Rijtips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annaa7

Rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:34

Hallo iedereen!!

Na lang twijfelen heb ik toch maar een topic aangemaakt. Ik las bij sommige andere HAW topics dat er soms heel onaardig commentaar werd gegeven. Ik wil heel graag jullie tips horen, omdat er nog heel veel te verbeteren valt, maar graag wel opbouwend commentaar want anders heb ik er niets aan.

Laat ik me even voorstellen:
Ik heet Anna, ben 12 jaar oud (ja, in mijn profiel staat wat anders), en rijd nu ong 3,5 jaar op een manege. Daarvoor heb ik af een toe op mijn shetlanders gereden, die ik nu nog steeds heb, maar daar ben ik helaas te groot voor. De pony waar ik op rijd op deze foto´s heet Anne. Ze is een ontzettend leuke, lieve pony. Qua karakter is ze best braaf.

De foto´s zijn gemaakt toen ik aan het losrijden was voor een onderlinge wedstrijd op de manege. Houd er even rekening mee dat ik hiervoor nog maar een halve les op haar had gereden. Ik weet trouwens dat mijn cap-bandje te los zat, die heb ik natuurlijk wat strakker gemaakt toen ik het wist.
Nou, genoeg gepraat... hier zijn de foto´s (staan niet in volgorde):

1. <3
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Ja, Anne is wel heel mooi maar ik moet toch echt proberen om te kijken waar ik heen ga :(:)
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Voetje linksachter...
Afbeelding

8. Lekker blij hoofd :j
Afbeelding

9. Doeii! Mijn voeten gaan ook weer lekker hun eigen weg :(
Afbeelding

10.
Afbeelding

Ik heb ook nog een filmpje, willen jullie die ook zien?

Edit: foto´s zijn gemaakt door rosaah hier op bokt

mala26

Re: Rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:53

Nou meis, weet je, ik heb hier niet eens zoveel op aan te merken.
Voor de 3,5 jaar tijd die je nu op de manege rijd zit je er eigenlijk hartstikke netjes op. Ik vind het fijn om te zien dat je nog helemaal niet bezig bent met het paard "aan de teugel" te rijden en gewoon lekker een contact teugeltje hebt.
Denk wel dat je beugels een gat langer kunnen en probeer er aan te denken dat je je voeten recht houd en dat je aandrijft vanuit je kuit en niet je hak. En je handen zouden af en toe wat verder naar voren en rechtop van mij mogen maar verder... Heb ik niet zo veel te zeggen. Behalve dat je gewoon zo lekker door moet gaan.

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:56

mala26 schreef:
Nou meis, weet je, ik heb hier niet eens zoveel op aan te merken.
Voor de 3,5 jaar tijd die je nu op de manege rijd zit je er eigenlijk hartstikke netjes op. Ik vind het fijn om te zien dat je nog helemaal niet bezig bent met het paard "aan de teugel" te rijden en gewoon lekker een contact teugeltje hebt.
Denk wel dat je beugels een gat langer kunnen en probeer er aan te denken dat je je voeten recht houd en dat je aandrijft vanuit je kuit en niet je hak. En je handen zouden af en toe wat verder naar voren en rechtop van mij mogen maar verder... Heb ik niet zo veel te zeggen. Behalve dat je gewoon zo lekker door moet gaan.

Dankjewel! Vandaag reed ik weer op deze pony, en heb ik mijn beugels een gaatje langer gedaan, wat veel fijner reed. Ik ga de volgende keer heel erg op mijn handen en voeten letten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:04

Je zit er heel netjes op, ik vind dat je een goede houding hebt.

Ik zou echt geen commentaar weten, ha ha.
Misschien alleen dat op sommige foto's het lijkt alsof de pony iets voorwaartser mag gaan.
Gewoon lekker doorrijden, denk ik! :)

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:08

Netjes en sympathiek, dat vind ik ook.
Een tip: probeer te glimlachen ipv zo'n geconcentreerd gezichtje. Dat ziet er ontspannener uit, en je mag best lachen, want je bent prima bezig!

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:10

Barbet schreef:
Je zit er heel netjes op, ik vind dat je een goede houding hebt.

