Beugellengtes.. Ik weet het niet meer!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Beugellengtes.. Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:35

Hey iedereen! Jep inderdaad alweer een topic :')
Ik namelijk niet meer wanneer ik nou op een juiste lengte zit op mijn paard. Bij mijn vorige instructrice moest ik mijn beugels langer. Dit werkte voor mijn zit erg fijn, ik zat minder in de stoelzit en voelde me steviger nadat mijn spieren hieraan gewend waren.

Na wat probleempjes met voorwaarts rijden en tips van bokt ben ik meer buiten gaan trainen, lekker veel rechtuit en galopperen. Bij wat schrikkerige sprongetjes opzij (ze is nou eenmaal nog best groen) merkte ik toch dat ik stabiliteit mistte, en heb in overleg met mijn nieuwe (central riding) instructrice mijn beugels weer korter gemaakt. Blijven zitten is net wat makkelijker, maar ik ben weer terug in mijn stoelzit en merk dat het moeilijk is netjes te zitten, en kom daardoor met mijn knieën een beetje over de wrongen heen op momenten.

Na wat twijfelen toch weer de beugels wat langer gemaakt, maar dat ben ik de stabiliteit weer kwijt en beginnen mijn benen ook een beetje een eigen leven te leiden..

Dusja leuk verhaal enzo, maar de conclusie; ik kan in zowel kortere en langere beugels geen stabiele nette houding meer vinden, waardoor het voor mij moeilijker is om een onafhankelijke zit te vinden...
Het gaat overigens om verschillen van 1 a 2 gaatjes, dat geeft al werkelijk zoveel verschil..

Iemand wat tips voor me? Moet ik gewoon in een lengte settlen en gaat het vanzelf of zou misschien zelfs een aparte zitles veel voor me doen?

Alvast bedankt :)

Het gaat overigens om een dressuurzadel van 17" die voor mij en mijn paard is opgemeten :)

blensink

Re: Beugellengtes.. Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:53

Ik zeg langer en je hielen goed uitdrukken waar het kan even zonder beugels. Succes!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:58

Ik zou eens zit-les nemen. Je zou niet zo afhankelijk moeten zijn van je beugels om een goede stabiele zit te hebben.
Rij eens zonder beugels zou ik zeggen. Oefenen op een stabiele en onafhankelijke zit met iemand die je begeleidt.
Diegene kan zien wat je doet. Kantel je je bekken wel goed? Zit je rechtop of scheef (omdat dat beter en veiliger voelt) enz.
Een goede instructeur/instructrice moet dit kunnen zien.

Als je dan weer goed zit zou ik er weer beugels aan doen.

Heb je foto's van hoe je nu zit? Met de lange en kortere stand van de beugels. Ik ben nu wel benieuwd
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 08-06-16 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:01

Is het zadel wel passend voor jou?

17 inch is best klein. Het gaat niet alleen over hoe dik je kont is (om het maar plat te zeggen) of je in het zadel past, maar ook over de lengte van je benen.
Dus ben je slank maar lang past 17 inch ook niet. En dan kun je doen wat je wilt, maar ga je nooit lekker zitten in dat zadel.

Daarnaast is niet elk zadel een fijn zadel voor de ruiter ook al past het.

Ik heb het heel veel jaren terug zelf ondervonden.
ik reed paarden voor een man ook in de les.
Hij had 2 zadels. Het ene vond ik ook fijner dan het ander, maar als die man zelf mee reed in de les dan had ik het minder fijne.
Ik kreeg dan altijd commentaar op mijn beenligging en het voelde erg onnatuurlijk om ze dan juist te houden.
Zat ik in dat andere zadel ging het automatisch goed.
Dus een zadel moet bij het paard passen, maar ook bij de ruiter.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:06

Ik zou een paar Centered Riding lessen volgen, daar leer je heel bewust goed te gaan zitten.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:17

Ik zou zeker een paar zit lessen nemen en oefenen zonder beugels.
Je hebt een centered riding instructrice, deze kan je daar als t goed is dus perfect bij helpen!
Dit omdat de stabiliteit uit je core moet komen en niet uit je benen :)

Eventueel een foto is handig om te zien ook ja, of een filmpje.

