Paard slank houden zonder bak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Paard slank houden zonder bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:54

Hoi Allen,

Wist geen goede titel, dus maar even zo.
Ik verzorg een Fries van een jaartje of 12.
Staat 24/7 buiten en in de zomer van 's morgens tot een uurtje of 7 a 8 op het land.

Afgelopen 3 jaar hebben we veel problemen met haar gehad, zeker 1,5 jaar er naast gelopen met soms een kleine periode dat we er op mochten. Dit ging dan vaak weer fout en konden weer van voor af aan beginnen. Waar het vandaan kwam was telkens weer verschillend maar het kwam altijd van achteren, heup, bekken, koot, in die omgeving.
In die periode was ze eigenlijk altijd te zwaar dus in de zomer stond ze standaard met graasmasker op.
Nu hebben we haar eigenlijk weer goed op de rit, soms loopt ze nog wat onregelmatig. Dus eigenaar is laatst weer voor de zoveelste keer naar de kliniek geweest. Dit zag er allemaal goed uit (in vergelijking met hoe het was). Wel was er nog een minimale verdikking te zien in (ik geloof) de pees. Een klein beetje botverkalking, maar daar was niks mee aan de hand.
Advies was nog om op te passen met onregelmatige bodems.

Nu het volgende:
De zomer komt er aan en we zijn bang dat ze weer te dik wordt. Graasmasker hebben we de afgelopen jaren gebruikt uit nood, maar hier zijn we totaal geen voorstander van. (Discussie's daarover graag buiten dit topic om).
Maar nu zijn we dus naar iets op zoek waarmee we haar slank kunnen houden (want dat is ze eindelijk). Ze is nu alweer een gaatje bijgekomen, dus er zit enige spoed bij :+ Samen weten we nou niet echt wat wijsheid is om te doen.

De bak is bijna niet te rijden, bodem is veelte mul en oneffen en wordt dan eigenlijk ook nooit gebruikt, behalve als uitloop.
We zitten vlakbij een recreatie gebied. Dit pad is meestal goed te doen, zitten wat hardere stukken in en soms volledig omgeploegd. Maar, over het algemeen ligt het er wel aardig bij.
We zijn nog steeds voorzichtig met haar (misschien wel te voorzichtig) omdat we bang zijn dat het fout gaat.

Soms doen we een rondje in het recreatie gebied, dan zijn we vaak al 3 uur onderweg omdat we het rustig aan doen. Nadeel is dat ik na mijn stage geen tijd heb om haar 3 uur te rijden. (ben pas half 6 thuis en om 8 uur willen ze niemand meer op stal hebben).
Ik rijd nu een kleiner stukje waar ik +- een uurtje over doe. Hiervan stap ik denk ik 50% van het rondje (in afstand). Verder loopt ze altijd pittig door, maar is ze ook wel erg afgeleid door de omgeving. Het is dus geen rondje als een keurig dressuur paard, helemaal niet. We laten haar wel zo veel mogelijk nagevelijk te laten lopen en in stap wel gewoon lekker los teugeltje.
Eigenaar maakt ook +- het zelfde rondje, die rijd denk ik 10 minuutjes langer. Ook doet zij regelmatig grondwerk met haar.

Tips en trics? Kom maar door :j

janouk

Re: Paard slank houden zonder bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:29

Kan je de bak niet beter onderhouden worden? Wekelijks slepen, sproeien, zodat je ook op dagen dat je minder tijd hebt, haar aan het werk kan zetten?
Als je paard steeds te dik wordt en daardoor in de problemen komt, zou ik voor de gezondheid kiezen en haar weidegang beperken tot 4 uur. En de rest in de bak.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:36

Strookbegrazing?
Met haar fietsen?
Langelijnen / grondwerk?

Bak beter onderhouden inderdaad.