Ik zou echt geen commentaar weten, ha ha.
Misschien alleen dat op sommige foto's het lijkt alsof de pony iets voorwaartser mag gaan.
Gewoon lekker doorrijden, denk ik! :)

Dankje! En ja dat klopt helemaal!

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:11

Andra_S schreef:
Netjes en sympathiek, dat vind ik ook.
Een tip: probeer te glimlachen ipv zo'n geconcentreerd gezichtje. Dat ziet er ontspannener uit, en je mag best lachen, want je bent prima bezig!

Heel erg bedankt *\o/* Ik zal er voortaan op letten haha,´t is ook wat leuker voor de foto´s :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:17

Dapper zeg, een topic bij HAW plaatsen. :j
En je zit erg netjes! Leuk ook dat je bijna dezelfde naam als het paardje hebt.

Ik wilde de tip geven om je beugels iets langer te doen, maar zie net dat je dat al gedaan hebt!
Helemaal top! +:)+

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:19

KoudbloedKim schreef:
Dapper zeg, een topic bij HAW plaatsen. :j
En je zit erg netjes! Leuk ook dat je bijna dezelfde naam als het paardje hebt.

Ik wilde de tip geven om je beugels iets langer te doen, maar zie net dat je dat al gedaan hebt!
Helemaal top! +:)+

Dankjewel! Ja inderdaad erg leuk haha :D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:20

Ik ben het eens met de anderen dat je er erg netjes opzit! Beugels mogen inderdaad iets langer.
Omdat je om rijtips vraagt: je mag de pony iets meer 'bij elkaar' rijden. Dat betekent niet je je hem in de krul moet trekken! Je teugelvoering is hartstikke netjes. Je ziet alleen dat de pony een beetje met een holle rug loopt. Als jij hem iets meer aan het werk zet, dus iets voorwaartser rijdt, kan hij zijn rug wat beter gebruiken en jou dus beter dragen. Wat altijd goede oefeningen zijn om dat voor elkaar te krijgen zijn bijvoorbeeld slangenvoltes en gebroken lijntjes. Niet te veel rechtuit, maar veel figuren en bochtjes rijden, waarbij je erop let dat zijn tempo altijd hetzelfde blijft als rechtuit.

Verder vooral lekker veel blijven rijden en lessen. Het ziet er al heel netjes uit hoor!

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:24

KPet schreef:
Ik ben het eens met de anderen dat je er erg netjes opzit! Beugels mogen inderdaad iets langer.
Omdat je om rijtips vraagt: je mag de pony iets meer 'bij elkaar' rijden. Dat betekent niet je je hem in de krul moet trekken! Je teugelvoering is hartstikke netjes. Je ziet alleen dat de pony een beetje met een holle rug loopt. Als jij hem iets meer aan het werk zet, dus iets voorwaartser rijdt, kan hij zijn rug wat beter gebruiken en jou dus beter dragen. Wat altijd goede oefeningen zijn om dat voor elkaar te krijgen zijn bijvoorbeeld slangenvoltes en gebroken lijntjes. Niet te veel rechtuit, maar veel figuren en bochtjes rijden, waarbij je erop let dat zijn tempo altijd hetzelfde blijft als rechtuit.

Verder vooral lekker veel blijven rijden en lessen. Het ziet er al heel netjes uit hoor!

Dankjewel! In de les rijden we best veel figuurtjes, dus daar werken we aan. Maar op deze foto´s deed ik dat niet, dat zal ik de volgende keer wel doen met losrijden. Wat is iedereen aardig trouwens :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:35

Dapper inderdaad dat je een topic durft te openen op HAW!
En fijn dat er vriendelijk wordt gereageerd.

Veel tips zijn al genoemd.
Wat ik denk te zien, is dat je soms je binnenhand iets terug doet in een wending. Probeer ze naast elkaar te houden en je hand eerder iets te openen/opzij te doen, in plaats van je hand terug te trekken. Nu doe je het absoluut niet heel erg, maar zou je dit wel doen, dan blokkeer je in je binnenhand en -arm.

Verder lekker blijven rijden en genieten, je doet het al hartstikke goed!

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:36

xChanelx schreef:
Dapper inderdaad dat je een topic durft te openen op HAW!
En fijn dat er vriendelijk wordt gereageerd.