Ingrid_92 schreef:
Ik zou een paar Centered Riding lessen volgen, daar leer je heel bewust goed te gaan zitten.

@Ingrid_92, dr instructrice geeft les volgens die methode ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 23:18

Hielen goed uitdrukken lijkt me niet zo'n strak plan, zet denk ik wat veel druk op mijn enkels als ik dat doe, hou ze liever natuurlijk recht :)

Rijden zonder beugels gaat wel beter dan met wat stabiliteit betreft, alsof ik minder aan het zoeken ben naar een houding. Moeilijk uit te leggen.. Op mijn profiel staan enkele foto's van de langere beugels maar ik vind ze niet helemaal justice doen aan mijn zit (zeker de draffoto, ze begon net goed te lopen en werd zo enthousiast dat het mijn houding niet echt ten goede komt :') )
Van de kortere beugels heb ik geen foto, misschien kan ik die een keer proberen te maken.

Of het zadel mij past vraag ik me best regelmatig af, maar omdat de zadelpasser het gemeten heeft en het goed uit vind zien heb ik er verder niet meer naar gekeken.. Ook deels ontkenning omdat het zo'n duur zadel was en een gedoe voor het er eenmaal was..

Centered Riding lessen volg ik momenteel, dit is ook waar ik de beugels wat korter moest doen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 23:20

Ik zou zeker een paar zit lessen nemen en oefenen zonder beugels.
Je hebt een centered riding instructrice, deze kan je daar als t goed is dus perfect bij helpen!
Dit omdat de stabiliteit uit je core moet komen en niet uit je benen :)

Dit is waar het imo ook mis gaat, zonder beugels en zelfs met doorzitten al zit ik stabiel vanuit mijn buikspieren, maar zodra ik ga lichtrijden val ik uit balans.. Ik zie niet helemaal waar het bij het lichtrijden mis gaat.

Edit: Quote per ongeluk verwijderd whoops..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:22

Als je met je benen over de wrong heen gaat, is of je zadel te klein (je kan je been immers niet kwijt zonder je benen in stoelzit te duwen) of heb je teveel wrong en teveel been (zelfde:stoelzit). Ik zou een second opinion van een andere zadelmaker vragen.. Heb je toevallig een foto?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:22

In je profiel zie ik vooral pinguïn voeten! :P
Dus ik denk dat het al veel kan schelen als je aan je tenen denkt, men zegt vaak "hielen omlaag", maar dat is niet altijd de handigste manier. Denk eens gewoon aan je tenen en die omhoog bv, of te beginnen met recht, ipv zo naar buiten :)
Al eens gedacht aan van die anatomische beugels? Die zijn schuin en kunnen sommige mensen ook veel baat bij hebben.

Misschien dat je bij t lichtrijden je buikspieren of je bekken vergeet?
Klinkt alsof je net niet helemaal bewust aan t rijden bent zeg maar.
(niet dat mn eigen zit atm perfect is hoor, :') maar dit is waar ik aan moet denken als ik t zo lees :) )

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:23

Ik heb een tip die je uit zou kunnen proberen.
Ga in je zadel zitten, Voeten uit de beugels. Draai je beide benen vanuit je heup naar binnen. Dat kan maar een heel klein stukkie. Je knie ligt nu netjes tegen het zadel aan en je onderbeen laat je hangen. Hangen wil zeggen daar doe je niets mee, ontspan. Op een van je profielfoto's zie ik dat je je onderbeen naar achteren duwt, niet doen dan kom je op je tenen terecht.
Nu til je je tenen op en schuift je voet in de beugels, daar op die hoogte horen die te hangen. Check, het voelt een beetje alsof je je benen in een X houd, alsof je nodig moet plassen. Dat is de bedoeling. Verder voel je nu dat je in het zadel zit en niet erop. In deze houding blijven je onderbenen tijdens het rijden mooi stil en krijg je geen kapstokjes. Je onderbenen gebruik je alleen en echt alleen om hulpen te geven, verder hangen die alleen maar.

