ik zit met een klein probleempje, die op zich niet heel erg ernstig is, maar toch denk ik dat het opgelost moet kunnen worden. het zal wel een lang verhaal worden mij kennende, dus respect voor degene die het helemaal doorleest! uiteraard begrijp ik het als je dit globaal leest

ik ben de eigenaresse van een hele lieve, maar vooral pittige en eigenwijze 22-jarige Welsh K merrie. deze merrie is haar leeftijd niet aan te merken. ze is over het algemeen zeer fit. wel moet je opletten dat ze haar benen niet overbelast. dit probleem was bij ons bekend toen we haar kochten. echter gebeurd het eigenlijk alleen als ze gaat weven (helaas doet ze dit als ze erg ongeduldig is, of nerveus, et cetera) of in de winter onderuit gaat. maar, dat vond ik prima. ik heb namelijk toch geen wedstrijd ambities, ik zocht puur een leuk (recreatieve) rijpaard waar ik het bos mee in kon.
mijn pony is het grootste gedeelte van haar leven als fokmerrie ingezet. ze heeft in het verleden een korte sportcarrière gehad, en van wat ik gehoord heb, was het spring/cross gedeelte haar favoriet. daar kan ik mij ook wel in vinden, want springen en hard gaan vindt ze helemaal geweldig, terwijl dressuur haar niet bepaald interesseerd.
helaas gaat het met mij zelf niet heel erg goed (mentaal) en voel ik mij in mijn omgeving ook niet op mijn plek. hierdoor is mijn motivatie, vooral in de winter, ver te zoeken. het voordeel dat ik heb is dat onze paarden het hele jaar door op het land staan. belangrijk: ze krijgt in principe geen krachtvoer tenzij ze dit nodig heeft. 's winters hebben ze onbeperkt hooi ter beschikking en 's zomers is er genoeg gras. ze wordt snel dik dus we moeten echt op haar dieet letten. meestal rijd ik in de winter ook zo goed als niet. als ik dit wel doe, zijn het vaak gewoon hele korte ritten.
het valt mij op dat mijn merrie altijd zeer actief is in het weiland. ze is weliswaar te dik (mevrouw komt al aan door naar gras te kijken, figuurlijk gesproken) en al op leeftijd, maar ze is vaak aan het wandelen, en ze trekt ook iedere dag wel sprinten. als ze dan galoppeert komen er ook nog allemaal aparte bokkensprongen achteraan. dit kan ze langere tijd volhouden voordat ze eindelijk tot rust komt. mijn pony is dus ondanks haar leeftijd best wel een energievol paard. haar voordeel is dat ze alle ruimte heeft om dit te uiten.
maar als ik wél ga rijden geeft deze energie dus een probleem. zeker de eerste keren vind ik dit vrij vervelend. als ze merkt dat ik het zadel aan het pakken ben, wordt ze al super energiek. je kunt merken dat ze dit wel leuk vind. however, andere dagen heeft ze er ook totaal geen zin in en staat ze maar wat te geeuwen, toch is ze over het algemeen bijna altijd enthousiast. als we dan gaan rijden is ze heel erg heet. gelukkig is het nooit iets gevaarlijks, ze blijft namelijk zacht in de hand en schiet er nooit zomaar vandoor. wel is ze altijd erg gevoelig op mijn teugeldruk en zit dus. als ik me iets beweeg in het zadel om beter te gaan zitten wil ze eigenlijk beginnen te draven. ze begint dan iets te dribbelen. ik zet haar vaak dan even stil, en laat haar dan weer rustig stappen.
mijn idee is altijd om het rustig op te bouwen maar vaak als ik terug kom op stal heb ik niet het idee dat we iets rustig aan het opbouwen zijn. ik heb altijd het gevoel dat ik iets fouts doe.
mijn pony heeft in ieder geval over het algemeen een uitstekend uithoudingsvermogen op de een of andere manier en ze is nooit moe of buiten adem teruggekomen. dit verbaast mij toch wel voor zo'n oudere pony. ook heb ik niet het idee dat longeren voor die tijd helpt. ze blijft onder het zadel altijd energiek. ook als ik langere tijd achter elkaar rijdt en dus naar mijn idee het opgebouwd hebt, blijft ze diezelfde energie houden, het verschil is alleen dat ik het dan niet zo erg vindt om haar stukken te laten draven en galopperen, dus dan is ze gewoon normaal rustig en geduldig als ik wil stappen. ook als ik langere stukken wil stappen kan ik haar makkelijk met losse teugel laten lopen. toch blijft ze ook dan met veel energie over thuis komen en neemt ze daar in het weiland ook nog een sprintje.
in de zomer zorg ik dat we met langere ritten regelmatig een pauze nemen, dan zorg ik dat er drinken is en dat ze even gerust kan grazen. ook hier denkt ze vaak anders over. ze neemt een paar happen, drinkt wat water en dan wordt ze weer ongeduldig.
ik vraag me toch af of ik iets verkeerds doe. ik heb meerdere keren andere dingen geprobeerd. zoals ik al zei, even kort longeren voor de rit. echter vindt ze hier geen zak aan en doet ze niet heel erg actief mee. ik heb goed bijgehouden of ze het ook na langere perioden achter elkaar rijden nog deed. gekeken of het anders is als ik haar eerst een tijdje in het weiland rijdt en dan na een paar keer 'leuke dingen' ga doen.
is mijn pony nou misschien nog zo jong in haar lijf?
zou ze haar grenzen aangeven als het erop aankomt, of blijft ze gewoon maar doen?
moet ik dus meer op haar vertrouwen of het op mijn manier blijven doen?
of houdt ze zichzelf misschien fit met haar vele wandelen en bewegen in het weiland?
ik weet het echt niet meer, maar het voelt écht alsof het een beetje mijn schuld is en ik maar als één of andere klojo aan het stumperen ben...

ik hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen en dat er wat tips zijn waar ik iets mee kan doen.