Help die buitenhand!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

Help die buitenhand!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 11:26

Ik ben links sterk.
Nu heb ik het volgende waar ik echt niet uit kom:
Als ik rechtsom rij kan ik netjes een volte rijden met stelling en buiging. Niets aan de hand.
Ga ik van hand veranderen dan om moment van omstelling ben ik ALLES kwijt. Geen aanleuning, geen buitenteugel, over de buitenschouder weglopen, Als ik de buitenteugel eraan neem loopt hij in contra de andere kant op.

MAAR..... Galop op de rechterkant ( in draf zijn makkelijke kant ) is weer zwaar oliebol. RACEN........ Geen stelling en buiging maar hard harder hardest..........................

Galop op de linkerkant ( in draf zijn rot kant waar ik hem met mijn buitenteugel NIET kan sturen en hij over de buitenschouder weg loopt in contra stelling ) Die gallop gaat weer heerlijk!!!!!!

Hoe leer ik de omstelling van fijne kant naar sterke kant te trainen, dus van de rechterhand naar de linkerhand rijden op een volte met mijn buitenteugel zodat hij nageeflijk blijft.

En wat moet ik doen om dan de linkergalop rustig te krijgen en dat hij met stelling en buiging wil lopen?

Hoe kan het dat hij op zijn linkerkant een oliebol draf heeft met een goede gallop en op de rechterkant een fijne stuurbare draf met een rot gallop.

Hoe train ik dit het beste?
Stap gaat zowel links als rechts goed. De volte gaat wat beter in stap dan draf zeg maar. Maar zodra ik vanuit de stap ga draven is hij stram.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:41

Jouw paard is kennelijk sterker in het rechterachterbeen dan in het linkerachterbeen. In draf worden de benenparen diagonaalsgewijs opgenomen en neergezet, afgewisseld door het zweefmoment. In draf op de volte moet het binnenachterbeen meer dragen dan het buitenachterbeen. Op de rechterhand is dat dus zijn sterkste achterbeen en heeft hij daar geen moeite mee.

In galop landt het paard, komende uit het zweefmoment, op het buitenachterbeen. Daarna komt de diagonaal binnenachterbeen-buitenvoorbeen aan de grond.
In de rechtergalop landt jouw paard dus op het minder sterke been. Daar wil hij zo snel mogelijk het gewicht vanaf hebben, en zet dus versneld de volgende diagaonaal aan de grond. Om dat te kunnen doen versnelt het paard in tempo.

Op de andere hand werkt het dus precies andersom. In draf heeft je paard moeite met het gewicht overbrengen op het minder sterke linker achterbeen, maar kan het in de galop landen op het sterkere rechter achterbeen. En het minder sterke linker achterbeen wordt in de landing ondersteunt door het rechtervoorbeen.

Als je weet hoe een paard beweegt is het volkomen logisch.

Jouw oplossing zit in gerichte training om je paard aan beide kanten even sterk te maken, en ondertussen te werken aan je eigen inwerking. Domweg standaard dressuurwerk eigenlijk. Schouderbinnenwaarts en travers zijn mooie oefeningen hiervoor.

En leestip: Hoe beweegt uw paard van Gillian Higgins.

M.b.t. de stramheid: hou het even in de gaten, en raadpleeg anders een dierenarts. Bewegingsstramheid in het begin kan volkomen onschuldig zijn (wij mensen zijn ook niet allemaal even lenig), maar kan ook wijzen op (beginnende) artrose.

Succes.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 12:04

Roodvos schreef:
Jouw paard is kennelijk sterker in het rechterachterbeen dan in het linkerachterbeen. In draf worden de benenparen diagonaalsgewijs opgenomen en neergezet, afgewisseld door het zweefmoment. In draf op de volte moet het binnenachterbeen meer dragen dan het buitenachterbeen. Op de rechterhand is dat dus zijn sterkste achterbeen en heeft hij daar geen moeite mee.

In galop landt het paard, komende uit het zweefmoment, op het buitenachterbeen. Daarna komt de diagonaal binnenachterbeen-buitenvoorbeen aan de grond.
In de rechtergalop landt jouw paard dus op het minder sterke been. Daar wil hij zo snel mogelijk het gewicht vanaf hebben, en zet dus versneld de volgende diagaonaal aan de grond. Om dat te kunnen doen versnelt het paard in tempo.

Op de andere hand werkt het dus precies andersom. In draf heeft je paard moeite met het gewicht overbrengen op het minder sterke linker achterbeen, maar kan het in de galop landen op het sterkere rechter achterbeen. En het minder sterke linker achterbeen wordt in de landing ondersteunt door het rechtervoorbeen.

