Paard op de achterhand brengen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hildeeex

Paard op de achterhand brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 19:26

Hallo.
Ik rij sinds kort op een nieuw paard. Ze is altijd western gereden, maar ik zelf wil de dressuur in. Bij western rij je heel erg op de voorhand, en ik wil dit graag veranderen. Ik weet niet zo goed wat ik allemaal voor oefeningen kan doen en trucjes om dat goed voor elkaar te krijgen. Kan iemand mij helpen?

Groetjes Hilde

Maureen95

Re: Paard op de achterhand brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:28

Dat op de voorhand rijden bij western valt best mee :) t lijkt zo maar het is niet zo. Ik kan je niet verder helpen, maar je topic staat verkeerd dus ik zal even een mod vragen hem te verplaatsen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:31

Hoi Hilde, welkom op Bokt. :)

Een moderator gaat je topic straks verplaatsen, want hij staat hier niet goed.

Over je vraag: bij western rij je zeker niet op de voorhand, dat is niet waar. Als jouw paard dat wel doet, licht dat in ieder geval niet aan de western, maar aan de vorige ruiter.

Om daar waat aan te doen moet je ten eerste les nemen, en dan gaan zorgen dat je paard goed aan je been is, om dan veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen te gaan rijden. Hoe dat koet kun je het beste aan je instructeur vragen. Succes!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:32

Ik denk dat dat voor het oog zo lijkt.

Paard meer op achter brengen.

Veel overgangen rijden en tempowisselingen zijn een goed begin.

Zorgen dat je de tempowisselingen klein houd, zodat hij in evenwicht blijft en niet juist op de voorhand gaat vallen.

Nadia
Oppermuts

Re: Paard op de achterhand brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:07

WWW --> RT-V

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:29

Western paarden moeten ook verzameld en op de achterhand lopen maar dan worden ze beloond met een losse teugel en ze moeten dit doen met een lage hoofdhouding, oorpuntjes ter hoogte van de schoft. Houd er dus rekening mee dat het dier in de war kan raken als je teugel contact houd als zij braaf doet wat je wilt. Er dat ze op teugelcontact kan reageren door haar hoofd te laten zakken omdat ze dat geleerd heeft. Vaak is licht mondcontact + aansporen het signaal voor hoofd zakken en verzamelen (waarna de ruiter de teugel helemaal loslaat en geen beencontact meer heeft). Dat zul je dus geduldig en voorzichtig moeten gaan omvormen naar het dressuur plaatje.

Verder is de kans groot dat ze aangeloppeerd op een kusgeluidje en staat ze stokstijf stil vanuit elke gang als je ho roept. Dat is even wennen de eerste keer vanuit galop :P