Schrikachtig paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LianaPep

Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 21:50

Hey iedereen
Sinds een maand en 2 weken hebben wij een nieuw Paardje, genaamd Shadow ze is 16 jaar en een super lieve. Maar onder het zadel is ze heel schrikachtig en verschiet ze echt van de kleine dingen bv van een bank of een kraai die kraait, ook jaagt ze ons ander paard op...
Nu moet je weten bij haar vorige vorig baasje heeft ze blijkbaar 12jaar altijd buiten gereden. En nu van waar ik ze gekocht heb wilt niet geloven dat ze niet echt te vertrouwen is onder het zadel... Zij vertelde mij dat ze 5 keer per week bereden werd buiten. Maar tegen mijn mama zegt ze maar 2 keer, dus mijn vraag is: zou het echt kunnen dat ze na zoveel jaar toch nog amper iets gewoon is? Groetjes Liana!

lies_sparkle

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:54

Heb je les?
Zo ja, overleg eens met je instructrice, zo nee; wellicht een idee?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:55

Je hebt haar pas 6 weken, ze zal wellicht gewoon moeten wennen nog.
Ze zal waarschijnlijk ook nog geen vertrouwen in je hebben, misschien beter eerst een band opbouwen en grondwerk doen

Edit: aantal weken veranderd
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 31-05-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:55

In 6 weken tijd is het paard ook waarschijnlijk nog lang niet zichzelf na de verhuizing en een nieuwe eigenaar.
Paarden kunnen veel veranderen door andere huisvesting, ander voer en andere omgang (en een minder handige of angstige ruiter).

Ik heb geen idee wat voor type paard je zocht en wat de handelaar heeft toegezegd hoe dit paard is, hoe gedroeg dit paard zich bij het proef rijden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:59

hoe lang rij je al?

LianaPep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 22:00

Heb haar al een maand en 2 weken.
Donderdag komt er iemand langs om te kijken of het probleem bij mij zou liggen of bij Shadow... Ik hoopte gewoon dat iemand iets meer kon zeggen of hoe ik het beter kon aanpakken.
Maar daardoor helemaal schrikachtig worden? Voor de rest is ze echt super braaf. Ikzelf rij al van toen ik 8jaar was en ben nu bijna 18 jaar dus het is niet dat ik een beginnende ruiter ben, ik was opzoek naar een rustig betrouwbaar paard en dat zagen we ook toen we een testrit reden (in een piste) hierna kreeg ik ook een verwijt waarom ik niet gevraagd heb om eens buiten te gaan
rijden wat ik nu beter gedaan had...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:05

Wat heb je verder met haar gedaan?
Hoe lang rij je haar al?

LianaPep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 22:08

Ja veel kun je niet in het begin doen he, maar ik ben veel met haar bezig.. Vorige week zijn we gaan rijden en we waren nog maar 3 kwartier weg en ze wou niet verder omdat er 2 mensen aan het schilderen waren, wij zijn direct omgekeerd en 10 min erna was ze nog steeds niet gekalmeerd...

heli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:48

LianaPep schreef:
Heb haar al een maand en 2 weken.
Donderdag komt er iemand langs om te kijken of het probleem bij mij zou liggen of bij Shadow... Ik hoopte gewoon dat iemand iets meer kon zeggen of hoe ik het beter kon aanpakken.
Maar daardoor helemaal schrikachtig worden? Voor de rest is ze echt super braaf. Ikzelf rij al van toen ik 8jaar was en ben nu bijna 18 jaar dus het is niet dat ik een beginnende ruiter ben, ik was opzoek naar een rustig betrouwbaar paard en dat zagen we ook toen we een testrit reden (in een piste) hierna kreeg ik ook een verwijt waarom ik niet gevraagd heb om eens buiten te gaan
rijden wat ik nu beter gedaan had...

Heb een vergelijkbaar verhaal achter de rug. Verhuizing kan voor en paard al genoeg zijn een paar maanden volkomen van slag te zijn. Het is bij ons weer goed gekomen kleine stapjes, rust, tijd, geduld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:39

WD-V-> RT-V

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:26

Ik hoop dat ze niet verdoofd was. Vriendin van mij heeft ooit hetzelfde meegemaakt. Is nooit meer goedgekomen met dat paard helaas, ondanks voldoende tijd. Nu staat ze op de wei als gezelschap.