Veel tips zijn al genoemd.
Wat ik denk te zien, is dat je soms je binnenhand iets terug doet in een wending. Probeer ze naast elkaar te houden en je hand eerder iets te openen/opzij te doen, in plaats van je hand terug te trekken. Nu doe je het absoluut niet heel erg, maar zou je dit wel doen, dan blokkeer je in je binnenhand en -arm.

Verder lekker blijven rijden en genieten, je doet het al hartstikke goed!

Heel erg bedankt! Ik zal er op letten

XXIlseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:38

ik vind je al erg netjes rijden, vergeleken met de mensen die ik ken en van jouw leeftijd zijn. Je komt er wel :).
Let er wel op dat je je voeten niet te veel naar buiten steekt en probeer je onderbeen netjes stil te laten liggen. Vergeet niet om recht vooruit te kijken soms.
Verder wil ik nog zeggen dat je goed bezig bent !

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:42

Ik vind je ook netjes rijden hoor, mooie houding :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:46

Voor zo'n korte tijd rijden, jeetje wat netjes! Ik rijd inmiddels 12 jaar en nog steeds vliegen af en toe mn handen overal heen. Vind het er netjes uitzien. Lachje op je gezicht en het is helemaal af :)

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 12:08

XXIlseee schreef:
ik vind je al erg netjes rijden, vergeleken met de mensen die ik ken en van jouw leeftijd zijn. Je komt er wel :).
Let er wel op dat je je voeten niet te veel naar buiten steekt en probeer je onderbeen netjes stil te laten liggen. Vergeet niet om recht vooruit te kijken soms.
Verder wil ik nog zeggen dat je goed bezig bent !

Dankje, ik ga er extra op letten. Ik had eerst nooit door dat ik niet naar voren keek, totdat ik de foto's zag

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 12:08

Eline91 schreef:
Ik vind je ook netjes rijden hoor, mooie houding :)

Bedankt!!

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 12:10

Myrth97 schreef:
Voor zo'n korte tijd rijden, jeetje wat netjes! Ik rijd inmiddels 12 jaar en nog steeds vliegen af en toe mn handen overal heen. Vind het er netjes uitzien. Lachje op je gezicht en het is helemaal af :)

Bedankt, ik ga het zeker proberen! Ik sta altijd met zo'n chagrijnig hoofd op de foto's, het ziet er niet echt uit alsof ik het leuk vind..

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:05

Netjes toch!? Enige wat je zou kunnen doen is je beugels een gaatje langer. Ziet er erg fijn uit hoe je rijdt!

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:09

Kalender7 schreef:
Netjes toch!? Enige wat je zou kunnen doen is je beugels een gaatje langer. Ziet er erg fijn uit hoe je rijdt!

Dankjewel! Beugels langer heb ik inderdaad gedaan, dat zat een stuk fijner

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:04

Het rijden ziet er vriendelijk uit, ik moet zeggen dat ik dit liever zie dan een paard dat in de krul wordt getrokken. Teugels zijn wat lang, maar zo te zien heb je nog wel goed contact met je paard. Je mag best wat zekerder van jezelf zijn, en zo mag je ook op je paard zitten. Probeer meer ontspannen te zitten, je mag ook best wel blijer kijken op zo'n mooi paardje. :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:00

hahah TS ik heb dat ook hoor, wordt ook altijd tegen mij gezegd :)

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 23:09

horse94 schreef:
Het rijden ziet er vriendelijk uit, ik moet zeggen dat ik dit liever zie dan een paard dat in de krul wordt getrokken. Teugels zijn wat lang, maar zo te zien heb je nog wel goed contact met je paard. Je mag best wat zekerder van jezelf zijn, en zo mag je ook op je paard zitten. Probeer meer ontspannen te zitten, je mag ook best wel blijer kijken op zo'n mooi paardje. :)

Dankje! Het was wel voor een wedstrijd, het kan zijn dat ik daardoor niet helemaal ontspannen was. Teugels heb ik echt altijd te lang... mijn instructrice moet het telkens weer opnieuw zeggen.

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 23:10

Myrth97 schreef:
hahah TS ik heb dat ook hoor, wordt ook altijd tegen mij gezegd :)

Hahaha mooi, dan ben ik niet de enige :D