Paard meer op vier benen laten lopen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zebra89

Paard meer op vier benen laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 09:52

Hay allemaal

Mijn paard, net 7, is nu 2 jaar van mij. Door een fysieke beperking van mijzelf hebben we ruim een jaar niet gereden in die twee jaar.hij is als jong paard behoorlijk zwaar getraint en heeft de neiging erg op de voorhand te lopen en te duiken. Ik rijd sinds mei wedstrijden en dat gaat best goed maar ik merk dat het op de voorhand lopen me begint te storen. Ook al zit er al veel verbetering in ;)

Ik heb om de week privé les en ga nu naar wekelijks omdat ik echt even stappen wil zetten op dit gebied.

Zijn er bepaalde oefeningen buiten m'n lessen om die ik kan toepassen? Ik longeer regelmatig. Loop af en toe balkjes maar zoek eigenlijk concrete oefeningen die ik kan doen.

Mensen met tips?

Groetjes

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:32

Hoi,

Met werk aan de hand kun je de achterhand ook goed trainen.
Oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers zijn aan de hand (en onder het zadel) goede oefeningen om het binnen/buitenachterbeen te trainen
Als Engels lezen geen probleem is is "Horse training in Hand" van Ellen Schuthof een super boek om inspiratie op te doen over het werken aan de hand.

Verder is werken aan de verticale balans een mooie voorbereiding op de horizontale balans.
De verticale balans is over het algemeen wat makkelijker te bereiken en het helpt met de horizontale balans.

_Nikyta

Re: Paard meer op vier benen laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:59

Bij mij helpt voltes openen en sluiten altijd heel goed, en daar kon je ook heel goed in variëren qua tempo en scherpte van het openen en sluiten. En veel overgangen en tempowisselingen rijden helpt mij ook heel vaak. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 12:33

Thanks!! Ga dat artikel eens bekijken en idd voktes openen en sluiten deed ik vroeger heel vaak maar was ik beetje vergeten ofzo.
Aan de hand werken doe ik veel dus zal eens proberen hoe hij dat oppakt. Top

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:48

veel schakelen en overgangen. Als hij in galop op de voorhand zakt niet te lang achter elkaar galopperen maar steeds korte stukjes. En stap-galop is ook een fijne oefening om hem in galop wat minder op de voorhand te hebben.
En niet te lang laten worden aan de voorkant of in je handen laten hangen
Je kan ook nog in het bos heuvels op galopperen, daar gaan ze nou niet direct minder van op de voorhand maar dan wordt wel de achterhand sterker en dat is natuurlijk ook wel belangrijk als je ze van de voorhand af wil rijden

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:59

Hoi veel tempo rijden veel voorwaarts liever in het begin iets te veel dan te weinig. Je kunt voor niks doen als het achter niet in orde is. en wees bewust van je zit. Zorg dat je rechtop zit soms kan je de neiging hebben (zeker bij wat ingewikkeldere oefeningen) om iets meer naar voren te zitten zorg dat je hier bewust van bent en jezelf hierin corrigeert.

En zoals al gezegd kunnen tempowisselingen helpen maar bij een paard wat bijvoorbeeld nog niet voorwaarts genoeg is kun je beter eerst werken aan voorwaarts.

Mij heeft het heel erg geholpen om les te nemen van een instructrice klassieke dressuur (ik rij zelf western) hier heb ik echt heel veel aan.

Succes! :)