LianaPep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 13:42

Ik denk niet dat een verhuizing slecht voor haar was want nu staat ze elke dag op een weide en vroeger altijd in de stal en krijgt 10 keer meer aandacht als ervoor. Dus denk echt niet dat dit slecht voor haar was... En ik hoop het ook echt niet... Want als ik er nu zo overnadenk was ze echt kalm en was echt het perfecte paard, en nu is ze zo... Ik ga geduld hebben en blijven proberen en hopen dat het goedkomt!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:51

Dit had ik in het begin ook met mijn paard. Bij de vorige eigenaresse deed hij alles, over bruggetjes, de trailer in enzovoorts.

Voor mij deed hij dat niet gelijk, daar is een tijdje overheen gegaan! Ik denk dus dat het een kwestie van vertrouwen was, en dat dat bij jouw paard ook zo is.
Dus juist veel tijd samen doorbrengen (eventueel grondwerk erbij doen), veel buiten rijden/ wandelen. Gewoon doen doen en nog eens doen. Hierdoor gaan jullie elkaar beter leren kennen en zal het vertrouwen beetje bij beetje groeien. Succes! +:)+

LianaPep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 13:54

Het probleem is ook dat Shadow en het paard van mijn papa niet gescheiden kunnen worden of ze word letterlijk gek... Ik kan nooit alleen gaan paardrijden want ze is dan echt een super hevig paard en heb ik er echt schrik op dat ze tegen een
auto gaat lopen... Dus ja idd miss eerst vertrouwen opwekken. dankje!

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:59

Mijn verzorgpony is precies zo. Ook als ze op nieuwe plekken staat is ze erg onrustig en ze schrikt van alles. Dat ze onwennig was werd vanzelf minder. Maar toch bleef ze schrikken van alles. Ik begon toen schriktraining met haar te doen, elke week wat meer. Ook vrijheidsdressuur heeft veel geholpen, ze heeft meer vertrouwen gekregen in mij en in haarzelf, dus dat is ook een aanrader!
Hopelijk heb je hier wat aan!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:21

Gek genoeg zit ik momenteel met een soortgelijk probleem. Ik rij mijn paard al drie jaar, sinds 2 maanden is hij van mij. Hij zit nu weer in de fase dat hij ontzettend aan het klieren is en dat hij zelfs schrikt van mensen die op stal rondlopen. Zijn vorige eigenaar ging enkel met hem op buitenrit en deed weinig in de bak maar daar schrok hij nooit bij.

Hij heeft weken dan loopt hij de sterren van de hemel en nu is hij mij weer aan het testen. Hij heeft een APK gehad dus alles is bekeken. Hij zit dan gewoon heel erg te stieren met me en ik vind dat moeilijk, word ik nerveus van en dan kliert hij nog een beetje meer. :-)

Je moet je paard lekker aan het werk proberen te houden, tempowisselingen en veel figuren rijden. Elkaar goed leren kennen helpt natuurlijk ook maar wil niet zeggen dat hij het niet opnieuw zal proberen. Ik ken de mijne dus al drie jaar en hij doet het ook bij mij. Heeft te maken met hoe zeker of onzeker je in het zadel zit.

Is mijn ervaring! :-)

999hor999ses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:23

Overleg met je instructeur of iemand anders dir evaring heeft met paarden

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:26

Och herken ik heel duidelijk. Wat bij mij altijd heeft gewerkt, bij verschillende paarden, is gewoon flink aan het werk zetten. Veel figuren rijden, tempowisselingen, overgangen. Als het paard op jou gefocust is kijkt hij niet zo naar de omgeving. Hij zal moeten wennen dus vast nog 100 x schrikken, maar jij moet gewoon doorrijden en niet reageren. Niet straffen maar ook niet zeggen 'braaf'. Negeren en door gaan met waar je mee bezig was. Gaat vanzelf over!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:37

Ik denk dat als je een goede instructeur of instructrice hebt, je samen aan het wederzijdse vertrouwen kunt gaan werken.
Het paard is nieuw, staat in een nieuwe omgeving met nieuwe omgevingsgeluiden. Ook nog eens nieuwe paarden om zich heen, andere stal, nieuw baasje... Kortom best veel indrukken. Dus ik snap wel dat jou paard nu even onrustig is.
Maar daar valt echt wel aan te werken. Als je maar de juiste begeleiding hebt dan komt dat vertrouwen vanzelf goed.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:32

