xBlackRose schreef:Ik zou beginnen met opnieuw opbouwen vanaf de grond. Dus eerst aan de longe weer wat conditie en spieren opbouwen. Als ze weer een beetje in vorm komt, kun je rustig aan weer beginnen met rijden. Hierbij eerst niet te lang en niet te moeilijk maken. Persoonlijk vind ik het bij opbouwen fijn (en ook eerlijker naar het paard) om in het begin alleen te stappen en draven. Galop pak ik er dan later bij als stap en draf redelijk stabiel zijn.
Wat betreft oefeningen om de balans van je paardje te verbeteren; maak het ook hier niet te moeilijk in het begin. Veel balansproblemen komen voort uit een gebrek aan kracht. Dit moet je eerst opbouwen (vandaar ook eerst aan de longe bezig om alvast wat spierkracht te ontwikkelen voordat je erop gaat). De meeste paarden zullen gaan rennen. Je kunt je dit voorstellen als je zelf voorover zou vallen. Je zal instinctief snel een been/stap vooruit zetten om je evenwicht te herstellen. Dit doen de meeste paarden dus ook. Als dat het geval is, moet je vooral je wendingen niet te krap maken anders 'vallen ze om' voor hun gevoel en dat kan zorgen voor paniek en nog meer rennen/vluchten. Lange lijnen zonder scherpe/strakke wendingen die het liefst vloeien in elkaar overgaan. Dat geeft het paard de meeste kans om haar balans te leren houden en dat ook vast te houden doordat het evenwicht niet heel abrupt veranderd zoals in een scherpe bocht wel zou gebeuren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan 8-jes rijden door 2 grote voltes in elkaar over te laten vloeien. Als dat goed gaat kun je het een stapje moeilijker maken door bijvoorbeeld een slangenvolte met 3 bogen te rijden. (Hele goede oefening waarbij je een hele hoop dingen kunt oefenen; stelling, lengtebuiging, netjes recht stellen, omstellen etc.) Let wel op dat je ook genoeg rechte stukken meepakt tussendoor, omdat zelfs grote voltes een redelijk zware belasting kunnen zijn op de benen van je paard.
En dan natuurlijk ook opletten dat je zelf het paard zo min mogelijk stoort door op je eigen houding en zit te letten. Probeer recht boven je paard te blijven zitten. Voor tempocontrole is het vaak beter om op je zit te proberen om af te remmen dan door bijvoorbeeld constant ophoudingen te maken o.i.d. Als ze over tempo loopt in draf kun je iets onder haar tempo gaan lichtrijden. In eerste instantie niet heel fijn voor jou, maar als je even doorbijt en het volhoud dan passen de meeste paarden zich al snel aan. Ook voor tempocontrole is opbouw in stappen het beste naar mijn mening. Dus de eerste keren dat je daarmee aan de slag gaat zou ik niet direct eisen dat ze in een perfect arbeidstempo gaat lopen, maar genoegen nemen met een iets minder snel tempo dan normaal. Het is dan aan jezelf om goed in de gaten te houden wat je paard aankan. Het is een lang verhaal geworden, maar hopelijk heb je er iets aan. Succes en vooral heel veel plezier gewenst!
Super bedankt voor de uitgebreide reactie!
Om mee te beginnen zat ik zelf te denken aan 2 á 3 keer in de week te longeren/grondwerk en 1 á 2 keer ontspannen te rijden zonder dat ik echt iets van haar vraag (1 keer in de bak en 1 keer een buitenrit). Zou dat ongeveer een goede indeling zijn? Of moet/zal ik rijden er helemaal uitlaten en voor nu alleen maar grondwerk??