Compensatie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Compensatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 18:12

Hee bokkers,

Ik wil jullie even een vraag stellen over een filmpje. Ik heb hier zelf een mening over, maar ik vind het belangrijk dat ik me niet blindstaar op wat ik zelf vind en ben benieuwd naar jullie mening.

Het enige waar jullie rekening mee mogen houden is dat dit paardje uit een revalidatieperiode van 2-3 jaar komt en sinds 3 maandjes pas weer 1-2 keer per week onder het zadel opgepakt wordt.

Zelf heb ik het idee dat dit paardje erg compenseert in haar lijf. Toen het filmpje gemaakt werd was het voor mijn gevoel al veel minder, maar ik heb dus het idee dat voor het oog het beeld 'klopt', maar dat haar lichaamsgebruik niet optimaal is. Weet even niet hoe ik het anders uit moet leggen.

Houd het alsjeblieft wel leerzaam en niet afkrakend. Ik ben puur opzoek naar de kijk van andere mensen hierop.

Vragen over de situatie of verduidelijking mogen gesteld worden, maar vond het niet nodig om dat bij voorbaat al openbaar te zetten. Promise staat met haar verhaal ook op bokt.

Ben benieuwd... Groetjes!

Anoniem

Re: Compensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:55

Het is een te kort filmpje om er wat zinnigs over te zeggen, maar ik vind haar niet bepaald fijn lopen. Heb je meer beeldmateriaal?
Ik vind haar vlak in haar lopen, ze maakt geen zweefmoment. Dan denk ik altijd aan paarden met gewrichtsproblemen. Normaal zou ik zeggen 'hup zet dat paard aan het werk', maar ik dit geval vind ik m dus niet helemaal lekker lopen.
Dus toch wat over te zeggen na een paar keer kijken, maar meer beeldmateriaal is niet verkeerd.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:03

Joolien schreef:
Het is een te kort filmpje om er wat zinnigs over te zeggen, maar ik vind haar niet bepaald fijn lopen. Heb je meer beeldmateriaal?
Ik vind haar vlak in haar lopen, ze maakt geen zweefmoment. Dan denk ik altijd aan paarden met gewrichtsproblemen. Normaal zou ik zeggen 'hup zet dat paard aan het werk', maar ik dit geval vind ik m dus niet helemaal lekker lopen.
Dus toch wat over te zeggen na een paar keer kijken, maar meer beeldmateriaal is niet verkeerd.

Ik heb geen ander recent beeld, wel van een paar jaar geleden, voordat ik haar op rust heb gezet, maar daar heb je niet veel aan.
Ze loopt inderdaad erg vlak. Op het moment ben ik voornamelijk bezig met haar balans van haar schouders en probeer ik haar achterhand eronder te rijden met bolling van de rug. Als ik haar meer activeer, raakt ze volledig uit balans en drukt ze haar rug weg. Ik dacht dus dat het verstandig was om haar eerst sterker te maken, voordat ik boven haar werktempo uitga. Gewrichtsprobleem klopt, SI.
Ik ga kijken of ik van de week nog een filmpje kan laten maken.

Maar misschien heb je dus wel gelijk, is dat wat ik zie en voel wat ik als compensatie beschrijf. Het idee dat ze niet lekker loopt en misschien dus erg vlak is... Ofzo? Zal het eens uitproberen!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 21:11

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:14

hey dit paard ken ik. komt die niet van de opvang af ? paard zoekt baas toch? kunnen hun je hier niet mee helpen?

lijkt me dat ze wel wat aan Hulp meegeven bij een oud opvang paard

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 21:16

little_birdy schreef:
hey dit paard ken ik. komt die niet van de opvang af ? paard zoekt baas toch? kunnen hun je hier niet mee helpen?

lijkt me dat ze wel wat aan Hulp meegeven bij een oud opvang paard

Dit paard komt niet van een opvang af, dus is een ander paard. ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:17

oh sorry dan heb ik me vergist die heet ook promise en lijkt sprekend .

paard lijkt harstikke vast te zitten in lendenen en schouder. eigenlijk de hele rug.

is er ooit iets van ostheo bijgeweest? foto's laten maken van de rug ?

ik heb even gezocht tussen je berichten.

Daar kwam uit dat ze KS heeft en een vergroeid si gewricht en dat ze nooit meer bereden zou mogen worden volgens je da.

ik begrijp heel goed dat je na maanden van revalidatie en training ooit wel weer op zo'n paard zou kunnen rijden.
Maar meis als ik dit paard zo zie lopen en dan het achtergrond verhaal lees..
stap er alsjeblieft niet meer op .

Beestje is dus blijkbaar lichamelijk kapot en zo te zien is ze na de revalidatie ook niet goed genoeg om te rijden.

Doe jezelf em de merrie een plezier en stop gewoon met rijden.

Dit is geen aanval echt niet maar lees alsjeblieft je eigen berichten nog eens terug en kijk met eem fris en eerlijk oog naar je paard :(:)
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 27-06-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 21:24

little_birdy schreef:
oh sorry dan heb ik me vergist die heet ook promise en lijkt sprekend .

paard lijkt harstikke vast te zitten in lendenen en schouder. eigenlijk de hele rug.

is er ooit iets van ostheo bijgeweest? foto's laten maken van de rug ?

Wat toevallig! Maakt niet uit, kan gebeuren.

Promise is ongeveer 2 jaar geleden volledig op de foto en echo gezet waaruit kwam dat ze de lichtste vorm van kissing spines heeft (zonder vergroeiingen) en een scheef SI gewricht. Daarnaast had ze een ontsteking in haar halswervels, wat ingespoten is en weg is.
Ze staat onder behandeling bij Linda van Diepen (osteopaat/chiropracter) en zo af en toe laat ik DD physio naar haar kijken en behandelen, voor andere inzichten en behandeling.

