Koper schreef:Hoezo zou je perse een uur willen vullen? Je klautert op je paard, voelt hoe hij aanvoelt, doet de oefeningen die je wilde doen en als je paard goed meewerkt en jij fijn rijdt ben je toch klaar?
Een uur vullen om het uur vol te maken vind ik eigenlijk meer wat voor manegeruiters. Die hebben voor een uur betaald. Dan snap ik dat je dat hele uur ook wil rijden. Maar als je elke dag dat je maar wil kunt rijden, dan ga je toch niet persé een uur volmaken alleen maar omdat het dan een uur is?
Eens en niet eens.
Ikzelf rij vaak maar 15 minuten ofzo (paarden staan dag en nacht in de weide, dus losgestapt zijn ze wel, start ik direct met loswerken en kijk hoe het gaat). Mijn jongste heeft moeite met de galop, stel dat ze na 10 minuten een super overgang aanbiedt en ze voelt fijn aan, stop ik soms wel al.
Maar, met 3 keer per week 15 minuutjes te werken bouw je ook niet echt conditie op, dus las ik geregeld wel een conditietraining in, dat is dan gewoon licht basiswerk (lees: losse teugel, overgangen en grote voltes op redelijk tempo) en dan probeer ik wel 45 minuten te rijden. Geen zwaar verzamel/flexiwerk, maar gewoon lekker lang en laag ronddraven en galopperen, werken op tempo en gehoorzaamheid.
Maar soms kruip ik erop met het idee conditietraining te doen, en zet mevrouw spontaan zelf de zijgangen oid in, dan verandert mijn trainingsdoel vaak wel eens hoor 
Of kruip ik erop met het idee om 15 minuutjes door te werken aan iets, en is ze zoooo lastig en irritant, dat ik uiteindelijk anderhalfuur op tempo rondgereden heb.
Maar goed = idd goed