Hoe meer sprong in galop trainen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Hoe meer sprong in galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:38

Hallo,

Ondertussen rijdt ik met mijn pony M2 tussen de paarden en krijg regelmatig op mijn protocollen een opmerking over de galop. Ze zou meer sprong moeten hebben en ook met verruimen moet ze niet versnellen, maar ruimere sprongen gaan maken. Dit blijft voor ons nog een lastig puntje.

Op dit moment trainen we hier op door veel overgangen te maken, korte stukjes galop, weer terug naar de draf/stap en weer aanspringen. Ook neem ik veel korte tempowisselingen mee in de galop.

Wie heeft er nog meer goede tips om dit te verbeteren?

Jester_

Re: Hoe meer sprong in galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:40

Balkjes al geprobeerd?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:41

Wat ik begrijp is dat hij dus meer moet gaan rollen, zoals ik dat noem.
Galoppeert het paard wel 3 takt?

Wat gebeurt er als je even de aanleuning los laat, en hem naar voren rijdt?

Ik denk dat overgangen niet helpen, het paard moet meer zijn schouders los gooien

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:56

Balken is inderdaad nog een goede Jester! Op deze manier hebben we de draf ook ruimer gekregen.

Anneke, het paard galopeert wel in 3 takt, maar moet eigenlijk nog meer op de achterhand komen en meer omhoog springen. Als ik de aanleuning los laat en naar voren rijdt, dan gaat ze versnellen en niet verruimen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:02

Inuitjes, neus over de grond, gaan ze meer van uit hun schouder en rug galopperen.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:54

Bakjes en inuitjes wil vaak helpen en als je daar de mogelijkheid toe hebt is heuveltjes training ook aan te raden

XXIlseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:25

voor meer sprong in de galop moet je pony zijn achterhand gebruiken, dus als je dat traint gaat het zeker lukken.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:37

Lekker buiten heuveltjes op galopperen werkt naar mijn idee vaak erg goed. :)

Smoothie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:13

Bij mij helpt het erg goed om even het zweepje op z'n kont te leggen. Njet tikken, gewoon er tegenaan leggen, mijne maakt dan net even wat meer sprong, wat hij dan ook de hele tijd volhoud. In de proef mag je in M2 geen zweep, daarom bij het inrijden zorg ik ervoor dat hij al genoeg sprong heeft en dan gaat dat in de proef bij mij bijna altijd wel goed!

Edit; en inderdaad, goed op de achterhand trainen. Alleen dan kunnen ze gaan 'zitten' en echt mooi sprong maken.

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:20

als een paard versnelt ipv verruimt en niet genoeg sprong maakt, heb je waarschijnlijk nog geen (volledig) correct spier gebruik. Als je van achter naar voor kijkt begint de spieraanspanning in de achterhand, rug en dan vanuit de schoft naar de nek. Vaak verliest een paard spierspanning in de lage rug (net achter het zadel) of wordt de hals niet vanuit de schoft gedragen, daardoor kan je paard niet vloeiend bewegen. Om toch die vloeiende beweging (verruiming en sprong) te krijgen adviseer ik om eerst goed de hals te laten vallen (lang en laag) en daarin te schakelen. Door het schakelen kan het paard meer gewicht op de achterhand nemen en met een volledige correcte spieraanspanning oprichten. Als je voelt dat je paard niet meer bergop (vanuit de schoft) galoppeert zou ik hem weer wat ronder en lager rijden, voelen dat zijn hals echt valt en dan weer met schakels op gaan richten. Als de spierspanning correct is en je gaat veel schakelen (goede buiging om het binnenbeen helpt ook voor meer sprong), moet je paard met meer sprong gaan bewegen en kan hij ook makkelijker verruimen! Daarna is een stap - galop ook een mooie oefening om je paard wat meer te verzamelen en meer beweging in de gangen te krijgen. Succes!