Ze loopt ondertussen zo'n 3-4 maanden voor de kar omdat we besloten dat rijden geen optie meer voor haar was gezien haar toestand op dat moment. Echter na veel werken aan de hand knapte ze zo onwijs op, dat we (behandelaar en ik) hebben besloten haar toch weer 1 of 2 keer in de week onder het zadel te pakken, omdat ik daar net wat handiger ben met corrigeren en rechtrichten, wat van groot belang is bij Promise om haar gezond te houden.
Daarnaast knapte ze zo onwijs op van het trekken, dat ze ook stukken beter werd in haar bewegingen.
Ze is al een tijdje niet behandeld en zit waarschijnlijk wel weer wat vast. Ze ging eigenlijk zo goed dat ik er helemaal niet meer aan gedacht heb om iemand te laten komen, wat stom van me zeg!!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:27

Hmmm ze lijkt inderdaad niet helemaal lekker te lopen, maar voor mijn beeld lijkt ze ook erg zoekend naar een juiste houding.

Hoe stond ze er lichamelijk bij toen je weer op haar mocht rijden?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:30

Ik heb even mijn post geedit.

ik denk niet dat het nog verstandig is haar onder het zadel te pakken.

ik zie en lees dat je echt het beste met haar voor hebt !!
maar wat ik hier zie en indd lees wat je hebt gezegd is het blijkbaar toch voor haar een te grote belasting :o

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 21:31

JudArthos schreef:
Hmmm ze lijkt inderdaad niet helemaal lekker te lopen, maar voor mijn beeld lijkt ze ook erg zoekend naar een juiste houding.

Mijn gevoel zegt inderdaad wat jij beschrijft.
Ze stond er een stuk slechter bij dan nu, minder bespiering, nog wat onregelmatig op linksachter, haar rug was een stuk holler dan hoe hij nu gemiddeld staat, ze was chagrijnig naar alles en iedereen en dat is nu over, stond op 2 ijzers (voor) ipv 4 ivm de kar op de weg.
Eigenlijk is ze gewoon super hard opgeknapt vergeleken met eerder, alleen kan een behandeling geen kwaad!:)

little_birdy schreef:
Ik heb even mijn post geedit.

ik denk niet dat het nog verstandig is haar onder het zadel te pakken.

ik zie en lees dat je echt het beste met haar voor hebt !!
maar wat ik hier zie en indd lees wat je hebt gezegd is het blijkbaar toch voor haar een te grote belasting :o

Ondertussen is er onwijs veel veranderd en heb ik groen licht gekregen van zowel dierenarts als behandelaren om weer te rijden.
Ik snap je zorgen en ik zal je groot gelijk geven als ik niet had gezien hoe Promise mentaal opknapt door aan het werk te zijn...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:35

samanthaaxx schreef:
JudArthos schreef:

Ze stond er een stuk slechter bij dan nu, minder bespiering, nog wat onregelmatig op linksachter, haar rug was een stuk holler dan hoe hij nu gemiddeld staat, ze was chagrijnig naar alles en iedereen en dat is nu over, stond op 2 ijzers (voor) ipv 4 ivm de kar op de weg.
Eigenlijk is ze gewoon super hard opgeknapt vergeleken met eerder, alleen kan een behandeling geen kwaad!:)

Een behandeling kan nooit kwaad :D Ik vind haar overigens in hals/rug redelijk losjes ogen voor wat ik had verwacht (in ieder geval niet hele rug strak met korte passen ed) daarom vind ik het zo moeilijk te beoordelen.. Doe je ook veel gymnastische oefeningen vanaf de grond bijvoorbeeld?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 21:39

JudArthos schreef:
samanthaaxx schreef:

Een behandeling kan nooit kwaad :D Ik vind haar overigens in hals/rug redelijk losjes ogen voor wat ik had verwacht (in ieder geval niet hele rug strak met korte passen ed) daarom vind ik het zo moeilijk te beoordelen.. Doe je ook veel gymnastische oefeningen vanaf de grond bijvoorbeeld?

Er is vrij weinig wat we niet doen eerlijk gezegd haha, longeren met dubbele lijnen, lange teugelen, werken aan de hand, longeren aan de enkele longe, loswerken, ze staat voor de kar, ze wordt dan 1-2 in de week x 15 minuutjes gereden... Oh en af en toe een kunstje voor de leuk!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:42

Ahh dat is fijn, dat heeft mijn merrie met wat spierproblemen zo goed geholpen he, vandaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:54

Mijn gevoel zegt dat je eens naar de benen moet laten kijken. Misschien eens een kreupelheidsonderzoek...

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 21:59

Joolien schreef:
Mijn gevoel zegt dat je eens naar de benen moet laten kijken. Misschien eens een kreupelheidsonderzoek...

Dank je wel! Volgend (school)jaar neem ik haar mee in mijn opleiding voor revalidatietrainer, dan hebben we namelijk een paard nodig met een probleem, dan wordt ze helemaal onderzocht en op de thermografie gezet. Misschien dat ik voor die tijd mn behandelaar die ook da is ook even laat kijken, eens kijken wat zij ervan zegt! Tot nu toe hebben we ons enkel gericht op rug, lendengebied en bekken :)

Ik verwacht zelf geen problemen in de benen, aangezien ze zowel op de harde als op de zachte volte niet kreupel loopt. Het is naar mijn idee enkel de 'voorzichtigheid' en het zoekende wat je kunt zien als onregelmatigheid. In de benen zie ik vrij weinig afwijking. Maar je weet het natuurlijk nooit.