Geen controle over pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Geen controle over pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 23:48

Ik heb over een aantal weken een wedstrijd met mijn pony, twee jaar geleden zou ik meedoen, maar raakte ik geblesseerd en kon ik helaas niet meedoen. Vorig jaar heb ik mijn bijrijdster mee laten doen en kon ik zelf niet. Dit jaar wil ik dan eindelijk meedoen.

Het is over 6 weken ongeveer en dan moet ik er klaar voor zijn. Sinds gisteren eindelijk weer los gegaloppeerd in de bak, zelfs mijn vriendin was er eerst af gevallen omdat ze ervandoor ging (zij rijdt heel weinig), daarna ik ook, ik bleef zitten gelukkig, hier ben ik ook heel goed in :')
Toen ik ging, maar weer wilde draven, stopte ze niet. Oplaatst wel, maar uit haar zelf denk ik.

Ik ben altijd best wel zenuwachtig, en dit heeft ze door denk ik. In bak gaat goed, maar ik wil ook graag eens op buitenrit en meedoen aan die wedstrijd. Alleen vind ik het lastig om mijn pony onder controle te houden. Ik heb gehoord dat een pessoabit kan helpen. In draf gaat alles goed, maar in galop gaat ze heel snel. Nu is dat ook de bedoeling en niet zo erg, maar moet wel kunnen stoppen.

Wie heeft tips of tips voor mij misschien om rustiger te worden, ik heb het idee dat het ook door mij komt... Ik heb al valeriaan geprobeerd, maar dat helpt niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:58

Eerlijk gezegd denk ik dat de grootste problemen vooral bij jou zitten: als je nu een pony hebt die mensen eraf laat vallen en die geen rem heeft, dan is het vrij apart om te verwachten dat die pony over anderhalve maand wel een proefje voor jou neerzet.
Iets anders wat me opvalt is dat je eerst schrijft dat ze in draf niet stopt, en vervolgens schrijft 'In draf gaat alles goed, maar in galop gaat ze heel snel'. Dan gaat alles dus niet goed in draf. Ook schrijf je dat 'zelfs' je vriendin eraf is gevallen, om vervolgens te schrijven dat die eigenlijk ook niet echt vaak rijdt.
Dat klinkt alsof je moeite hebt met oorzaak gevolg, droom en realiteit van elkaar te scheiden. Als je dan vervolgens een Pessoa bit (waar je sowieso geen dressuurproefjes mee mag rijden) wilt gebruiken, dan leg je de oorzaak van alle problemen ineens bij de pony, terwijl jij er iemand op zet die niet goed genoeg rijdt en nu al aan proefjes denkt als je tot nu toe nog niet eens los kunt rijden.
Dat klinkt misschien een beetje hard als je het zo opsomt, maar dat is wel wat er allemaal in je openingspost staat.

Mijn tip:
- laat de pony lichamelijk onderzoeken door een chiropractor/osteopaat (paarden blijven er niet vandoor gaan zonder reden) en een tandarts/bitfitter als het bit het probleem is
- laat het zadel nakijken (zelfde reden)
- zet je wedstrijdplannen in de ijskast: die wedstrijd is er volgend jaar ook wel weer. Je kunt pas aan wedstrijden rijden gaan denken als je in alle drie de gangen los kunt rijden. Kun je dat nog niet, dan moet je helemaal terug naar de basis en samen ontspanning vinden voordat je samen spannende dingen gaat doen - helemaal als je zelf ook nog schrijft dat jij erg zenuwachtig bent aangelegd en op dat vlak dus ook geen steun bent voor de pony
- neem goed les!
- leer realistischer kijken naar jouw eigen beperkingen en die van je pony en pas daarop je plannen aan, niet andersom.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:00

Ik zou de wedstrijd afzeggen en je pas weer opgeven als je 100% controle hebt.
Ik weet niet of je les hebt (en of dat een mogelijkheid is?) maar als het mogelijk is dan raad ik het je zeker aan. Ademhalingsoefeningen doen, of gewoon simpel gaan fluiten of zingen tijdens het rijden. Dat zorgt ervoor dat je doorademt en dat je minder op je spanning gefocust bent. Verder de pony flink aan het werk zetten en veel wendingen/voltes en figuren rijden. De pony echt aan het werk zetten zodat ze geen tijd heeft om ervan door te gaan of te protesteren. En zodra ze wilt gaan rennen, op de volte zetten. Volte steeds verkleinen tot ze weer rustig is en op jou let. Gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is.

