Paard niet nageeflijk in de galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblea

Paard niet nageeflijk in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 18:38

Hoii,

Mijn pony die na lange tijd stilstaan weer wordt gereden door mij loopt super braaf en makkelijk aan de teugel, behalve in de galop. Nu doet ze het wel korte stukjes, maar niet meer dan 3 galopssprongen. Nu wil ik niet in haar mond lopen zagen en trekken, daar ben ik totaal geen voorstander van maar ik en mn pony kunnen altijd zoveel ontspannener rijden als we aan de teugel rijden.

Weet iemand raad?

HorseTopShop

Re: Paard niet nageeflijk in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:41

Heb je les?

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:44

Heeft je pony wel genoeg balans in de galop? Misschien moet je niet meteen vragen om nageefelijk te zijn, maar je pony eerst de ruimte te geven om wat meer balans op te bouwen. Geef je pony in het begin wat meer teugel. Zodra je pony laag blijft kun je van onder hem/haar oppakken. Ik ben wel benieuwd, heb je les?

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 18:48

amiraanouk schreef:
Heeft je pony wel genoeg balans in de galop? Misschien moet je niet meteen vragen om nageefelijk te zijn, maar je pony eerst de ruimte te geven om wat meer balans op te bouwen. Geef je pony in het begin wat meer teugel. Zodra je pony laag blijft kun je van onder hem/haar oppakken. Ik ben wel benieuwd, heb je les?

Ja, ik heb les en heb hem sinds dat ik weer rijd op haar altijd genoeg teugel gegeven, en begin het de laatste tijd weer wat terug te pakken, alleen lukt dit nog niet echt. Ze galoppeert ook erg ontspannen, dus het ligt niet aan de gespannenheid etc..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:49

Waarschijnlijk gewoon een kwestie van sterker moeten worden dan. :)

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:50

En hoekjes? snijd hij die af? Hoe is hij op de volte?

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 18:51

Geryon schreef:

Hoe bedoel je? Toch gaan lopen zagen en trekken in de mond? Want ik ben daar echt geen voorstander van, ik ben meer van het ontspannen over de rug lopen in plaats van de hele mond kapot trekken..

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 18:52

amiraanouk schreef:
En hoekjes? snijd hij die af? Hoe is hij op de volte?

Nee, hij doet alles wat ik vraag, dus ik zie zelf ook geen oorzaak..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:54

xmiriamd schreef:
Geryon schreef:

Hoe bedoel je? Toch gaan lopen zagen en trekken in de mond? Want ik ben daar echt geen voorstander van, ik ben meer van het ontspannen over de rug lopen in plaats van de hele mond kapot trekken..

Niet jij, maar het paard natuurlijk. Dus gewoon lekker trainen, dan gaat ze vanzelf steeds langere stukken goed kunnen lopen.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:55

xmiriamd schreef:
Geryon schreef:

Ik wilde het net zeggen, trekken is geen optie. Iets van 600 kilo trek je niet in de krul hoor.
Als ik jou was zou ik het eerste op de volte proberen een beetje stelling te houden. Wat bij mijn pony al heel belangrijk is, is hoe hij in de overgang draf-galop loopt. Probeer je pony tijdens het aansporen ook laag te houden. Schiet hij omhoog? Meteen terug in draf en opnieuw. Dit is de basis. :)

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 18:56

Citaat:
Niet jij, maar het paard natuurlijk. Dus gewoon lekker trainen, dan gaat ze vanzelf steeds langere stukken goed kunnen lopen.

Oh zo , ik dacht al, haha. Dankjewel voor je tip!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:57

Geryon schreef:
xmiriamd schreef:

Precies! En meer focussen op de overgang dan kilometers maken :) vaak is het veel nuttiger elke kant 2 à 3 keer te laten aanspringen vanuit draf dan lange stukken doen.

Bij dat aanspringen zorgen dat hij mooi nageeflijk is in draf (misschien net wat extra ruimte vragen zodat je wat overschot hebt) en dan op een goed moment aanspringen. Je wilt vooral dat hij de aansprong nageeflijk doet en dan vraag je hem weer op dezelfde manier terug. Begrijp je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:59

amiraanouk schreef:
Ik wilde het net zeggen, trekken is geen optie. Iets van 600 kilo trek je niet in de krul hoor.

Met een stuk ijzer op een heel gevoelig deel in de mond is dat voor veel mensen geen probleem anders, helaas -O- Maar dan is het precies zoals je het benoemt... in de krul.. weinig met nageven of ontspanning te maken dan.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 19:02

NikkiDeKerf schreef:
amiraanouk schreef:

Met een stuk ijzer op een heel gevoelig deel in de mond is dat voor veel mensen geen probleem anders, helaas -O- Maar dan is het precies zoals je het benoemt... in de krul.. weinig met nageven of ontspanning te maken dan.

Ja precies, ik doe het vooral voor de ontspanning en ik merk gewoon dat die er veel meer is als ie over zijn rug loopt (en dus nageeflijk in dat geval).

Dankjulliewel voor jullie tips!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:17

...en wat ook wel eens wil helpen: overgang stap-galop.
Dat is in die zin geen Z oefening, dat paarden dat in de wei gewoon kunnen en doen.
Het is wel pure krachtpatserij. Sommige dieren vinden het prachtig - en galoppeer niet te lang door. Ik deed een tijdje 4 galopsprongen, half rondje stap, weer 4 galopsprongen, van hand veranderen, etc.

Als dan de spieren goed warm zijn, dan moet het vanuit draf zo makkelijk zijn, dat het met een lange, ontspannen bovenlijn (...vanwege een krachtige, aangespannen onderlijn/ buikspieren...) "moet" lukken!

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 19:22

Janneke2 schreef:
Dat is in die zin geen Z oefening, dat paarden dat in de wei gewoon kunnen en doen.
Het is wel pure krachtpatserij. Sommige dieren vinden het prachtig - en galoppeer niet te lang door. Ik deed een tijdje 4 galopsprongen, half rondje stap, weer 4 galopsprongen, van hand veranderen, etc.

Als dan de spieren goed warm zijn, dan moet het vanuit draf zo makkelijk zijn, dat het met een lange, ontspannen bovenlijn (...vanwege een krachtige, aangespannen onderlijn/ buikspieren...) "moet" lukken!

Toevallig heb ik daar de laatste keren geoefend, doet het nu braaf als ik mijn been eraan leg. Dankjewel!

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:17

xmiriamd schreef:
Janneke2 schreef:

Toevallig heb ik daar de laatste keren geoefend, doet het nu braaf als ik mijn been eraan leg. Dankjewel!

Dat is ook een goede, toch denk ik dat het een kwestie is van zoeken. Blijft kleine zachte kneepjes geven om haar uit te nodigen om naar beneden te gaan. Verder gewoon teugels op maat, dan zal je pony op een gegeven moment met een beetje hulp door het dooie punt heen gaan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:43