Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
senna21 schreef:Heb je overleg met de ruiter/ eigenaar?
Wat weet je over het paard?
nuscaniels schreef:Geef het tijd. Je hebt nog maar een paar keer erop gereden.
Heb je ook de mogelijkheid om te lessen met je verzorgpaard?
Inoterry schreef:Probeer langzamer te gaan lichtrijden in het tempo wat jij wil. Als je dat goed doet zal ze zich echt wel aan moeten passen aan jou.
marijacindy schreef:Heeft het paard niet gewoon heel veel energie dat er uit moet? Hoe vaak krijgt het paard beweging of heeft hij misschien een lange tijd stil gestaan? Als het hier niet aan ligt zou het misschien ook iets lichamelijks kunnen zijn, denk aan een slecht passend zadel...
.
troi schreef:Vveel meer figuren rijden. Minstens 3 figuren op elke lange zijde van de bak. Zorg ervoor dat het dier zo druk is met nadenken over jouw plannetjes (maak er ook rare figuren van, zeshoeken om mij part, zolang het maar onverwacht is) dat hij/zij niet meer over snelheid kan nadenken. Bezig houden in het koppie.
xChanelx schreef:troi schreef:Dit.
En zodra het kan van de voorkant afblijven. Hier bedoel ik mee dat je je contact zacht houdt, wél met verbinding, maar zonder teveel druk óf zelfs te trekken.
Vooral niet continu de rem erop, dat werkt juist tegen je.
Sluit je hand, maak je zwaar en lang en adem uit. En je hand weer ontspannen, niet blijven trekken. Ook zitten, niet druk zetten op je beugels.
Amyxxdh schreef:Inoterry schreef:Probeer langzamer te gaan lichtrijden in het tempo wat jij wil. Als je dat goed doet zal ze zich echt wel aan moeten passen aan jou.
Ik probeer dit elke keer weer en lijkt niet werken.
Kan natuurlijk ook aan mij liggen!
Misschien tips om dit makkelijker te maken, want je bent al gauw geneigd om met het ritme mee te gaan
Amyxxdh schreef:xChanelx schreef:
En zodra het kan van de voorkant afblijven. Hier bedoel ik mee dat je je contact zacht houdt, wél met verbinding, maar zonder teveel druk óf zelfs te trekken.
Vooral niet continu de rem erop, dat werkt juist tegen je.
Sluit je hand, maak je zwaar en lang en adem uit. En je hand weer ontspannen, niet blijven trekken. Ook zitten, niet druk zetten op je beugels.
troi schreef:Ipv afremmen met je teugels direct een figuur inzetten, een kleine volte is daarvoor erg geschikt want daardoor moet ze afremmen. En dat doorzetten. Dat kan betekenen dat je de eerste keer 20 voltes op 1 lange zijde maakt. Maar als je consequent bent wordt dat steeds minder. Je paard leert namelijk dat hard rennen betekent dat ze iets moeilijks moet gaan doen, buigen op de volte. Het werkt zo doorgaans prachtig als je het goed doorzet.
Besteed dan ook bewust je volgende keren rijden alleen daaraan en heb verder ook geen verwachtingen.