Is ze lichamelijk in orde? Past haar zadel goed? Geen last van haar (ge)bit? Is pijn uitgesloten?
Als het niet uitgesloten is dat ze pijn heeft, heeft het geen zin om te oefenen tot de pijn weg is.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:00

Gucci_ schreef:
Het is over 6 weken ongeveer en dan moet ik er klaar voor zijn.

Hier gaat het al mis. Eerst de basis op orde hebben en dan pas gaan denken aan wedstrijden. Daar kan je geen tijd aan hangen. Misschien is het 6 weken, maar kan ook 6 maanden of 6 jaar zijn. Anders ga jezelf alleen maar frustreren en komen jullie samen niet verder.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 00:34

xyzutu: Ik denk dat je het niet goed hebt gelezen...Ik zei toen ik ging, ik ging in galop en ging rijden, maar wilde terug in galop, maar dat deed ze niet meteen. In draf is wel makkelijk terug te rijden. De wedstrijd is een barrelrace, dus ze moet wel snel, geen dressuurproef. En dat mijn vriendin eraf viel, was niet de schuld van de pony, ze verloor gewoon haar evenwich (ze rijdt alleen maar eens per jaar bij mij). Er is verder niks mis met de pony, bijrijdster rijdt er ook regelmatig op en die zegt ook zelf dat ze erg voorwaarts is en gewoon enthousiast in galop. Ze heeft bij de vorige eigenaar Z gesprongen en die reed haar met pessoa bit om haar beter door de hindernissen te rijden.

Mijn enigste probleem is dat ik zelf rustiger moet worden, ik ben te excited/druk :D Ik krijg citolapram en ben de hele dag gespannen, waar ik graag vanaf wil.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:40

Maar als je de hele dag gespannen bent, dan is het dus niet alleen een paardgerelateerd probleem lijkt me. Is het dan niet een idee om extra (psychische) hulp te zoeken?
Paarden reageren nou eenmaal op emoties dus is het misschien een idee om het probleem bij de wortel aan te pakken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:43

Het staat inderdaad ook wat onhandig in je openingspost; je kunt het op beide manieren lezen. :)
Ook zou het handig zijn als je er meteen bij had gezet dat het om een barrelrace ging, want dat is toch iets anders dan wat de gemiddelde Nederlandse wedstrijdruiter onder wedstrijd verstaat.

Hoe dan ook, barrelracen met een pony die geen rem heeft in galop is gewoon geen goed idee. Als je dat dan probeert 'op te lossen' door er een zwaarder bit in te hangen, dan kent de wedstrijd echt maar 1 grote verliezer en dat is de pony. Als ruiter heb je namelijk de plicht om je paard te leren alles op zo licht mogelijke hulpen te doen om te voorkomen dat je bijvoorbeeld met elke hulp zijn tong en tandvlees kneust. En daaronder valt niet alleen de pony leren om op lichte hulpen te stoppen, maar ook hem leren om dat in alle mogelijke situaties te doen (zoals ook buiten de bak, op straat enz) zodat als je eenmaal in de wedstrijdring staat je pony weet dat het niet gewoon verstand op nul rennen terwijl de ruiter aan zijn tandvlees hangt is, maar gewoon netjes een rondje lopen. Maar dat alles bij elkaar gaat je veel meer tijd kosten dan die 6 weken als je nu nog niet eens los kunt rijden in een gecontroleerde omgeving.

Ik zou dus de wedstrijd uit je hoofd zetten en het startgeld gebruiken om pony en zadel eens na te laten kijken, want met zo'n intensief sportverleden plus al een barrelrace verleden is de kans groot dat rugpijn voor het wegvluchten in galop zorgt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:46

Barrelrace vraagt nogal wat gehoorzaamheid, kracht en lichaamsbeheersing anders gaan 1 of beide inderdaad onderuit. In een springparcours heb je meer ruimte en tijd, maar daar ging het vroeger ook niet zo goed blijkbaar.

