Benji, we beginnen weer opnieuw..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Benji, we beginnen weer opnieuw..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 14:45

Hallo allemaal !

Benji kwam bij toeval in mijn leven. Ik had zijn half broertje gereserveerd maar deze kwam door een stom ongeluk te overlijden ..

Benji ontmoette ik toen hij nog maar net twee dagen oud was, niemand had hem nog aan kunnen halen maar toen ik het land in liep richting zijn moeder kwam hij heel voorzichtig naar mij toe lopen <3 En sindsdien was het klaar ! Benji werd een dikke knuffel kont en zou over 6 maanden bij mij komen :D

Afbeelding

Van zijn 6 maanden tot dat hij 3 jaar werd hebben we veel wandelingen gemaakt, niet altijd even makkelijk. De eerste keren ging ik alleen met hem op pad en dan was hij heel erg onrustig tot steigeren aan toe, in die tijd vroeg ik mij vaak af of ik geen fout had gemaakt door een veulen te kopen ;( Ups en downs dus ...

Toen hij 3 was is hij gecastreerd, zijn hormonen waren zeer aanwezig, zo erg dat hij zijn maatje (met wie hij sinds ze 8 maanden oud waren samen was) uit het niets aanviel :?

Vanaf die tijd is hij weer de rustige knuffel Benji geworden.

We hebben toen rustig aan het werk opgepakt, nou ja het was meer we willen lekkere bosritten gaan maken, zet hem achter Aza (beleerde merrie) en hij volgt wel. Wat ook super goed ging, hij bleef rustig volgen <3 En toen bedacht meneer dat het hem niet snel genoeg ging (na 3 of 4 ritten) en toen wilde hij graag voor lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe vaker we gingen rijden hoe beter het werd natuurlijk en de laatste keer (vorig jaar) luisterde hij zo goed, we gingen wel meer als 3 uur rijden en van begin tot eind luisterde hij perfect, rustig lopen, draven, galopperen <3 Het enige min puntje wat telkens terug kwam was dat als we over de weg gingen (rustige plattelands weggetjes) en er kwam een auto aan rijden hij midden op de weg bleef staan kijken en dan moest ik wel afstappen omdat hij niet meer te bewegen was |o

Nu zijn we dus verhuisd en moeten we veel meer over de weg lopen voordat we bij bospaden komen, en de laatste keer was dus eind maart/begin april. Eerst een heel eind over de weg lopen en toen pas bij het bos opstappen, hij vloog meteen weg ! Natuurlijk helemaal happy om er weer op uit te gaan maar toen luisterde hij dus voor geen meter _-:(

Nu gaan we het dus weer op pakken van begin tot eind en ik heb jullie adviezen nodig _/-\o_

We hebben een buiten bak, op gras, waar ik hem aan het werk wil zetten, links en rechts goed aanleren waar daar was om soms ook wel wat zwaar mee, en natuurlijk zorgen dat hij niet weer zomaar weg vliegt en niet meer luisterd :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor wie mij wil en kan advieseren ik ben een en al oor _/-\o_

Sory voor het lange verhaal maar zo weten jullie alles tot in detail :D

Anoniem

Re: Benji, we beginnen weer opnieuw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:52

Wat een prachtig dier <3 en wat een verhaal!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:56

ten eerste wat een prachtig dier!
en is het misschien niet handig om dan de eerste paar keer zoiezo in de bak gewoon les te krijgen?
en of ook grondwerklessen te gaan doen etc.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 14:59

Bedankt voor jullie reacties ! Ik woon in Frankrijk, alles is wat verder weg dan in Nederland en we hebben zelf geen trailer om hem te vervoeren dus dan word het al iets moeilijker :)

Ik wil zoiezo eerst grond werk gaan doen voordat ik er weer op ga. Ik wil echt vanaf het begin beginnen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:17

De korste klap kon nog wel eens heel simpel het volgen van dressuur lessen zijn. Om de afspraken even weer duidelijk te maken, daar heb je buiten weer heel veel profijt van mits je de opdrachten uit de lessen daar ook gaat oefenen. Buiten kun je namelijk ook prima voltes rijden, stilstaan op commando enzovoorts. Ik gok zo dat als je even heel strict bent je vrij rap resultaat zult boeken. En dan kun je weer wat minder strict worden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:12

TVG > RT-V

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:25

Probeer les te gaan volgen en je cap op te zetten.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 09:27

Heb mijn cap nooit op erg hè ?

En les volgen is een beetje moeilijk, alles is ver weg en alleen maar in de bak rijden nee dank je ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:42

Volgens mij zit je kaakgekruisde hoofdstel verkeerd. De riempjes komen fout uit de ringen bij de neus.

Basisopleiding/opvoeding kan je hier veel van terug vinden. Gaat allemaal over controle en paard die zijn ruiter belangrijker vindt dan wie/wat dan ook.
grondwerk:
https://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
https://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw
Rijden:
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g
methode is clinton anderson
boek met alle de oefeningen van de filmpjes hierboven is er ook :
https://www.amazon.fr/Clinton-Andersons ... n+anderson

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 09:49

Heel interessant die video's ! En dat boek ook ... Heb al twee soortgelijke boeken, die moet ik even weer onder het stof vandaan halen :)

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:27

Les in de bak klinkt inderdaad als een goed idee! Mocht dat niet mogelijk zijn misschien iemand vragen om er naast te lopen (niet op een paard), loopt hij dan wel door? Als het dan wel goed gaat vanuit daar naar alleen gaan misschien.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:16

Vanmiddag hebben we voor het eerst gelongeerd en hij deed het meteen goed !

Beide kanten op draaien *\o/* Morgen gaan we weer verder :D

Afbeelding