Paard loopt onder me uit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amyxxdh

Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 00:03

Help!

Ik heb sinds kort een verzorgpaard die me verschrikkelijk erg uitprobeerd, ik heb er nu 5/6 keer opgereden waarvan het maar 1x echt goed is gegaan.
Verder heb ik het gevoel dat ik de draf niet onder controle krijg (stap is uiteraard wel super en loopt hij mooi nageeflijk, galop 1 keer gedaan en na eventjes gaat hij daar ook van mijn tempo af) hij loopt dus onder me uit.
Nou weet ik wel dat ze van zichzelf al een pittige dame is maar dit mag niet altijd en elke keer zo blijven.

Als ik ophoudingen maak dan gaat ze alleen maar sneller of tegen vechten en van volte 10 meter gaat hij wel langzamer maar dan ben ik hem ook net zo snel weer kwijt.

Heeft iemand tips voor mij om dit op te lossen?
(Misschien vertrouwen opbouwen, en hoe?)

Alvast bedankt

senna21

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 00:17

Heb je overleg met de ruiter/ eigenaar?
Wat weet je over het paard?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 00:18

Geef het tijd. Je hebt nog maar een paar keer erop gereden.
Heb je ook de mogelijkheid om te lessen met je verzorgpaard?

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 00:56

senna21 schreef:
Heb je overleg met de ruiter/ eigenaar?
Wat weet je over het paard?

Ja, de eerste twee keer was de eigenaresse erbij en zei ze zelf ook dat ze pittig is en dat ze mij ook echt aan het uitproberen is.
Bij de andere bijrijder is ze afentoe ook zo pittig en heet.

Alhoewel bij de tweede keer dat ik haar reed leek het al alsof ze wat meer respect voor mij kreeg
Alleen vandaag ging het al weer fout, en zat ze constant onder me uit te lopen en op haar eigen tempo.

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 00:58

nuscaniels schreef:
Geef het tijd. Je hebt nog maar een paar keer erop gereden.
Heb je ook de mogelijkheid om te lessen met je verzorgpaard?

Ja, de eerste keren heeft de eigenaresse mij ook les gegeven en verder is er de mogelijkheid om prive les te nemen van eigen of instructrices daar op stal.

Vandaag had ik ook weer les maar ondanks dat amper vooruitgang

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 01:05

Probeer langzamer te gaan lichtrijden in het tempo wat jij wil. Als je dat goed doet zal ze zich echt wel aan moeten passen aan jou.

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 01:15

Inoterry schreef:
Probeer langzamer te gaan lichtrijden in het tempo wat jij wil. Als je dat goed doet zal ze zich echt wel aan moeten passen aan jou.

Ik probeer dit elke keer weer en lijkt niet werken.
Kan natuurlijk ook aan mij liggen!
Misschien tips om dit makkelijker te maken, want je bent al gauw geneigd om met het ritme mee te gaan

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 01:31

Heeft het paard niet gewoon heel veel energie dat er uit moet? Hoe vaak krijgt het paard beweging of heeft hij misschien een lange tijd stil gestaan? Als het hier niet aan ligt zou het misschien ook iets lichamelijks kunnen zijn, denk aan een slecht passend zadel.
Je zegt zelf dat hij je aan het uitproberen is dus ik denk dat het na een aantal keer vast wel beter zou gaan als het geen lichamelijke klachten zijn die het paard heeft.
Misschien is het een idee als hij zo onder je uit blijft lopen om het paard eerst aan een bijzetje te longeren en er daarna op te gaan, zo kan hij alvast zijn energie kwijt en word hij wat losser en zal je merken dat het een stuk makkelijker is om controle te hebben over je paard.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:35

Hoe rijdt de eigenaresse hem terug?

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 08:33

Aleeneh schreef:
Hoe rijdt de eigenaresse hem terug?

Zij rijd hem terug door middel van figuren en ze is hem elke keer voor zodat hij er uberhaub niet vandoor kan, ik voel het ook wel aan maar op een of andere manier doe ik iets fout

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 08:37

marijacindy schreef:
Heeft het paard niet gewoon heel veel energie dat er uit moet? Hoe vaak krijgt het paard beweging of heeft hij misschien een lange tijd stil gestaan? Als het hier niet aan ligt zou het misschien ook iets lichamelijks kunnen zijn, denk aan een slecht passend zadel...
.