Er hoeft met dit paard niks meer mis te zijn dan de gewoonte om hard te gaan en niet hebben leren wachten en concentratie bij de ruiter houden ook bij dingen die spanning/opwinding geven. Onbewust een paard zoiets aanleren is makkelijker dan bewust.

Hoe beter je weet wat te doen als paard begint met voor zichzelf beginnen en hoe meer je dat oefend hoe makkelijker je kan ontspannen.
Basis opleiding voor elk rijpaard voordat je naar een specifieke discipline gaat kijken :
https://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
https://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw
en er op :
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g

troi

Re: Geen controle over pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:13

Barrelracen met een paard dat daar niet op getraind is komt vaak neer op een paard rond de tonnen sleuren. Als je daar fotos van ziet gaat je eigen mond pijn doen. Helemaal met een scherp bit wil je dat je pony toch niet aan doen?

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:52

Ik zou de wedstrijd afzeggen. Het lijkt me dat dat meer rust geeft. Als ik tijdens het rijden het gevoel heb dat het goed moet gaan dan gaat het ook niet lekker. Staat er echter niet zo veel druk op dan voelt mijn paard dat ook. Veel succes! Wat bij mij helpt tegen onrust is veel tegen mijn paard praten, op mn ademhaling letten en (als er niemand in de buurt is) liedjes zingen :P

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:13

Bedankt voor jullie reacties. Dat pessoa bit raadde de vorige eigenaar van de pony mij aan, omdat hij die altijd gebruikte voor springwedstrijden om hem beter onder controle te houden. Het is hier nog nooit iemand gelukt om haar meteen goed stop te zetten in galop, dan is ze erg enthousiast en misschien komt dat ook gewoon door de zenuwen, maar ik denk wel dat iedereen wel zenuwachtig is voor een wedstrijd (ik dan wel extreem), ik zoek iets wat helpt om rustiger van te worden.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:29

Wedstrijd om laten zetten naar een klasse zonder galop. Dan weet je hoe ze zich gedraagd op wedstrijd en kan je opbouwen. Eerst bij losrijden galop meenemen, als dat goed gaat galop in de proef.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:47

Mijn tip:zoek een goede instructeur

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 06:13

Met Alleen maar draven komen we niet zo ver vrees is :')
Ze is twee keer Z springen geweest en was altijd al zo snel. Ik rijd zelf nu 14 jaar. Helpt een martingaal niet of een wat scherper bit? Die ik nu heb is ook best wel licht. In de bak luistert ze wel aardig goed, als ik hoo of goedzo zeg gaat ze meteen weer stappen. Ik voel mij het meest ontspannen in draf ook. Maar met galop gaat ze vaak echt rennen, dat is fijn voor die wedstrijd straks, maar ik moet wel kunnen stoppen als we de finish over zijn.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 06:49

Rennen is niet fijn. Je moet altijd de controle blijven houden. Dat staat los van het soort bit. Vliegt ze meteen weg in galop? Want anders zou je veel overgangen kunnen rijden. Draf, galop en weer terug naar draf voordat de galop oncontroleerbaar is.
Een paard wat Z heeft gesprongen zou day zeker moet kunnen. Ikzelf zou denken dat het dus een rijtechnisch probleem is.
Met rennerig gedrag moet je nooit blij zijn, ook niet in de barrel.....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:03

Rennen tijdens een parcours is juist uit den boze. Het tempo moet ten alle tijden van jou zijn anders worden ze te vlak in de sprong en gaan er dus balken af. Oefenen, oefenen, oefenen dus. En het liefst onder begeleiding van een goede instructeur die werkt vanuit rust.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:23

Gucci_ schreef:
Met Alleen maar draven komen we niet zo ver vrees is :')
Ze is twee keer Z springen geweest en was altijd al zo snel. Ik rijd zelf nu 14 jaar. Helpt een martingaal niet of een wat scherper bit? Die ik nu heb is ook best wel licht. In de bak luistert ze wel aardig goed, als ik hoo of goedzo zeg gaat ze meteen weer stappen. Ik voel mij het meest ontspannen in draf ook. Maar met galop gaat ze vaak echt rennen, dat is fijn voor die wedstrijd straks, maar ik moet wel kunnen stoppen als we de finish over zijn.

Rennen = ongecontroleerde beweging = vallen.

Tempocontrole moet vanuit de ruiter komen. Paard mag vragen om harder te mogen, maar dat niet zelf beslissen.

