Tong eruit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Tong eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 23:38

Hoi bokkers,
Ik zit met een rijtechnisch probleem wat betreft tong buitenboord en over het bit heen gooien.

De reden ervan is denk ik ontstaan toen wij 2 jaar geleden met een dikke bustrens reden. Dit bleek niet comfortabel voor het dier dus later na een sperriem en zelf bit ringen geprobeerd te hebben (om de boel smaller te maken). Overgestapt op myler lvl 2 met lichte tongboog. Verademimg eerste maand.

Later af en toch toe weer tong erover heen maar goed te controleren. Maar sinds wij een nieuw hoofdstel een uitgeprobeerd hebben die te groot bleek en zij het met gemak kon doen is het de laatste 2 maanden echt een probleem geworden.

Paard is recentelijk nog nagekeken op zadel, gebit en lijf. Niks aan de hand. Met rijden proberen wij zacht maar wel consequent te zijn. Het is plots en uit het niets dat zij het doet.

Ik ben bang dat het een gewoonte is geworden en wil dit niet oplossen door neusriem aan te snoeren of er weer een sperriem om te doen. Ik denk aan bitloos of een myler lvl 3 bit.

Tips en tricks iemand? Want ik zit echt met mijn handen in het haar.

Liess__

Re: Tong eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:42

Mijn jonge paard gooit ook wel eens haar tong over het bit. Ik wil dit voorkomen omdat ik bang ben dat het straks een gewoonte gaat worden.

Aansnoeren doe ik niet aan.

Reed haar eerst met een dubbel gebroken sensogan met D trens ringen. Daar gooide ze hem er continue overheen, op een flexibel ongebroken trens is het al vele malen minder.

Tandarts ed zijn erbij geweest, nu contact gezocht met een bitfitter, heb je daar al eens aangedacht?

Voor de rest lees ik even mee :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 23:47

Er was een tijdje terug een bitfitter op stal maar die probeerde alleen maar haar spullen te verkopen wat niet goed uitpakte voor een aantal paarden. Sindsdien ben ik op 1 of andere manier huiverig daarvoor

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:00

Ik heb specifiek naar een bitfitter gezocht met goede recensies en die verder kijkt dan alleen naar de mond/bit. Daarnaast hanteren meerdere bitfitters een omruil en/of terug geef garantie, mocht het aangekochte bit toch niet voldoen aan de verwachtingen.

Blijft natuurlijk een lastig ding..maar dat vind ik met osteopaten, tandartsen, dierenartsen, zadelmakers ook altijd. Ik ga er vanuit dat hun meer kennis van zaken hebben dan dat ik heb, maar dat is helaas niet altijd zo.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 01:09

Ik zelf ben gen voorstander van tongbogen. Waarom niet gewoon heel simpel een enkel gebroken d trens? En dan geen dikke maar een dunne?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 11:59

Omdat zij daar dus haar tong over heen kiept.. Als zij met een myler level 2 kan, dan al helemaal.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:15

Veel paarden vinden een (dubbel)gebroken trens helemaal niet fijn. Je kan ongebroken proberen of een Billy Allen mondstuk. Een BA heeft een rolletje in het midden, onafhankelijk links-rechts inwerking maar geen " knik" in het midden. Zijn niet dik en liggen stabiel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:19

Bralindy schreef:
Omdat zij daar dus haar tong over heen kiept.. Als zij met een myler level 2 kan, dan al helemaal.

Maar dan maakt het toch ook niet uit of je terug gaat naar een bit zonder tongboog?

Wellicht is het een goed idee om eventjes bitloos te rijden om het gedrag te resetten en daarna weer rustig een bitje erbij te pakken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 14:22

Jetta schreef:
Veel paarden vinden een (dubbel)gebroken trens helemaal niet fijn. Je kan ongebroken proberen of een Billy Allen mondstuk. Een BA heeft een rolletje in het midden, onafhankelijk links-rechts inwerking maar geen " knik" in het midden. Zijn niet dik en liggen stabiel.

