Stampen in de waterplassen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuggetbaze

Stampen in de waterplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 23:14

Hallo!

Ik wilde even wat kwijt omdat ik me het gewoon afvroeg. Mijn paard Sander gaat altijd als we naar de waterplassen gaan met zijn voorbenen in het water te stampen. Ik vind het best schattig en grappig en vraag me af waarom ze dit doen. Hij doet het niet een beetje maar echt enorm! Ik kan dan lopen beengeven en stampen en dan komt die met moeite vooruit ! Ik verwacht gewoon dat hij er van geniet maar ik ben ook een beetje bang dat die wil gaan liggen. Maar zodra die even de tijd heeft gaat die stampen en hard dat er echt kuilen ontstaan. Ik wil gewoon even lekker met hem door het water rijden maar dat word belemmerd omdat meneertje even moet spelen hahah. Weet iemand misschien waarom hij dit doet of dat het gewoon spelen is?

Snadrem

Re: Stampen in de waterplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:29

Die van mij doet het ook altijd. Die gaat helemaal los met haar voorbenen. Ze probeert het af en toe zelfs met twee benen tegelijk :D

Volgens mij heeft ze gewoon dikke pret. Ze is er nog nooit bij gaan liggen gelukkig

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:32

Zegt dit genoeg?! :+

Afbeelding

Mijn (helaas overleden) bijrijdpoownie. Werd al helemaal leip als we de hoek van de doorwaadbare omkwamen. Redelijk vaak een nat pak gehaald door de enthousiaste waterclown :=

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:35

Dat is gewoon spelen! ;)

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:42

Mijn Fries doet dit ook, hij gaat er alleen ook bij liggen als ik niet oppas :+ hij gaat dan zelfs met z'n hoofd onderwater }:0

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:23

Haha dan is Sander dus niet de enige! D8 al dat het gewoon spelen was maar misschien was er iets hij doet het namelijk echt hard haha! Hij staat dan te stampen en derest loopt al door het water heen. Ik moet dus gewoon goed opletten dat die niet gaat rollen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:02

Ik ben het weer maar eens niet eens met wat de meerderheid hier allemaal zegt. (wou eigenlijk zeggen uitkraamt )
Spelen of toch al zeker deels is dit zeker, maar als jij als ruiter onderweg bent met je paard, dan is het echt niet de bedoeling dat paardlief even wat gaat spelen of eender wat anders gaat verzinnen, jij zou als ruiter controle moeten hebben over waar en hoe en wanneer het paard zijn voeten zet, dat heb jij hier dus duidelijk niet, en soms is het dan tjaaaa wat irritant, soms heb je zelf een nat pak, soms kan het ook best echt gevaarlijk worden.
Dit is dus deels een probleem met wie nu eigenlijk de leiding heeft, het is ook deels dat het paard jou niet altijd serieus neemt, en bovendien vindt de ruiter het in heel veel gevallen niet eens zo heel erg want paard speelt toch zooooo leuk.
Nee dit zou echt niet mogen, en is deels een gevolg van onvoldoende kennis en kunde en doorgedreven opleiding van het betreffende paard.
En echt ieder paard kan leren om braaf en gehoorzaam op heel zachte hulpen door het water te gaan zonder flauwe grappen uit te halen.
Ook hier kan specifiek les in gevolgd worden, voor jouw eigen veiligheid en zeker een vlottere tocht, zoek instructie.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:05

:=

Had ook nog een recent filmpje, maar die krijg ik er niet op, staat op facebook.
Was met haar eigenaren erbij, Eigenaar 1 stond een beetje te dichtbij en was echt zeiknat... :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:38

aeolusnr1 schreef:
Ik ben het weer maar eens niet eens met wat de meerderheid hier allemaal zegt. (wou eigenlijk zeggen uitkraamt )
Spelen of toch al zeker deels is dit zeker, maar als jij als ruiter onderweg bent met je paard, dan is het echt niet de bedoeling dat paardlief even wat gaat spelen of eender wat anders gaat verzinnen, jij zou als ruiter controle moeten hebben over waar en hoe en wanneer het paard zijn voeten zet, dat heb jij hier dus duidelijk niet, en soms is het dan tjaaaa wat irritant, soms heb je zelf een nat pak, soms kan het ook best echt gevaarlijk worden.
Dit is dus deels een probleem met wie nu eigenlijk de leiding heeft, het is ook deels dat het paard jou niet altijd serieus neemt, en bovendien vindt de ruiter het in heel veel gevallen niet eens zo heel erg want paard speelt toch zooooo leuk.
Nee dit zou echt niet mogen, en is deels een gevolg van onvoldoende kennis en kunde en doorgedreven opleiding van het betreffende paard.
En echt ieder paard kan leren om braaf en gehoorzaam op heel zachte hulpen door het water te gaan zonder flauwe grappen uit te halen.
Ook hier kan specifiek les in gevolgd worden, voor jouw eigen veiligheid en zeker een vlottere tocht, zoek instructie.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Fuego kende deze doorwaadbare maar al te goed. Hij wist precies waar hij kon en mocht spetteren en waar niet. Als het van mij niet mocht deed hij het niet. Niks onkunde. Gezond verstand, dat wel. Alleen als ik het wilde had ik een nat pak, anders niet. Maar dat gebeurd vaker hier, dat er zonder kennis van context en kader maar wat "uitgekraamt" wordt (ik zeg het dus gewoon wel). En ja ik voel me aangesproken, omdat ik een beetje moe word van al die negativiteit en kritiek. Gepaste lol moet kunnen, ik denk ook niet dat TS in volle galop door plassen stiert. En als ze dat wel doet is het haar goed recht en wie zijn wij om daar een discussie van te maken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:11