Janouk het is bewezen dat een kortere tijd in de wei niet gaat helpen. Paarden eten dan in korter tijdsbestek meer kilo's naar binnen als dat ze langer buiten staan.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:01

Kun je haar niet ipv op het land een aantal uur gewoon in de bak zetten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:36

Tuigje kopen, pallet er achter en laat haar zelf de bak wekelijks netjes trekken: twee vliegen in 1 klap; zij heeft een egale bak en ze heeft een workout

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 08:08

Janouk, de plek is niet van ons. En de staleigenaren weten dat we hem allemaal te mul vinden. Echter veranderen ze er niks aan, laat staan een sproei installatie neer zetten...

We gaan haar niet zo een groot gedeelte van de dag apart van de kudde zetten, dan nog liever met graasmasker. En wat Ineke zegt, denk ik ook dat ze dan alles naar binnen stampt + dat ze dan hooi bijgevoerde moet krijgen omdat ze anders te lang zonder eten staat.

Ineke, strookbegrazing hebben we al :j fietsen gebeurd ook al, maar kan misschien inderdaad wel regelmatiger.
Grond werk doen we (vooral de eigenaar) wel regelmatig. Met echt dubbele lijnen werken in de bak vind ik dan wel weer tricky omdat de bak nog steeds zo zwaar en oneven is.

Janouk, de bak is ook hun uitloop plek. Dus dagelijks liggen er een paar rol plekken her en der. Heeft een pallet dan zin? Volgens mij moet je dan echt een ploeg hebben, of heb ik het fout?
En ook bij deze, kunnen we haar zo in 1x een bak laten trekken zonder dat ze er last van krijgt?

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:18

Is er een mogelijkheid om van het land waarop ze staat een paddock paradise te maken? Dit is al heel simpel te maken met prikpaaltjes en draad, daarmee maak je een pad aan de buitenkant van het land. Moet je maar even op zoeken op internet/Bokt, paddock paradise. Hierdoor maakt een paard over het algemeen ook al veel meer kilometers dan op een gewoon stuk weiland.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:31

Wij mennen. Voor onze paarden is trekken dagelijks werk. Het is een andere manier gebruik maken van het lichaam zonder dat er een ruiter op de rug zit. En ze doen het graag.
Jouw paard kan het zeker leren, maar of haar lijf het werk aan kan, hangt af van haar blessures. Je zou het kunnen overleggen met de veearts.

En anders op zoek gaan naar een locatie die beter geschikt is voor jouw paard, als de locatie niet aan te passen is aan de wensen van jouw paard

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:57

Er is een topic voor paarden met overgewicht, waarschijnlijk kun je daar nog het 1 en ander aan info vandaan halen: [VS] [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Verder inderdaad bewegen. Niet eens hoog tempo, maar duurtraining. Mijn veearts adviseerde 1,5-2 uur stappen, 4-5 dagen in de week. En dan niet op haar tempo stappen, maar net boven haar tempo stappen. Natuurlijk kun je ook stukjes draf en galop meenemen voor de afwisseling. Maar de stap doet het 'm. Dat kan erop, maar ook aan de hand en naast de fiets.
Het is wel een traject van lange adem overigens.

En verder voer aanpassen. Alleen ruwvoer, met hooguit een vitaminebrokje erbij, strookbegrazing (met kleine stroken tegelijk, geen grote stukken bij geven) en graasmasker. En als dat niet werkt is op zand met een hooinet misschien wel beter voor haar.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:12

@Rianne Ik zal een kijken Rianne en ook of ze er op stal voor open staan natuurlijk. Scheelt wel een hoop natuurlijk. Pak je dan ook uiteindelijk het binnenste stuk van het weiland mee?