Als je weet hoe een paard beweegt is het volkomen logisch.

Jouw oplossing zit in gerichte training om je paard aan beide kanten even sterk te maken, en ondertussen te werken aan je eigen inwerking. Domweg standaard dressuurwerk eigenlijk. Schouderbinnenwaarts en travers zijn mooie oefeningen hiervoor.

En leestip: Hoe beweegt uw paard van Gillian Higgins.

M.b.t. de stramheid: hou het even in de gaten, en raadpleeg anders een dierenarts. Bewegingsstramheid in het begin kan volkomen onschuldig zijn (wij mensen zijn ook niet allemaal even lenig), maar kan ook wijzen op (beginnende) artrose.

Succes.

Dank je! hier heb ik wat aan.
Stramheid bedoel ik sterk maken en niet door het lijf willen lopen ( over de rug )
Hij is recent nagekeken door een val afgelopen zomer, fotos en alles zijn goed.
Hij had een blessure ( ontsteking ) in zijn rechterkogelgewricht voor. Na 3 maand stappen mag ik sinds een maand weer draven. In die 3 maand stap heb ik mijn houding goed weten te verbeteren. Maar de draf is ver te zoeken, ( stappen ging hem beter af dan aan het werk in de draf denk ik )

Dinsdag komt de fisio weer ( Anne Pros ) Maar ik snap nu waar het verschil in zit qua draf en gallop en ga meer werken aan Schouderbinnenwaards en travers ( Gewoon rechtsom als linksom. Moet ik de rechterhand meer dan linkerhand trainen?? of net andersom? Ook i.v.m. dat ikzelf links erg sterk ben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:41

Ik ben er voorstander van om te proberen links en rechts zoveel mogelijk gelijkwaardig te trainen. Dus niet de nadruk leggen op een bepaalde kant. Dus wat je doet op de rechterhand, vraag je ook op de linkerhand. Probeer er ook attent op te zijn dat je dezelfde moeilijkheidgraad vraagt (niet bijv. schouderbinnenwaarts op de ene hand, en slechts schoudervoor op de andere) en dezelfde intensiteit (beide handen bijv. 3x 10 meter, en niet de ene kant 3x 5 meter en de andere kant 3x 15 meter).

Je kan ook afwisselen hè tussen moeilijkheidsgraad en intensiteit. Het hoeft niet iedere keer weer opnieuw strak 15 meter sbw te zijn. Juist niet zelfs. Door hierin af te wisselen wordt je paard leniger en alerter.

Hierdoor zul je zelf ook heel bewust moeten gaan rijden, wat hopelijk ook ten goede komt aan het zelf sterk worden op links. Ik zou daar niet teveel op gaan focussen, vaak wordt het daarvan alleen maar slechter. Gewoon lekker gaan paardrijden. Wat wel meehelpt met de bewustwording: regelmatig even je paard belonen door met je hand even langs de hals te strijken. Wissel links en rechts af, en steek ook gewoon eens beide handen naar voren.

Verder misschien zelf ook eens naar de fysio? Misschien komt die linkerhand voort uit (onbewuste) scheefheid en spanning in jouw eigen lijf. Stel dat jouw linkerschouder wat meer naar achteren staat dan de rechter. Dan staat die hand ook wat verder naar achteren, en heb je automatisch meer druk op links bij gelijke teugellengte.

72Melanie27

Re: Help die buitenhand!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:50

Waarschijnlijk zak je ook weg naar 1 kant, wat je niet door hebt.
Laat iemand hier eens kritisch naar kijken terwijl je rijd.
Ik had hetzelfde probleem, voor mijn gevoel als ik mijn buitenteugel erbij pakte zat ik hartstikke scheef of voelde het net of ik aan de teugel 'trok'.
Probleem uiteindelijk was dat ik wat scheef zat en mijn pols draaide, waardoor ik gewoonweg niets te zeggen had over die buitenteugel. Wanneer je hier bewust van bent, gaat dit ineens in treinvaart stukken vooruit.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:11

Ik herken mezelf erg in jouw verhaal. Ik had hetzelfde probleem. Na 2 lessen bij een goede instructrice was het probleem opgelost. Het probleem was dat mijn paard erg stijf liep op één kant én daarbij kwam nog eens dat het zijn slechte kant was én ook nog eens de mijne. Mijn instructrice heeft me geleerd om mijn paard eerst los te maken op zijn goede kant, daarna op zijn slechte kan en het hielp enorm! Het probleem was meteen opgelost en nu heb ik er geen last meer van *\o/*

froutjee

Re: Help die buitenhand!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:36

ik volg...