In de stap is hij rustig, ook als je net begint met draven ook maar daarna als hij de mogelijkheid ziet is ie er vandoor.
Gister in de galop was hij ook best een tijd rustig, of in ieder geval op mijn tempo.
Hij heeft idd wel een lange tijd stil gestaan maar sinds paar weken (geloof ik) is de eigenaresse weer begonnen met het opbouwen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:38

Hoe maak jij een ophouding?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:59

Dat waar de eigenaresse misschien ook een hele poos over heeft gedaan heeft bij jou ook tijd nodig.
Jij moet nog leren consequent te zijn
Paarden met veel voorwaartse drang zijn heel fijn te rijden, maar ze is zo te lezen niet echt opgevoed voor wat betreft gehoorzaamheid. Ook bij de eigenaresse niet. Zo te lezen is het paard "op de hand gereden", als je hem loslaat gaat ze steeds harder blijkbaar. Figuren rijden kan wel wat helpen om het paard wat terug te laten komen in tempo, maar is ook geen oplossing. Paard moet leren terug te komen op je zit en/of ophouding en voorwaarts te gaan op je been. Zodat je kunt schakelen naar voorwaarts nog meer voorwaarts, terug en nog meer terug naar stap en halt en achteruit. Dat is echt puur gehoorzaamheidstraining. Ook is het lastiger het paard nog meer bijrijders heeft iets aan te leren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:18

Vveel meer figuren rijden. Minstens 3 figuren op elke lange zijde van de bak. Zorg ervoor dat het dier zo druk is met nadenken over jouw plannetjes (maak er ook rare figuren van, zeshoeken om mij part, zolang het maar onverwacht is) dat hij/zij niet meer over snelheid kan nadenken. Bezig houden in het koppie.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:23

Passend zadel?
Geen lichamelijke klachten?
Passend bit?

Wanneer dit allemaal goed is, kun je verder gaan kijken en eventueel faan lessen.

Misschien loopt je paard wel weg van de druk / pijn wat veroorzaakt wordt door niet passend hanarchament?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:32

troi schreef:
Vveel meer figuren rijden. Minstens 3 figuren op elke lange zijde van de bak. Zorg ervoor dat het dier zo druk is met nadenken over jouw plannetjes (maak er ook rare figuren van, zeshoeken om mij part, zolang het maar onverwacht is) dat hij/zij niet meer over snelheid kan nadenken. Bezig houden in het koppie.

Dit.
En zodra het kan van de voorkant afblijven. Hier bedoel ik mee dat je je contact zacht houdt, wél met verbinding, maar zonder teveel druk óf zelfs te trekken.
Vooral niet continu de rem erop, dat werkt juist tegen je.
Sluit je hand, maak je zwaar en lang en adem uit. En je hand weer ontspannen, niet blijven trekken. Ook zitten, niet druk zetten op je beugels.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:53

ga er niet te snel vanuit dat hij je "uitprobeerd". vaak is dit gedrag een gebrek aan kracht en of balans. je moet de achterhand dus sterker maken. vaal vwnw longeren en rijden. veel overgangen. neem de tijd. dit neemt maanden in beslag!!!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:16

bij mij is het dat haar achterhand niet sterk genoeg is en ze dus op de voorhand valt en dan steeds sneller gaat lopen (soort vooruit vallen). dus inderdaad de achterhand sterker maken. Ik rij veel overgangen en als zij te hard gaat terug naar stap of halt en dan weer verder en veel voltens vergrote en verkleinen. Zelf merk ik dat ik eigenlijk nog amper kan draven omdat ze dan snel haar balans kwijt is en gaat rennen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:18

veel vwnw longeren en rijden. ook veel lange bosritten maken om haar conditie te verhogen, kan gewoon in stap. berg op berg af is heel goed voor de ontwikkeling van coordinatie en spieropbouw. voor het vwnw longeren eventueel een chambon gebruiken, wle onder toezicht.

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 13:29

xChanelx schreef:
troi schreef:
Dit.
En zodra het kan van de voorkant afblijven. Hier bedoel ik mee dat je je contact zacht houdt, wél met verbinding, maar zonder teveel druk óf zelfs te trekken.
Sluit je hand, maak je zwaar en lang en adem uit. En je hand weer ontspannen, niet blijven trekken. Ook zitten, niet druk zetten op je beugels.

Ik vind het alleen echt lastig nog om niet zo snel aan mijn teugels te zitten en rustig te blijven als hij zo gaat rennen. Hier nog tips voor?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:56

Amyxxdh schreef:
Inoterry schreef:

Ik probeer dit elke keer weer en lijkt niet werken.
Kan natuurlijk ook aan mij liggen!
Misschien tips om dit makkelijker te maken, want je bent al gauw geneigd om met het ritme mee te gaan

:(:)
Dat is krek de kernvan uitproberen: wie past zich aan aan wie - en het kan dus zin hebben om "in ieder geval niet te snel" te denken dat het niet werkt of dat jij het niet goed doet.
Dat is gewoon lastig.