@Janouk, ze staat hier prima op haar plek. Hier in de omgeving zijn zo goed als geen stallen met 24/7 buiten + uitrij mogelijkheden. Het enige is dat we dus willen kijken om haar zonder masker het land op te zetten maar haar toch op gewicht te houden. Mennen is natuurlijk anders ja.. had er eigenlijk niet over nagedacht dat ze op zo een andere manier hun lichaam dan gebruiken. Zal eens verder onderzoek doen +:)+

@Amanda, thanks voor het topic! Zal eens gaan lezen daar. Die duurtraining, is dat niet alleen om conditie op te bouwen? Of gebruik je dat ook echt om fit te blijven in kilo's? Conditie heeft ze namelijk wel. (Moet je haar niet naast een endurance paard gaan zetten want dan is het niets :+ Of überhaupt sportpaard)
Ze krijgt een na het rijden/trainen een half bekertje muesli en verder eigenlijk niets. Misschien dat we dat ook wel om kunnen zetten naar vitaminebrok!
Hele aanleiding is eigenlijk om geen graasmasker te gebruiken :o We zijn van mening als het zonder kan dat we dat graag doen omdat het natuurlijker is en beter voor het paard (oa gebit, maar ook overbelasting op het atlas botje waar ze eerder veel last van had). Maar mocht het echt niet lukken, dan gaat ze gewoon met masker het land op...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:41

Ja is ook zeker voor de kilo's. Maar dan wel op hoog tempo stappen, zodat de hartslag omhoog gaat. Dan gaat ze vet verbranden :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:02

BEH >> RT-V

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:12

Onze longeercirkels zijn erg zwaar en omdat ik niet altijd wil rijden ben ik ook op zoek gegaan naar alternatieve manieren van beweging geven. Ik fiets met mijn paard aan de hand. En ik loop hard met hem, dat is echt super leuk om te doen!

Verder heb ik deze week voor het eerst een bandje achter mijn paard geknoopt en zo heb ik de bak een beetje gesleept. Ik heb zelf nul ervaring met mennen, mijn pony gelukkig wel. Iemand heeft me geholpen en voor ik het wist liep ik rondjes door de bak met een bandje achter zijn billen. Was echt zo leuk! En ik was nog verrast door hoe zwaar dat voor hem was, hij moest echt wel een beetje werken. Dat had ik niet verwacht.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:20

KellyR, bij ons ziet het er zo uit:
Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 11:39

Ik vind dat PP toch wel een heel leuk idee! Maar er is dan ergens een hek waar in ze het land op kunnen? En ik zie ook strookbegrazing?

Eigenaar is momenteel opzoek naar een trailer nadat ik met het idee kwam om misschien om de week of zo een klasse 1 endurance oefening mee te lopen. Of gewoon een groep te vinden om er op uit te trekken waardoor ze meer moet gaan nadenken en mee gaan met de rest.

@Ir, wat had je dan achter haar hangen als ik vragen mag?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:03

Gewoon een flinke autoband. Van de bult kuilvoer voor de koeien gehaald, dat voer ligt onder plastic en dat wordt op de plek gehouden door autobanden. Viel mij ontzettend mee hoe 'netjes' je daarmee nog kunt slepen. Ik maakte sporen van 50cm breed ongeveer.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:19

Wij werken met strookbegrazing. Iedere dag krijgen ze er een stukje bij. We hebben rond de 2 winterweilanden (in het midden) een track (pad) lopen. Voorin staan de drinkbakken (want daar zit ook ons kraantje). Achterin hebben we 3 zomerweitjes. Eén van die weitjes is nu voor een deel open en daar geven we telkens een strookje. Sowieso lopen ze door die track nu dus al veel heen en weer tussen het weiland en de drinkbakken. In de winter gaat het nog beter, omdat we op meerdere plekken op de track hooinetten vullen, waardoor ze ook veel van plek naar plek lopen. Plaatje dat ik hierboven plakte is overigens wat ouder. Ondertussen hebben we meerdere hooiplekken verspreid.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat je met alleen een paddock paradise je paarden slank houdt, maar het is wel met zekerheid te zeggen dat ze meer meters afleggen dan in een 'normaal' weiland. Dit is bij ons een keer gemeten door 24 uur een gps apparaatje bij de paarden om te hangen.