Paard met krachtig, stuwend achterbeen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Paard met krachtig, stuwend achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 16:25

Ik heb een supergaaf paard; lief, talentvol en meewerkend. Wel is hij soms wat ril, maar dat neem ik op de koop toe. Als ik hem overtuigend rijd is daar vaak niet eens zo veel aan te merken.
In mijn ponytijd heb ik 2 pony's opgeleid van B tot de Z, eentje rijd ik nu Z2 mee, deze springt een leuke wissel en doet het goed tussen de paarden. Ik ben dus absoluut niet onervaren. Helaas had ik met deze pony's nooit het probleem dat ik met het paard wel heb: hij heeft echt een mega krachtig achterbeen, maar wordt ook snel wat te traag. Als ik hem echter teveel voorwaarts rijd loopt hij weer van het achterbeen af. Korte overgangen en schakelingen probeer ik vaak te doen, maar dit kost ons allebei heel veel moeite. Ook vind ik hem dan weer te moeilijk in de mond worden....
Zijn er mensen met ervaring met soortgelijke paarden die tips o.i.d. hebben? Ik hoor graag alles :) !

Edit; ik moet er even aan toevoegen dat ik echt met dit probleem worstel. Ik stap heel vaak ontevreden af en dat is voor mij niet leuk, maar voor t paard natuurlijk ook niet, want hij doet echt zijn best

Sussie85

Re: Paard met krachtig, stuwend achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:34

Heel veel klein en kort schakelen in alle gangen. Dus wel het achterbeen activeren tot dragen door een paar passen voor uit te rijden, maar ook duidelijk terug. Maar echt heel kort. Zodra hij in het opvangen weer traag wordt, meteen weer activeren door kort maar duidelijk één á twee passen vooruit te rijden. Is hij weer actief vang hem weer op op het achterbeen. Ook in de overgangen van stap naar draf en draf naar galop, klein maar actief weg rijden. Loopt hij meteen groot van het achterbeen weg. Opvangen en opnieuw doen. Natuurlijk kost dit hem veel meer moeite als het voor hem gemakkelijke groot lopen. Hij zal dan ook proberen om het voor zichzelf gemakkelijk te maken. Dit kost veel training en geduld. Belonen als hij het wel goed doet bijvoorbeeld met de stemhulp 'braaf'. Hij zal ook moeten leren dat het groot lopen niet de bedoeling is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:50

Dat hij moeilijk in de mond wordt is logisch. Het gebrek aan draagkracht en activiteit krijg je terug in de hand. Ofwel doordat hij zwaar wordt (gaat hangen), zich vastzet in de kaak (niet meer durchlassig) of tegen de hand komt (rug wegdrukt).

Zoals jij het beschrijft gaat dit mijn inziens een lastig probleem worden. Hij moet én sneller én meer gaan ondertreden. De vraag die zich bij mij opdringt is een confronterende: past het paard wel bij jouw ambitie?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:01

Is hij goed aan de hulpen? Want ik had hetzelfde probleem en ben echt heel streng geworden op reactie op hand en been. Eerst vooral in stap, dan binnen draf tempowisselingen en dan overgangen stap-draf. Als je werkelijk zo veeleisend wordt, mag je wel geen dingen vragen die niet kunnen zonder pijn en dus protest, dat moet je inschatten. Maar het maakt het proces echt een stuk minder onoverkomelijk.

Edit: En met goed aan de hulpen bedoel ik: je blijft van mijn hand af, helemaal! En reageert zonder enige vertraging op mijn been.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 12:51

Roodvos schreef:
Dat hij moeilijk in de mond wordt is logisch. Het gebrek aan draagkracht en activiteit krijg je terug in de hand. Ofwel doordat hij zwaar wordt (gaat hangen), zich vastzet in de kaak (niet meer durchlassig) of tegen de hand komt (rug wegdrukt).

Zoals jij het beschrijft gaat dit mijn inziens een lastig probleem worden. Hij moet én sneller én meer gaan ondertreden. De vraag die zich bij mij opdringt is een confronterende: past het paard wel bij jouw ambitie?

Dit paard heeft absoluut de kwaliteit om verder te komen, hij kan subtop aan, dat weet ik zeker :j . Ik heb eventueel ook wel video's maar kan deze alleen via whapp verzenden. Bij interesse kan dat wel via PB.
De rest reageer ik vanavond even uitgebreid op, dan heb ik alle tijd. In elk geval alvast bedankt voor de reacties, tips en het meedenken!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:57

Hoelang heb je dit paard en hoelang 'worstel' je met dit probleem?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:21

Hoe oud is je paard? Medisch gecheckt (rug, tanden, beenwerk)? Zadel, hoofdstel en bit ok?

Ik ben met mijn tuiggefokte gelderse ook een tijd bezig geweest met scholen naar een goed dragend paard met een dragend achterbeen.
Ik zou hier toch echt begeleiding bij zoeken van een instructeur die je verder kan helpen en met dit paard beginnen bij het begin van het skala waar de dressuur op gebaseerd is. Dus starten met draagkracht en horizontaal evenwicht.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:53

Sussie85 schreef:
Heel veel klein en kort schakelen in alle gangen. Dus wel het achterbeen activeren tot dragen door een paar passen voor uit te rijden, maar ook duidelijk terug. Maar echt heel kort. Zodra hij in het opvangen weer traag wordt, meteen weer activeren door kort maar duidelijk één á twee passen vooruit te rijden. Is hij weer actief vang hem weer op op het achterbeen. Ook in de overgangen van stap naar draf en draf naar galop, klein maar actief weg rijden. Loopt hij meteen groot van het achterbeen weg. Opvangen en opnieuw doen. Natuurlijk kost dit hem veel meer moeite als het voor hem gemakkelijke groot lopen. Hij zal dan ook proberen om het voor zichzelf gemakkelijk te maken. Dit kost veel training en geduld. Belonen als hij het wel goed doet bijvoorbeeld met de stemhulp 'braaf'. Hij zal ook moeten leren dat het groot lopen niet de bedoeling is.

Dit is het idd. Ik heb ook een paard die graag van die grote, stuwende passen wilt maken en daarin dan 'traag' wordt. Door bovenstaande echt zeer consequent toe te passen is dit al 100x beter. Het blijft een aandachtspuntje maar zeker niet onoverkomelijk. Eens in de zoveel tijd laat ik het beetje verslappen en dan sluipt het er weer beetje in. Gewoon doorzetten!