En uiteraard: tempo is ongelijk aan snelheid. Er kunnen legio redenen zijn, dat een dier hetzij dribbelpasjes maakt, hetzij 'hard wegholt'.
Mijn tip: "maak het niet persoonlijk". Het dier loopt niet specifiek onder jou vandaan, maar doet dit na verloop van tijd bij elke ruiter.
Gaat bijvoorbeeld 1 ronde galop goed: belonen en terug naar draf. Poosje later op dezelfde of de andere hand weer 1 rondje galop. Doel: het moment van 'weglopen' voor zijn.

....ik reed ooit een paard bij, waar de eigenaar altijd hulpteugels, extra bit etc nodig had. Ik richtte me op het rechtgaan van het dier en "dat vertraagd aanzienlijk". Die merrie zette echt de sokken erin vanwege scheefheid.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-06-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:04

Hoe is ze aan de hand? Als ze daar ook doordramt dan is wat grondwerk misschien geen gek idee. Daarmee kun je trouwens ook vertrouwen mee opbouwen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:47

Amyxxdh schreef:
xChanelx schreef:

Ik vind het alleen echt lastig nog om niet zo snel aan mijn teugels te zitten en rustig te blijven als hij zo gaat rennen. Hier nog tips voor?[/quote]

Ipv afremmen met je teugels direct een figuur inzetten, een kleine volte is daarvoor erg geschikt want daardoor moet ze afremmen. En dat doorzetten. Dat kan betekenen dat je de eerste keer 20 voltes op 1 lange zijde maakt. Maar als je consequent bent wordt dat steeds minder. Je paard leert namelijk dat hard rennen betekent dat ze iets moeilijks moet gaan doen, buigen op de volte. Het werkt zo doorgaans prachtig als je het goed doorzet.
Besteed dan ook bewust je volgende keren rijden alleen daaraan en heb verder ook geen verwachtingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:16

troi schreef:
Ipv afremmen met je teugels direct een figuur inzetten, een kleine volte is daarvoor erg geschikt want daardoor moet ze afremmen. En dat doorzetten. Dat kan betekenen dat je de eerste keer 20 voltes op 1 lange zijde maakt. Maar als je consequent bent wordt dat steeds minder. Je paard leert namelijk dat hard rennen betekent dat ze iets moeilijks moet gaan doen, buigen op de volte. Het werkt zo doorgaans prachtig als je het goed doorzet.
Besteed dan ook bewust je volgende keren rijden alleen daaraan en heb verder ook geen verwachtingen.

Soms kan dit zin hebben, daar gaat het mij niet om, maar erg duidelijk is het mij niet.

Heel platvloers: op de fiets geldt een bocht rijden als afremmen. Qua dressuur zou een volte in hetzelfde tempo moeten.

....en niet iedereen kan zonder teugels een kleinere volte inzetten.
Uiteraard komt de one rein halt uit western in aanmerking: je hoeft niet te trekken en jij onderbreekt een ongewenste activiteit. Op een manier die idealiter het dier kalmeert. (Neem wel les bij iemand die dit echt kan.)

Twintig kleine voltes op 1 lange zijde kunnen zin hebben, maar het wordt vrees ik al snel straf (dus risico op terecht verzet).

Verder buigt lang niet ieder paard op de volte. We streven in de rijkunst naar een ondertredend binnenachterbeen en een buiging conform de volte - maar van nature gooit het dier de ruiter op de buitenschouder, daarna het eigen gewicht op de binnenschouder en duwt keihard met hetzij beide achterbenen, hetzij het buitenbeen.
Zou dit een probleem zijn, dan gaat een vluchtdier er echt vandoor.
(Omdat het dier leert/ ervaart, dat als zij haar evenwicht verliest, de ruiter niet helpt maar het nog moeilijker en gevaarlijker maakt dan het toch al is.)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:40

@janneke: Hmm nee je snapt het idd niet. Met een one-rein stop of straffen heeft het niks te maken. Tenminste zolang je niet al het trainen van paarden ziet als een systeem gebaseerd op straffen.
Het gaat om het bieden van een keuze aan je paard. In dit geval ofwel snel lopen ofwel niet. Geen van beide opties worden bestraft. Ook bij het snel gaan hang je niet pijnlijk aan de teugels en je moppert niet. Maar het gevolg van die keuze is wel dat hij iets inspannends moet gaan doen, namelijk een erg kleine volte maken. Dat kost energie en zo doorgaans lopen paarden liever rechtuit. Dat mag in deze fase van die specifieke training ook, maar alleen als het op tempo van de ruiter gaat. Dat heeft het gemiddelde paard vaak met een kwartiertje door als je consequent bent.

Het maken van dressuur matig correcte voltes met ondertredend binnen achterbeen is nog helemaal niet aan de orde bij een paard waarvan het tempo nog niet onder controle is. Eerst leren lopen en dan pas leren rennen.