Dat heeft de myler level 2 ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:17

bit een gaatje hoger doen?, is dat een optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:47

Bralindy schreef:
Hoi bokkers,
Ik zit met een rijtechnisch probleem wat betreft tong buitenboord en over het bit heen gooien.

De reden ervan is denk ik ontstaan toen wij 2 jaar geleden met een dikke bustrens reden. Dit bleek niet comfortabel voor het dier dus later na een sperriem en zelf bit ringen geprobeerd te hebben (om de boel smaller te maken). Overgestapt op myler lvl 2 met lichte tongboog. Verademimg eerste maand.

Later af en toch toe weer tong erover heen maar goed te controleren. Maar sinds wij een nieuw hoofdstel een uitgeprobeerd hebben die te groot bleek en zij het met gemak kon doen is het de laatste 2 maanden echt een probleem geworden.

Paard is recentelijk nog nagekeken op zadel, gebit en lijf. Niks aan de hand. Met rijden proberen wij zacht maar wel consequent te zijn. Het is plots en uit het niets dat zij het doet.

Ik ben bang dat het een gewoonte is geworden en wil dit niet oplossen door neusriem aan te snoeren of er weer een sperriem om te doen. Ik denk aan bitloos of een myler lvl 3 bit.

Tips en tricks iemand? Want ik zit echt met mijn handen in het haar.

hoe is het afgelopen!!Oplossing gevonden?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:14

Sommige paarden doen dit om pijn op het gehemelte te voorkomen. Zoek dus een bit waarbij ze dit niet doet en ga dit niet "oplossen" met het bit strakker in de mond te zetten of het dichtsnoeren van de mond.
Laat inderdaad iemand komen met veel verstand van bitten en de paardenmond.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:16

Zoek anders eens contact met Paul Versluis, hij is bitten expert en weet ook enorm veel over aanleuning in combinatie met mond problemen. Daarnaast heeft hij een bittenbank, dan mag je een bit een tijdje proberen voor je het aanschaft.

Ik weet bijna voor 100% zeker dat hij je kan helpen :)

_Nikyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:03

Bij onze jonge paarden beginnen wij inderdaad altijd met het bit strak in te doen, zodat ze de tong niet over het bit kunnen doen. Misschien kun je de gaatjes van het bit toch wat strakker doen zodat ze niet teveel ruimte over heeft om haar tong over het bit te doen. Mijn eigen paard doet het ook wel eens en sindsdien we het bit (dun dubbel gebroken bustrens) strakker hebben gedaan is het al een stuk minder geworden. :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 07:56

Ik heb nu iemand vergelijkbaar als Paul Versluis erbij gehaald. Het bleek dat ik zelf onbewust veels te strak zit en haar dus zwaar belemmer. Nu ben ik bezig om weer 'opnieuw' te leren rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:10

Heel fijn dat je terug ben gegaan naar de basis en het probleem bij jou zit,
Want dat is ook vaak de oorzaak,
Bitten strakker, sperriemen strakker zijn allemaal dingen die het paard lichamelijk en mentaal geen goed doen, waarom het dier zo vernederen alleen omdat hij aangeeft dat hij ergens last van heeft,
Het probleem ligt altijd bij de ruiter, die is tenslotte de trainer van het paard en als het paard zegt dat iets niet ok is word daar vaak niet naar geluisterd, fijn dat jij iemand ben tegen gekomen die durfde te zeggen dat jij de oorzaak ben

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:31

Zo fijn dat je dat ontdekt hebt en er iets mee doet geweldig, succes

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:46

Tz mag ik even zeggen dat ik het ontzettend knap vind dat je het probleem wilt gaan oplossen om naar jezelf te blijven kijken en wanneer dat bevesrigd was dat het probleem bij hou lag dat je daar nu goed mee bezig bent. Echt petje af, zouden meer mensen moeten doen! +:)+

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:19

Hahaha dank je wel. Ik ben ook inderdaad van mening nu dat het gros (99,9%) van de problemen vanuit de ruiter komen. Het gaat al een heel stuk beter, paard is ook nu ook veel ontspannender en ik ook :)