Benen lang houden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Silverheart

Benen lang houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 20:36

Hey :)
Weet niet of het hier goed staat maar had even een vraagje :o
Als ik aan het rijden ben heb ik vaak het probleem dat ik niet mijn benen lang houd...
In stap gaat het makkelijk, in draf al wat moeilijker en in galop lukt het echt niet :(
Zelf vind ik dit erg vervelend en heel vaak verlies ik ook mijn beugels omdat ik mijn benen optrek.
Heeft iemand hier tips voor?

Janinevv

Re: Benen lang houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:39

Denk veel oefenen en tips vragen bij je rij instrecteur.

Ik had daar ook altijd last van maar dat was omdat ik mijn benen niet goed stil hield. Mis je benen wat meer aan spannen en hakken goed na benen houden?

Koper

Oooooonnntspaaaannnnnnnnnnn. Vooral je bovenbenen.

elenaMM77

een paar keer goede zitles nemen aan de longeerlijn..
het niet netjes lang houden van je benen, komt vaak doordat er meerdere dingen misgaan
(optrekken benen gaat heel vaak bijvoorbeeld gepaard met licht of erg voorover zitten, waardoor je dus moet 'knijpen (optrekken)' om in evenwicht te blijven)..

bij een zitles, wordt echt puur aandacht besteed aan de absolute basis, het zitten en je houding. als je daarbij aan de longe zit, heb je ook geen afleiding van teugels en kun je veel bewuster omgaan met je zit en je benen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:40

Oke ik heb echt geen verstand van, luister maar niet na mij haha :o

_Nikyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:37

Zoals hierboven al gezegd wordt, probeer vooral ontspannen te zitten. En anders veel oefenen op je zit zonder beugels. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:45

Zitten op je zitbotten, en je buikspieren gebruiken om je bekken 'terug' te kantelen.
Neus eens rond op bokt met de spiernamen 'psoas' (de spier die van je middenrif naar je bovenbeen loopt - graag lang laten, maar graag wel een beetje kracht in de spier zelf hebben)
en 'transversus abdominis' (iets onder je navel, dwars, "moet" ;) loei- en loeisterk zijn. Zo sterk, dat je m gewoon gebruikt als mensen zeggen dat je moet ontspannen. Die plumpudding is het ook niet.)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:12

Beugels korter kan ook veel schelen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:21

Druk houden op je beugels en je pinkieteen optrekken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:28

Vooral niet gaan knijpen inderdaad. Je been naar beneden laten 'hangen'.
Zorg dat je beugels net bij je enkel hangen. Dan je voet iets optillen en in de beugel schuiven.

In stap veel aan werken. Dan zullen draf en galop na wat oefenen ook steeds makkelijker gaan.

En zorg dat je paard fijn voorwaarts loopt. Als je iedere stap moet drijven komt dat je houding niet ten goede.

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:31

Aan de longeerlijn is een goede tip. Veel in verlichte zit rijden om te leren dat je steun moet houden op je beugels.
Ook bij het rijden letten op de vering in je enkels en knieën, als je die vast zet kan je in je bekken en rug ook niet ontspannen en trek je meestal je knieën op.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:36

Bij mij werkt het om mijn voeten iets in de beugels te drukken.

HybridFit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:04

Goed leren om je bekkenbodemspieren te ontspannen, de spieren rondom je heupgewricht op lengte te krijgen en een goede rompstabiliteit te trainen. Op deze manier kan je veel meer ontspannen in het zadel zitten en zal je merken dat de spanning in je benen minder worden en dus stiller.

Om dit goed te kunnen gaan beheersen is het verstandig om grondoefeningen te gaan doen en een balanstraining op het paard

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 20:31

Dankjewel allemaal!
Binnenkort ga ik met mijn instructrice zitles doen!

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:17

Zitles nemen is inderdaad de allerbeste optie. Dan wordt er enorm veel aandacht aan besteed en (mits je zelf ook goed oefent tijdens je normale rijden) zal het heel snel beter worden. Wat mij altijd helpt is inderdaad ontspannen. Ik probeer als ik in de bak rij bij iedere letter even te 'checken' of ik nog netjes mijn benen ontspannen heb of niet. Als je er dan iedere keer weer aan denkt, zal het ook veel sneller een gewoonte worden. Het is in ieder geval al top dat je dit van jezelf weet en eraan wilt werken :) Succes!

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:08

Ik kreeg laatst als tip van mijn instructrice om je elke bocht, of desnoods bij elke letter, je af te vragen waar je been is. Heb je hem nog lang of ben je aan het optrekken? Op die manier ben je je heel bewust van wat je doet en hoe snel je alweer 'de fout ingaat'. Zeker als je alleen rijdt werkt deze manier misschien goed, aangezien er dan niemand is die meekijkt en je corrigeert als je het zelf niet door hebt.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat een (of meerdere) zitlessen sowieso een goed idee is, omdat je daar ook leert hoe het hoort en wat je kan doen om het te voorkomen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:19

Marleen_L schreef:
Ik kreeg laatst als tip van mijn instructrice om je elke bocht, of desnoods bij elke letter, je af te vragen waar je been is. Heb je hem nog lang of ben je aan het optrekken? Op die manier ben je je heel bewust van wat je doet en hoe snel je alweer 'de fout ingaat'. Zeker als je alleen rijdt werkt deze manier misschien goed, aangezien er dan niemand is die meekijkt en je corrigeert als je het zelf niet door hebt.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat een (of meerdere) zitlessen sowieso een goed idee is, omdat je daar ook leert hoe het hoort en wat je kan doen om het te voorkomen.

Super goede tip! Ga ik ook proberen :)

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:14

Je been lang houden, hakken goed uitdrukken, en vooral les nemen zodat diegene je er de hele tijd aan kan herinneren. Net zolang tot dat het voor jouw vanzelf gaat! Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:41

Hakken uitdrukken is een trucje.

Oorspronkelijk was 'hakken laag' een manier 'om het hele been lang te laten worden' - (itt tenen op).

Als het trucje van die lage hakken hoofdzaak wordt gaan er dingen fout. Een enkel die in het slot zit blokkeert het hele been.

Ideaal: het ontspannen been hangt naar beneden - de ietsje kortere beugel en ontspannen enkel maken dat de hak het laagste punt is.