Kijk de video's die ik eerder al gelinkt heb en ga er mee aan het werk. Uitstellen en enkel naar een andere optoming blijven zoeken helpt jouw noch je pony om fijn en veilig! samen te rijden. Want hoewel maar 1 mens, werk je wel samen met een ander levend wezen en is paardrijden ook een teamsport. Communicatiefouten kan je daar niet bij gebruiken.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:37

Ik geef toevallig a.s. woensdag een therorie-workshop, met praktijkoefeningen, voor ruiters met (faal)angst.

Hierin worden ademhalings technieken besproken en wordt een hoop psychologische informatie gegeven over de reden van (faal)angst en hoe je jezelf onder controle kunt krijgen.
Ook wordt houding en zit van de ruiter besproken en training van en "controle" over je paard.

Een scherpere optoming is m.i. niet de oplossing en in de workshop noem ik een hoop andere oplossingen vanuit rust :)

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:55

xyzutu2 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat de grootste problemen vooral bij jou zitten: als je nu een pony hebt die mensen eraf laat vallen en die geen rem heeft, dan is het vrij apart om te verwachten dat die pony over anderhalve maand wel een proefje voor jou neerzet.
Iets anders wat me opvalt is dat je eerst schrijft dat ze in draf niet stopt, en vervolgens schrijft 'In draf gaat alles goed, maar in galop gaat ze heel snel'. Dan gaat alles dus niet goed in draf. Ook schrijf je dat 'zelfs' je vriendin eraf is gevallen, om vervolgens te schrijven dat die eigenlijk ook niet echt vaak rijdt.
Dat klinkt alsof je moeite hebt met oorzaak gevolg, droom en realiteit van elkaar te scheiden. Als je dan vervolgens een Pessoa bit (waar je sowieso geen dressuurproefjes mee mag rijden) wilt gebruiken, dan leg je de oorzaak van alle problemen ineens bij de pony, terwijl jij er iemand op zet die niet goed genoeg rijdt en nu al aan proefjes denkt als je tot nu toe nog niet eens los kunt rijden.
Dat klinkt misschien een beetje hard als je het zo opsomt, maar dat is wel wat er allemaal in je openingspost staat.

Mijn tip:
- laat de pony lichamelijk onderzoeken door een chiropractor/osteopaat (paarden blijven er niet vandoor gaan zonder reden) en een tandarts/bitfitter als het bit het probleem is
- laat het zadel nakijken (zelfde reden)
- zet je wedstrijdplannen in de ijskast: die wedstrijd is er volgend jaar ook wel weer. Je kunt pas aan wedstrijden rijden gaan denken als je in alle drie de gangen los kunt rijden. Kun je dat nog niet, dan moet je helemaal terug naar de basis en samen ontspanning vinden voordat je samen spannende dingen gaat doen - helemaal als je zelf ook nog schrijft dat jij erg zenuwachtig bent aangelegd en op dat vlak dus ook geen steun bent voor de pony
- neem goed les!
- leer realistischer kijken naar jouw eigen beperkingen en die van je pony en pas daarop je plannen aan, niet andersom.

Hier ben ik het volledig mee eens!

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:21

Als je geen controle hebt over je paard en hem niet kan verzamelen in de galop hoe wil je dan om de tonnen draaien ?
Om een paard te leren barrel racen galoppeer of draaf je richting ton en een paar meter van te voren (pocket) ga je stappen om de ton heen en dan weer in draf of galop naar de volgende ; zo leer je een paard het barrel race parcours eerst aan voordat je op snelheid gaat oefenen. Dit kun je een paard alleen leren als hij een goede basis heeft, mijn advies is dus om eerst aan je basis te gaan werken dmv les of een clinic volgen en daarna pas op de barrels te gaan oefenen

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:22

Passoa bit is trouwens niet geschikt voor barrel racing

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:27

Ik denk ook dat je teveel van jezelf vraagt. Je moet eerst weer vertrouwen krijgen in jou rijden en in je pony. En dit gaat niet van de een op andere dag. Bouw het rustig op! Doe wat meer werk zonder te rijden. Rijd korte stukjes. Oefen een proefje voor jezelf. Vraag hulp aan iemand anders die je begeleid. Maar erop gaan zitten verkrampt vraagt om problemen