HELP! ontspannen zit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lagoldy

HELP! ontspannen zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 18:49

Heei allemaal,

Ik rijd sindskort een Z2 paard bij en heb de 1e keer les gehad van de eigenaar. de eigenaar geeft aan dat ik te gespannen zit. en dat ik mijn benen moet ontspannen en meer stevig moet gaan zitten met mijn zit en heupen alleen ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken. ik rijd al 5/6 jaar op een manege en heb er nooit iets over gehoord.

ik had al een idee om een zitles te doen op zo'n simulator maar misschien hebben jullie ook tips

alvast bedankt!

Selina

Re: HELP! ontspannen zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:51

Les nemen van een centered riding instructrice, zij focussen zich op het sturen met je zit en zo ontspannen mogelijk.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:53

Zitjes is altijd goed. Tijdens het rijden zou je kunnen zingen of tegen je zelf praten. Hou ook je ademhaling goed in de gaten.
Hoe rustiger je ademt de rustiger je word. Ik Ven mijn paard aan het beleren en was in het gegin ook erg gespannen. Ik haalde san diep adem in door mijn neus en ademde dan weer heel rustig uit via mijn mond en dan werd ik relaxed.

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:51

meisje2000 schreef:
Zitjes is altijd goed. Tijdens het rijden zou je kunnen zingen of tegen je zelf praten. Hou ook je ademhaling goed in de gaten.
Hoe rustiger je ademt de rustiger je word. Ik Ven mijn paard aan het beleren en was in het gegin ook erg gespannen. Ik haalde san diep adem in door mijn neus en ademde dan weer heel rustig uit via mijn mond en dan werd ik relaxed.

Het is niet dat ik zelf gespannen ben ik zit ook relaxed op mijn paard maar met doorzitten zit ik te geklemd als het ware maar ik weet niet hoe ik dat moet los laten en moet ontspannen want als ik los laat hobbel ik als een gek

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:36

Lagoldy schreef:
meisje2000 schreef:

Het is niet dat ik zelf gespannen ben ik zit ook relaxed op mijn paard maar met doorzitten zit ik te geklemd als het ware maar ik weet niet hoe ik dat moet los laten en moet ontspannen want als ik los laat hobbel ik als een gek

Ik merk altijd dat hoe meer je gespannen zit, des te meer ga je hobbelen omdat je niet mee kan komen met de beweging van het paard. Ga lekker zitten, benen ontspannen, niet gaan klemmen. Verder helpt bij mij altijd om een beetje mijn bekken te kantelen, dat je iets meer onderuit zit. Natuurlijk ziet het er niet heel gracieus uit (je moet het ook niet overdrijven), maar als je meer oefent komt het gevoel vanzelf wel :)

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:39

Ik zou inderdaad zitlessen nemen. En misschien ook een yoga bal aanschaffen en daar je zit op oefenen.

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:41

_Nisrine schreef:
Ik zou inderdaad zitlessen nemen. En misschien ook een yoga bal aanschaffen en daar je zit op oefenen.

Yoga bal heb ik wat voor oefeningen kan ik dan doen

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:51

Toen ik een tijdje op iemand anders paard reed was dat heel erg wennen omdat ik een vzh zadel geweest was en een ponygalopje, en daar zat ik ineens op een groot paard met dressuurzadel. In galop klemde ik teveel met mijn benen en toen moest ik van mijn instructrice in verlichte zit gaan en dan weer terug gaan zitten, toen kreeg ik weer ff het gevoel hoe ik ook alweer mijn benen moest loslaten en kon ik lekker zitten. Ik denk ik geef het verhaaltje er even bij omdat het niet helemaal hetzelfde is als jou situatie maar het zou misschien ook wel eens kunnen helpen :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:24

Selina schreef:
Les nemen van een centered riding instructrice, zij focussen zich op het sturen met je zit en zo ontspannen mogelijk.

Goeie tip :)
Hier kun je evt CR instructeurs in NL vinden.
Centered Riding (via Google veel over te vinden) werkt vanuit 2 fundamenten (aarden en intentie) en 4 basisprincipes (centreren, bouwstenen, ademhaling en zachte ogen)
Door je lichaam als het ware op je juiste manier "op te stapelen" te beginnen met een correcte houding van je bekken waardoor je recht op je zitbeentjes zit rij je vanuit je middelpunt en met je botten en heb geen onnodige spierspanning nodig om in balans te zitten. Oor-schouder-heup en enkel zitten dan op één lijn.
De zachte ogen en ademhaling dragen verder bij aan de ontspanning.

CR heeft o.a. een, vind ik geweldige, heuprelease die je al heel snel het gevoel geeft meer in dan op je zadel te zitten.