Hoogte hand/arm houding

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoogte hand/arm houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:31

Nu weet ik dat je armen, tijdens het rijden en bij een correcte houding, als het ware één lijn horen te vormen met de teugel. Nu is het echter zo dat mijn merrie het erg prettig vind als ik mijn handen iets hoger hou, waardoor zij een stuk beter loopt.
Ik vroeg mij dan ook af of er meer zijn met deze ervaring, en ben op zoek naar een verklaarbare reden waarom mijn merrie dit fijner vind.

Weet iemand van jullie het misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:46

Jeetje, niemand die een idee heeft? -O-

MissBmx

Re: Hoogte hand/arm houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:48

Hangt ze dan niet in je hand? Zit haar bit wel goed?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:48

Ik merk dat wanneer ik man hand iets hoger hou, ik een stillere hand heb, en ook rechterop ga zitten. En dus fijner voor het paard.

Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:50

Gillbo schreef:
Hangt ze dan niet in je hand? Zit haar bit wel goed?

Ze hangt niet in mijn hand nee en haar bit heb ik gecheckt op maat, ligging en dikte. Dit was in orde :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:54

Donna89 schreef:
Ik merk dat wanneer ik man hand iets hoger hou, ik een stillere hand heb, en ook rechterop ga zitten. En dus fijner voor het paard.

Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook zo is.

Nou, daar lees ik wel herkenning in ja. Al is mijn houding in het zadel aardig goed moet ik zeggen. Maar toch, voor mijn idee is mijn hand stiller.

Hoe hoog draag jij je arm/hand als ik vragen mag? Navelhoogte? Hoger?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:01

Dat heb ik ook, nu mijn houding beter wordt met de tijd, ik merk dat ik ze stiller hou als ik de iets meer richting taille hoogte heb dan op heup hoogte. Mij is het idd ook geleerd dat het vanuit je elleboog naar het bit het ideale is om 1 rechte lijn te hebben. Ik vermoed dat dit een kwestie is van ervaring opdoen om je armen vrij van je lichaam te houden en zo die elastische connectie te creëren vanuit je onderarm. Ik merk zelf dat ik m'n armen klem aan mijn bovenlijf om ze stil te houden. Gewoon lekker oefenen en dan komt de rest vanzelf denk ik!

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:35

Ga je je handen vastzetten als je ze hoger houdt? Daar heb ik snel last van. Als jij daar geen last van hebt lijkt het mij niet zo'n probleem als de handen hoger gehouden worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:11

prikkeltje schreef:
Ga je je handen vastzetten als je ze hoger houdt? Daar heb ik snel last van. Als jij daar geen last van hebt lijkt het mij niet zo'n probleem als de handen hoger gehouden worden :)

Ik zet mijn handen en armen niet vast nee. De elastieken verbinding blijft en gevoelsmatig heb ik niet het idee dat ik schade toebreng. Het is meer dat het wat apart lijkt en commentaar natuurlijk van omstanders. Al lig ik daar niet wakker van hoor :-)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:18

als jij je handen hoger zet wordt de inwerking van het bit anders. het bit werkt dan op de mondhoeken in en dat is fijner voor het paard. als je de handen meer naar achter houdt werkt het bit in op de lagen. dit is minde rprettig voor het paard. waarschijnlijk loopt ze daarom beter met ene hogere hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:27

DarkoFoitzik schreef:
als jij je handen hoger zet wordt de inwerking van het bit anders. het bit werkt dan op de mondhoeken in en dat is fijner voor het paard. als je de handen meer naar achter houdt werkt het bit in op de lagen. dit is minde rprettig voor het paard. waarschijnlijk loopt ze daarom beter met ene hogere hand.

Ahá! Vandaar! Houdt dat dan ook in dat als ik een bit zou nemen met meer inwerking op de mondhoeken ik mijn handen gewoon laag zou kunnen houden? Bestaat zo'n bit uberhaupt?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:26

niet direct, het gaat ook niet om hoog maar meer naar voor. en wat is hoog? elk gebroken bit, mits goed gebruikt, zou op de mondhoeken in moeten werken. je moet het zo zien, de teugel mat in lijn zijn met de mond van het paard. zodat het scharnier in het bit naar de voorkant wijst van de mond. als je dus een andere hoek maar dan gaat het scharnier van het bit het gehemelte in, dit doet het paard pijn. houd jij je hand te hoog en naar voor zal het scharnier tegen de tong naar benen duwen, dit doet wederom pijn. je wilt dus precies op dat stuk zitten waar het bit naar voren steekt en in de mondhoeken inwerkt. dit is per paard verschillend natuurlijk. over de strekking moet je de ellebogen in je zij houden en dan een hoek maken met je onderarm van een 45 a 60 graden.

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:08

Dat over op een andere plaats inwerken had ik nog nooit gehoord, maar klinkt heel erg logisch! Weer wat geleerd :)

muppelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:44

Als je je handen hoger houdt,krijg je inderdaad wat meer druk op de lippen (mondhoeken) en minder op de tong. Veel paarden vinden druk op de mondhoeken prettiger dan op de tong, maar zeker niet alle.

Het is m.i. dus ook niet waar dat een goed bit altijd op de mondhoeken in moet werken. Te veel druk op de mondhoeken zet druk op de spier die de onder- en bovenkaak verbindt en dat doet ook echt serieus pijn.
Bij een goed bit (even ervan uitgaande dat je met een water- of bustrens rijdt) verandert de hoek waaronder het bit in de mond ligt niet als je je handen iets hoger of lager plaatst. Je teugels kunnen namelijk vrij bewegen over de bitringen. Je moet je handen echt bij de oren van je paard houden om volle druk op de mondhoeken te krijgen en bij je enkels om volle druk op de tong te krijgen.

Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:40

Ik denk dat het misschien te maken heeft met de inwerking van het bit. De hoek waarop die inwerkt wordt namelijk mede bepaald door hoe hoog jij je handen houdt. Ik denk op zich niet dat er iets mis is met een wat hogere handhouding als je paard daar fijner op reageert. Zolang het niet extreem afwijkt van de standaard denk ik ook niet dat je daar bijvoorbeeld op een wedstrijd op afgerekend zou worden. Ik zie de meeste standaarden als een soort ideaalbeeld voor de perfecte ruiter op het perfecte paard. Ik probeer wel zo dicht mogelijk daarbij in de buurt te komen, maar het zijn voor mij meer richtlijnen als harde eisen.