Je zit nu goed, geen stoelzit en stevig ondanks dat je been lang is. Nu nog oefenen. Succes

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 23:28

Pinguïn voeten is inderdaad nog licht uitgedrukt :') In de stap krijg ik het een beetje goed door mijn gehele been naar benen te draaien, maar in de draf blijft het maar verloren gaat inderdaad :(

Denk ik aan mijn buikspieren.. Voorheen heel bewust, kan zijn dat het eruit geslopen is, moet er nog eens bewust op letten :)

Zal de het de volgende keer eens proberen uit te voeren/oefenen, thanks mrie!

Bedankt voor de tips, suggesties zijn altijd welkom! :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:02

YamaSaki schreef:
In je profiel zie ik vooral pinguïn voeten! :P
Dus ik denk dat het al veel kan schelen als je aan je tenen denkt, men zegt vaak "hielen omlaag", maar dat is niet altijd de handigste manier. Denk eens gewoon aan je tenen en die omhoog bv, of te beginnen met recht, ipv zo naar buiten :)
Al eens gedacht aan van die anatomische beugels? Die zijn schuin en kunnen sommige mensen ook veel baat bij hebben.

Misschien dat je bij t lichtrijden je buikspieren of je bekken vergeet?
Klinkt alsof je net niet helemaal bewust aan t rijden bent zeg maar.
(niet dat mn eigen zit atm perfect is hoor, :') maar dit is waar ik aan moet denken als ik t zo lees :) )

Inderdaad ik zie ook dat je tenen naar buiten gedraaid zijn, langzaam aan deze naar binnen brengen scheelt al een hoop.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:05

Even eerst gespiekt naar de foto's in je profiel. Voor het mooie plaatje zou je je beugels nog wel 1 a 2 gaatjes langer mogen.

Dat gezegd even terug naar je vraag. Stabiliteit uit je zit komt niet alleen door een goede core. Maar heeft ook veel te maken met de lengte van je beenspieren. Om je benen niet te laten zwabberen, moeten die spieren stabiel in de juiste lengte kunnen blijven. Om je bovenlijf stabiel te kunnen houden moeten ook de spieren in je been en heup lang (en soepel) blijven. Terwijl je rugspieren (en de tegenhangende buikspieren) sterk zijn.

Lengte van beenspieren train je niet tot nauwelijks op je paard... Die train je op de grond.

Overigens vind ik niet dat je zadel past. Kwa zitmaat kan het net. Maar zo op het oog zijn zowel de twist als de beugelophanging verkeerd. Beide stimuleren ook een stoelzit (en buiten gedraaide tenen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:11

Stoelzit mag niet afhankelijk zijn van je beugellengte. Ook met te korte beugels zou je netjes kunnen zitten. Dat is waarschijnlijk ook de reden van de onstabiliteit met langere beugels, je hebt nog steeds de neiging je knieën op te trekken waardoor je niet voldoende kan steunen op je beugels. Dus ik denk dat je het beste gewoon aan je zit werkt en dan zul je zien dat het een bevrijding is dat het niet meer zo precies hoeft qua beugellengte haha :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:24

Wat Mrie zegt inderdaad. Ga eens zonder beugels zitten en je benen langs het zadel naar beneden laten hangen. Met tenen die naar voren wijzen en je knie mooi aan het zadel.

Dan een kwestie van je tenen wat optillen en daar je beugel aanschuiven.

Je beugel moet dus ook in de buurt van je voorvoet hangen. Hangt hij te ver voor je voet dan zal je nooit echt lekker zitten. Beugelblokje dan iets hoger dan je voet zelf. Zegmaar ter hoogte van dat knobbeltje bij je enkel.

Het is ook niet zozeer 'hakken laag' maar meer been lang en teen iets omhoog.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:40

ik zou idd eens gaan kijken naar het langer (en vooral ontspannen!) maken van je beenspieren, en dan met name de hip flexors (spieren die je bovenlichaam naar je been bewegen of andersom) en de bilspieren (die je benen naar buiten draaien). Grote kans dat die verkrampt zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 09:41

Thanks al allemaal voor de tips! Ik heb er weinig op te reageren maar zal ze zeker gebruiken!