Het is ook zeker niet altijd om te spelen. Als een paard de eerste keer door zo een grote plas gaat en hij zet een paar stappen en gaat dan malen (zoals ik dat noem) en zet dan weer een paar stappen en gaat dan terug malen enzovoorts, dan is dat om de plas met de onregelmatigheden te leren kennen. Een paard heeft namelijk te weinig dieptezicht om door het oppervlakte van water heen te kijken. En paard ziet dus niet het verloop van de grond en of dat er takken of zo in de plas liggen.

Natuurlijk doen ze het ook omdat ze het leuk vinden, maar dan blijven ze relatief stil staan.
Ik heb ook al meegemaakt dat een paard het deed om een wat grotere taak in het water te verplaatsen om beter door te kunnen.

Het kan dus verschillende redenen hebben. Natuurlijk kan het ook zijn dat het paard wil gaan liggen in het water. Je moet dus ongeveer de reden zien of je gaat correctie geven waar je helemaal geen correctie zou mogen geven. Als het is om de weg te voelen om te voorkomen dat hij of zij zich mistrapt, of om de weg vrij te maken, dan kunnen er problemen ontstaan als je dat gaat corrigeren. Dat kunnen zelfs problemen met leiderschap volgen, wanneer hoe slecht is en leider wel niet als die vraagt een bepaalde taak uit te voeren en je wilt dit veilig doen, en de leider corrigeert omdat je dit veilig wilt doen. En paard zoekt naar een leider die onder andere veiligheid biedt. Dus dan geen je kans dat je je leiderschap stuk maakt.

Let dus goed op de reden. En als het paard de plas goed kent een je ziet dat het om te spelen is en je wilt dit niet of het paard wil gaan rollen met jou op zijn of haar rug, dan moet je dit natuurlijk negeren en het paard vragen verder te wandelen.

Ik heb regelmatig al in volle galop door een diepe (lees ongeveer 1 meter) plas gegaan. Dit was omdat ik wist dat het paard de plas kende (hij had die op verschillende plaatsen afgetast door te maken) en wij beiden dit leuk vonden.

Luister dus naar je paard, Bekijk het in de context van de situatie op dat moment en handel daarnaar. En bovenal geniet van het samen zijn met je paard.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:50

Ach ja, dan is die van mij maar ongehoorzaam met een verstoorde baas-paard relatie. We genieten allebei bij het water en ik kan er om lachen dat mijn paard er altijd met een grote galop sprong in wil duiken bij die ene plas. Hoe harder ik met haar het water in galoppeer, hoe leuker ze het vindt. Mag ze lekker tien minuten afkoelen en zichzelf en mij onderspetteren na een lange, gehoorzame rit van een paar uur. Baas blij, paard blij. We hebben er gelukkig zelf niets over te klagen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:04

Snadrem schreef:
Ach ja, dan is die van mij maar ongehoorzaam met een verstoorde baas-paard relatie. We genieten allebei bij het water en ik kan er om lachen dat mijn paard er altijd met een grote galop sprong in wil duiken bij die ene plas. Hoe harder ik met haar het water in galoppeer, hoe leuker ze het vindt. Mag ze lekker tien minuten afkoelen en zichzelf en mij onderspetteren na een lange, gehoorzame rit van een paar uur. Baas blij, paard blij. We hebben er gelukkig zelf niets over te klagen.

Amen. _/-\o_

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 22:47

Nou ja.. om het echt ongehoorzaam te noemen. Hij luisterd dan wel echt heel stroef haha! Kan inderdaad zijn dat die de waterplas wilt verkennen maar wat mij opvalt is dat hij dit ook echt doet zodra die de kans heeft dus stil staat en aan de rand van het water. Ik drijf hem wel altijd vooruit waar die dan amper op reageerd maar dat doe ik vooral omdat ik niet wil dat die gaat liggen. Hij doet eigenlijk ook zo hoe die fries het doet in het filmpje hierboven! Alleen dan heeft die vanmij echt een drang alsof die zijn jeugd niet gehad heeft hahaha xd