Ik ga mee met wat er hierboven gezegd wordt; je paard is waarschijnlijk nog van slag door de verhuizing en heeft nog geen vertrouwen in jou als leider. Ga lekker beginnen met grondwerk en als dat goed gaat eventueel wat schriktraining. Het grondwerk zorgt ervoor dat je paard jou leert accepteren en vertrouwen als leider. Door schriktraining met haar te gaan doen bouw je ook meer vertrouwen op en leert ze dat ze op jouw oordeel over een situatie kan vertrouwen. (Daarbij leer jij haar reacties ook heel goed kennen, waardoor je in de toekomst bij moeilijke situaties misschien eerder in kan grijpen) Pas als dat goed gaat zou ik weer opstappen. Ik vind het persoonlijk klinken alsof je haar nog niet helemaal onder controle hebt/de baas kan als je rijd en zeker als je naar buiten gaat kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Ik zou dus ook eerst in de bak aan de slag gaan en pas als je haar daar goed onder controle kunt houden (zelfs als ze schrikt!) weer naar buiten. En vooral ook een goede instructeur/instructrice die je kan leren hoe je in die situaties moet reageren.

heli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:00

LianaPep schreef:
Ik denk niet dat een verhuizing slecht voor haar was want nu staat ze elke dag op een weide en vroeger altijd in de stal en krijgt 10 keer meer aandacht als ervoor. Dus denk echt niet dat dit slecht voor haar was... En ik hoop het ook echt niet... Want als ik er nu zo overnadenk was ze echt kalm en was echt het perfecte paard, en nu is ze zo... Ik ga geduld hebben en blijven proberen en hopen dat het goedkomt!

Neem het jezelf niet kwalijk ! Ook mijn paard was echt kalm voor de verhuizing. NU is ze dat weer maar als ze morgen verhuist en een nieuwe eigenaar/lijder krijgt gebeurt het gewoon weer.
Doe wat xBlackRose hier boven beschrijft en je kalme paardje komt weer terug :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:30

LianaPep schreef:
Hey iedereen
Sinds een maand en 2 weken hebben wij een nieuw Paardje, genaamd Shadow ze is 16 jaar en een super lieve. Maar onder het zadel is ze heel schrikachtig en verschiet ze echt van de kleine dingen bv van een bank of een kraai die kraait, ook jaagt ze ons ander paard op...
Nu moet je weten bij haar vorige vorig baasje heeft ze blijkbaar 12jaar altijd buiten gereden. En nu van waar ik ze gekocht heb wilt niet geloven dat ze niet echt te vertrouwen is onder het zadel... Zij vertelde mij dat ze 5 keer per week bereden werd buiten. Maar tegen mijn mama zegt ze maar 2 keer, dus mijn vraag is: zou het echt kunnen dat ze na zoveel jaar toch nog amper iets gewoon is? Groetjes Liana!

weet niet waar u woont, maar misschien is een schriktraining iets voor u, kom a.s. zaterdag kijken in Rhenen, aanvang 19.15 uur,

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:22

Sommige paarden moeten gewoon langer wennen aan een nieuwe plek, ook al is deze fijner dan de oude plek. Paard van je vader is waarschijnlijk nu een steunpunt voor Shadow.
Verder begint rijden m.i. altijd bij de relatie tussen mens en paard en ook die combinatie is nieuw, voor jullie allebei.
Dus gewoon geduldig, misschien onder begeleiding, werken aan het wederzijdse vertrouwen en respect en dan komt het vast goed :)
Niet te veel vragen en rustig samen in kleine stapjes positieve herinneringen opbouwen, zou mijn advies zijn.
Deze post lijkt erg op die van IanRowan want daar ben ik het helemaal mee eens :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:27

het antwoord ligt verscholen in je eerste zin denk ik..

sinds een week of twee

Je paardje is dus absouluut nog in haar wenperiode.
zelf goede begeleiding nemen eerst maar even in de bak wennen als je je buitenuit niet prettig met haar voelt en dan rustig aan naar buiten, eerst een klein blokje om.. gewoon stappen met een zo'n lang mogelijke teugel, zodat er wederzijds vertrouwen ontstaan.. af en toe een paar pasjes draf en dan lekker weer in stap verder rijden.

dat ze het andere paard opjaagt.. soms zijn het etters op de wei.. soms moet er gewoon even duidelijk weer een nieuwe rangorde ontstaan..

maar eigenlijk het meest belangrijke is gewoon simpelweg tijd..

een grove stelregel is dat een paard een week nodig heeft per jaar dat hij/zij oud is om weer zijn oude ik te worden.. het ene paard is een stukje vlotter met wennen maar er zijn er ook zat die zelfs nog wel langer nodig hebben.