Wist geen goede titel, dus maar even zo.
Ik verzorg een Fries van een jaartje of 12.
Staat 24/7 buiten en in de zomer van 's morgens tot een uurtje of 7 a 8 op het land.
Afgelopen 3 jaar hebben we veel problemen met haar gehad, zeker 1,5 jaar er naast gelopen met soms een kleine periode dat we er op mochten. Dit ging dan vaak weer fout en konden weer van voor af aan beginnen. Waar het vandaan kwam was telkens weer verschillend maar het kwam altijd van achteren, heup, bekken, koot, in die omgeving.
In die periode was ze eigenlijk altijd te zwaar dus in de zomer stond ze standaard met graasmasker op.
Nu hebben we haar eigenlijk weer goed op de rit, soms loopt ze nog wat onregelmatig. Dus eigenaar is laatst weer voor de zoveelste keer naar de kliniek geweest. Dit zag er allemaal goed uit (in vergelijking met hoe het was). Wel was er nog een minimale verdikking te zien in (ik geloof) de pees. Een klein beetje botverkalking, maar daar was niks mee aan de hand.
Advies was nog om op te passen met onregelmatige bodems.
Nu het volgende:
De zomer komt er aan en we zijn bang dat ze weer te dik wordt. Graasmasker hebben we de afgelopen jaren gebruikt uit nood, maar hier zijn we totaal geen voorstander van. (Discussie's daarover graag buiten dit topic om).
Maar nu zijn we dus naar iets op zoek waarmee we haar slank kunnen houden (want dat is ze eindelijk). Ze is nu alweer een gaatje bijgekomen, dus er zit enige spoed bij

De bak is bijna niet te rijden, bodem is veelte mul en oneffen en wordt dan eigenlijk ook nooit gebruikt, behalve als uitloop.
We zitten vlakbij een recreatie gebied. Dit pad is meestal goed te doen, zitten wat hardere stukken in en soms volledig omgeploegd. Maar, over het algemeen ligt het er wel aardig bij.
We zijn nog steeds voorzichtig met haar (misschien wel te voorzichtig) omdat we bang zijn dat het fout gaat.
Soms doen we een rondje in het recreatie gebied, dan zijn we vaak al 3 uur onderweg omdat we het rustig aan doen. Nadeel is dat ik na mijn stage geen tijd heb om haar 3 uur te rijden. (ben pas half 6 thuis en om 8 uur willen ze niemand meer op stal hebben).
Ik rijd nu een kleiner stukje waar ik +- een uurtje over doe. Hiervan stap ik denk ik 50% van het rondje (in afstand). Verder loopt ze altijd pittig door, maar is ze ook wel erg afgeleid door de omgeving. Het is dus geen rondje als een keurig dressuur paard, helemaal niet. We laten haar wel zo veel mogelijk nagevelijk te laten lopen en in stap wel gewoon lekker los teugeltje.
Eigenaar maakt ook +- het zelfde rondje, die rijd denk ik 10 minuutjes langer. Ook doet zij regelmatig grondwerk met haar.
Tips en trics? Kom maar door