel wat tips geven, maar daar gaat nooit hetzelfde zijn als hulp ter plaatse.
Ik ga binnenkort een tekst schrijven over opstartproblemen op mijn blog, maar die tekst is nog niet af. Als die af is zal ik het laten weten. Onthoud wel dat daar enkel algemene informatie in staat. Daarom stel ik voor dat je er iemand bij haalt, omdat niet alle informatie voor elk paard of door situatie geldt.
Wat doet je paard als je ze los in de wei wil borstelen? Is dit Oké of wil ze dan weg?
Kan je zonder dat ze vast staat haar hoeven uitkrabben?
Hoe reageert ze bij de smid (vraag daar achter bij de eigenaar)?
Als je met een hoofdstel de wei in komt, laat je paard zich dan makkelijk vangen?
Als je systematisch druk uitoefent op de hele wervelkolom hoe reageert ze dan (als je deze test doet, druk dan niet te hard en onthoud vooral dat als er geen reactie is, dit niet wil zeggen dat er niets mis is met de wervelkolom of met de rest van het paard. Als ze hier wel op reageert dan kan je er een osteo of dierenarts bij halen).
Als je enkel het dekje wel opletten, hoe reageert ze dan?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:52

es__meej schreef:
tennan schreef:

Ze is medisch gecheckt voor dat ze gekocht is en dat was zon 2 week voor ik met haar begon te rijden.
Je bedoeld denk ik een klinische aankoopkeuring?
Dat is nogal algemeen en wat dit paard laat zien onder het zadel heeft de D. A niet gezien

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:02

es__meej schreef:
tennan schreef:

Dat zegt niets hoor..Het is een standaard keuring en zegt niet dat ze nergens last van kan hebben..
Alleen al dat hangen wat ze doet als je haar vastzet,kan al nek/hoofd en rugpijn veroorzaken..Dus als ze dat gedrag vertoont kan je haar niet vastzetten en zul je dit met een kundig persoon erbij weer rustig moeten leren..Klinkt alsof alles mis gaat doordat zij jou niet snapt en jij haar niet..Zoek hulp van iemand die naast goed lesgeeft ook helpt met haar gedrag..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:31

Wat hier in elk geval nog mist is leiderschap. Ik zou een goede grondwerklesgever zoeken om dat deel beter voor elkaar te krijgen. Waar woon je zo ongeveer? Misschien ken ik nog geschikte mensen.

Daarnaast zou ik op zijn minst een osteopaat laten komen om het dier goed te controleren en een heel ervaren zadelpasser om het zadel na te kijken. Pas daarna zou ik weer gaan rijden.

es__meej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:38

jensvl schreef:
Het lijkt alsof pijn de oorzaak is. Als dit niet is, kunnen we vanaf hier wel wat tips geven, maar daar gaat nooit hetzelfde zijn als hulp ter plaatse.
Ik ga binnenkort een tekst schrijven over opstartproblemen op mijn blog, maar die tekst is nog niet af. Als die af is zal ik het laten weten. Onthoud wel dat daar enkel algemene informatie in staat. Daarom stel ik voor dat je er iemand bij haalt, omdat niet alle informatie voor elk paard of door situatie geldt.
Wat doet je paard als je ze los in de wei wil borstelen? Is dit Oké of wil ze dan weg?
Kan je zonder dat ze vast staat haar hoeven uitkrabben?
Hoe reageert ze bij de smid (vraag daar achter bij de eigenaar)?
Als je met een hoofdstel de wei in komt, laat je paard zich dan makkelijk vangen?
Als je systematisch druk uitoefent op de hele wervelkolom hoe reageert ze dan (als je deze test doet, druk dan niet te hard en onthoud vooral dat als er geen reactie is, dit niet wil zeggen dat er niets mis is met de wervelkolom of met de rest van het paard. Als ze hier wel op reageert dan kan je er een osteo of dierenarts bij halen).
Als je enkel het dekje wel opletten, hoe reageert ze dan?

Als ik haar los in de wei borstel of haar hoeven uit krab is er niks aan de hand, ze laat zich heel makkelijk vangen. Als je met een hoofdstel de wei in komt loopt ze eigenlijk gewoon naar je toe en ze loopt me achterna als ik langs het weiland fietst.
En zodra het zadel er op licht of het dekje is er ook niks aan de hand. Vanochtend heb ik haar telkens vast gezet en los gezet en gister ook daar bij was er geen probleem alleen als ze wat langer vast staat. Maar toen heb ik geprobeerd hoe ze reageerde als ik gelijk al voor het poetsen een dekje op haar rug leg doet ze ook niet raar en trekt ze ook niet en probeert ze ook niet los te komen.
Ook heb ik niet gereden alleen rustig alle stappen van opstappen doorgenomen. Voet in de beugel, voet uit de beugel, druk op de beugels en na een kwartiertje oefenen deed ze daar bij ook niet meer gek. Ik heb niet gereden maar ik ga nu eerst iedere dag trainen met opstappen tot dat ze niet meer gek doet..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:08

Dat is alvast een goed begin. Ga al zeker zo door. Ik zal proberen tegen zondag avond een stuk te posten over opstapproblemen.
Veel succes.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:03

Er hoeft niet perse iets medisch aan de hand te zijn.

Hoe is jou houding bij het opstappen? Misschien wil ze wel met je meedraaien. Op het moment dat een paard recht voor jou staat heeft deze respect. Schuin of wegkijkend is asociaal. Misschien sta je wel teveel achter haar bij het opstappen of helpt het om haar bij een hek neer te zetten. Stap je op met of zonder krukje?

Misschien kan je haar goede gedrag belonen op het moment dat ze dus niet trekt en hangt?

es__meej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 10:38

Saaams schreef:
Er hoeft niet perse iets medisch aan de hand te zijn.

Hoe is jou houding bij het opstappen? Misschien wil ze wel met je meedraaien. Op het moment dat een paard recht voor jou staat heeft deze respect. Schuin of wegkijkend is asociaal. Misschien sta je wel teveel achter haar bij het opstappen of helpt het om haar bij een hek neer te zetten. Stap je op met of zonder krukje?

Misschien kan je haar goede gedrag belonen op het moment dat ze dus niet trekt en hangt?

Ik heb via mijn instructrice een tip gekregen om haar aan een kant bij de schoft te krabben tijdens het opstappen, zij denkt namelijk dat ze een nare ervaring er mee heeft gehad net als een andere pony op onze manege. En het helpt goed ze is afgeleid en ontspannen waar door ik makkelijker op kan stappen. Ik stap zelf op zonder krukje.