xyzutu2 schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat de grootste problemen vooral bij jou zitten: als je nu een pony hebt die mensen eraf laat vallen en die geen rem heeft, dan is het vrij apart om te verwachten dat die pony over anderhalve maand wel een proefje voor jou neerzet.
Iets anders wat me opvalt is dat je eerst schrijft dat ze in draf niet stopt, en vervolgens schrijft 'In draf gaat alles goed, maar in galop gaat ze heel snel'. Dan gaat alles dus niet goed in draf. Ook schrijf je dat 'zelfs' je vriendin eraf is gevallen, om vervolgens te schrijven dat die eigenlijk ook niet echt vaak rijdt.
Dat klinkt alsof je moeite hebt met oorzaak gevolg, droom en realiteit van elkaar te scheiden. Als je dan vervolgens een Pessoa bit (waar je sowieso geen dressuurproefjes mee mag rijden) wilt gebruiken, dan leg je de oorzaak van alle problemen ineens bij de pony, terwijl jij er iemand op zet die niet goed genoeg rijdt en nu al aan proefjes denkt als je tot nu toe nog niet eens los kunt rijden.
Dat klinkt misschien een beetje hard als je het zo opsomt, maar dat is wel wat er allemaal in je openingspost staat.
Mijn tip:
- laat de pony lichamelijk onderzoeken door een chiropractor/osteopaat (paarden blijven er niet vandoor gaan zonder reden) en een tandarts/bitfitter als het bit het probleem is
- laat het zadel nakijken (zelfde reden)
- zet je wedstrijdplannen in de ijskast: die wedstrijd is er volgend jaar ook wel weer. Je kunt pas aan wedstrijden rijden gaan denken als je in alle drie de gangen los kunt rijden. Kun je dat nog niet, dan moet je helemaal terug naar de basis en samen ontspanning vinden voordat je samen spannende dingen gaat doen - helemaal als je zelf ook nog schrijft dat jij erg zenuwachtig bent aangelegd en op dat vlak dus ook geen steun bent voor de pony
- neem goed les!
- leer realistischer kijken naar jouw eigen beperkingen en die van je pony en pas daarop je plannen aan, niet andersom.
Hier ben ik het volledig mee eens!