Mijn beenspieren zijn allemaal erg kort en dik, heb flinke benen die bijna 100% spier zijn :+ ik merk ook dat ik tijdens het lichtrijden erg veel spanning erop zet (lijkt dan ook of ik elke pas drijf omdat mijn benen naar buiten gaan als ik omhoog kom) Ben bang dat ik weer eens oefeningen moet doen om ze langer te maken :=

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:51

Ik vind het zadel er erg krap uitzien voor je. Het is meer een kindermaatje.
Hoe zit je op een zadel van 17,5 of 18 inch?
Ga dat eens proberen al is het op het paard van een vriendin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:57

Jammer voor je maar ik denk dat het grootste probleem uit je zadel voortkomt. Ga eens kijken of er een custom zadelpasser bij je in de buurt komt, leg gewoon je vraag voor, dat je moeilijk goed op je paard kunt zitten en je je afvraagt of dit nu echt het zadel of jijzelf bent. Dan ben je de passervice kosten kwijt maar ik denk dat er een wereld voor je open gaat.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 10:09

Ik heb vroeger (3-4 jaar) terug op andere dressuurzadels gezeten die volgensmij 17.5" waren. De een (KN) zat fijner dan deze maar de ander (Stubben) ging ik juist weer erg snel naar de stoelzit.

Springzadels heb ik van 16" tot 18" gereden, zowel 16" en 18" geven me rugproblemen, de tussenmaten komen wel weer goed in de buurt :)

Ik heb zelf het idee dat het vooral de vorm van het zadel is waar ik mijn zit nog niet in heb gevonden, maar dat kan ik natuurlijk ook mis hebben.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:15

Denk idd dat je zadel te klein is. Zeker als je zegt dat je knieën over de wrongen heen komen. Denk dat een17,5- 18" vele malen beter voor je zit is.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:20

Ik volg even, heb een vergelijkbaar probleem!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 10:27

Zou best een probleem zijn als het aan het zadel ligt.. Was een duur zadel en heb hem pas een jaar dus ben bang dat een nieuwe er niet in zit.. Wel ben ik nu bezig voor een springzadel, deze zal sowieso 17,5 of 18" worden :) als mijn zadelpasser er is zal ik het probleem eens voorleggen, hopelijk heeft zij goede raad voor me :)

Ik heb overigens wel een filmpje van toen ik het zadel net een week ofzo had, was nog met de korte beugels, misschien geeft dat een beeld?

https://youtu.be/npqW_3tJQR8 Hier het linkje. Mind dat ze pas net onder het zadel liep en het meer dan een jaar geleden is, daarom is ze nog wat sloompjes/zoekend. Hier is wel de zien dat mijn onderbenen een beetje een eigen leven lijden en dat ik bij onverwachte tempowisseling ook wat naar achter schuif. Intussen rijd ik met wat minder spanning in mijn rug en draag ik mijn handen fatsoenlijk :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:35

Hoeft ook helemaal geen nieuw zadel te zijn, ik vind sowieso dat een zadel zowel voor paard en zeker ook voor de ruiter moet passen als een huis. Je gaat zitten en klaar, het zit. Pas dan kun je ook alles uit je paard halen. Daarom adviseerde ik ook om , in dit geval custom, te laten komen en gewoon eens te zitten en te voelen. Als jij gewoon eerlijk zegt waar je mee zit dan doen ze denk ik helemaal niet moeilijk. En ze hebben ook inruil zadels. Als jij bij je huidige zadelpasser dit zadel hebt aangemeten gekregen zou ik er toch nog eens over nadenken, hiermee lijkt ze jou geen dienst te hebben bewezen.
Maar dit gebeurt zo vaak, helaas kost het ook vaak klauwen met geld. Je kunt dan wel een springzadel er bij willen maar je kunt ook een wel goed, tweedehands dressuur zadel nemen en je huidige verkopen en daar een springzadel voor aanschaffen.
Op het filmpje lijkt de zit wel groot genoeg te zijn maar ik denk dat er met de wrongen nog veel verbetering te behalen valt, of je moet zelf inmiddels gegroeid zijn dan is de zit misschien aan de krappe kant.