-

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

StefanieT

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 19:22

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:07

Wat een leuk paardje! Dat dekje staat hem echt goed :)

Wat mij opvalt is dat je erg vroeg voor de sprong al naar voor gaat zitten. Dat kan resulteren in dat je paard te vroeg afzet en dan kan je verkeerd uitkomen. Dus lekker lang blijven zitten in het zadel, gewoon rechtop, en als je voelt dat hij gaat afzetten, dan pas meegaan.

Ook zit je boven de sprong erg naar voor, dat is naar mijn idee alleen nodig als je echt hoog springt. Hoe verder je naar voor zit, des te langer duurt het voordat je weer goed in het zadel zit. Dus als je niet zo hoog spring, duurt de sprong minder lang en heb je dus minder tijd om terug te gaan zitten. Als hij dan een keer te snel landt en jij hebt geen tijd om terug te zitten dan knal je zo met je gezicht op zn nek, lijkt mij niet zo fijn ;) dit is trouwens niet overal het geval, maar ik zeg het maar even :j (lijkt te gebeuren op foto 7)

Voordat ik commentaar krijg op mijn tips (ik ken bokt), ik ben zelf geen prof springruiter ofzo, maar dit is hoe ik heb geleerd en hoe je naar mijn idee het paard en jezelf zo min mogelijk in de weg zit :)

Heel veel plezier nog samen!

Edit: op foto 4 en 8 lijkt hij echt met een noodgang op de balken af te gaan en wordt hij helemaal lang in zijn lichaam. Houd hem lekker bij elkaar, dan krijg je ook een mooiere en gecontroleerdere sprong :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:17

Ben het eens met m'n voorganger. Rechter zitten en ook boven de sprong minder 'plat' gaan liggen. Balkjes draven kan ook gewoon al lichtrijdend.
Op deze hoogte is het geen ramp dat je houding niet volledig goed is maar als je wat meer de hoogte in gaat of een paard hebt dat flink aantrekt op de hindernissen moet je echt meer rechtop zitten en paard terugrijden op je zit. Anders kan hij de schouders niet vrijmaken en land je recht in de hindernis ipv er over.

Maar ik denk eigenlijk dat je van de lesgever veel moest oefenen op verlichte zit?

Ik vind het wel een mooi paard en je past er mooi op.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:45

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

prikkeltje

Re: Springles met (Whitesnake x Rossini)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:31

Op de eerste twee plaatjes zou je naar mijn mening je handen iets meer mee naar voor mogen nemen, niet dat je de teugels meteen los moet gooien natuurlijk :) Maar nu blijven je handen achter in verhouding met de rest van je lichaam. Verder vind ik het er goed en vriendelijk uit zien!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:36

Dirk lijkt me een leuk paard! :)
Bij balkjes draven hoef je niet zo in verlichte zit te rijden.
Ook bij de kruisjes lig je bijna plat op je paard.
Je kan proberen rechtop te blijven zitten totdat je paard zich afzet.
Anders hinder je hem alleen maar, doordat jij je gewicht naar voren gooit en hij zich juist omhoog moet werken.

Orlando2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:32

probeer tijdens de sprong niet al te veel uit het zadel te komen, maar wel dat je de pony ruimte geeft tot een goede sprong, Verder een heel leuk beestje!!! <3

Orlando2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:34

mijn eigen ervaring is dat het veel fijner springt als je paard de ruimte heeft.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 16:02

-

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:29

Wat een leuk manege paard! Ziet er helemaal niet uit als zo'n reus, past jou mooi.

Lastig om in verlichte zit goed in balans te zitten op een dressuurzadel. Een dressuurzadel is daar simpelweg niet voor gemaakt, en daardoor verlies je veel balans in de verlichte zit. Dit zie je ook terug.
Maar ja, op een manege paard is dat een gegeven waar je niet veel aan kan doen, dus moet je maar het beste er van maken :j

Wat betreft de verlichte zit boven de balkjes, probeer meer op je voeten te steunen en je knieen los/ontspannen te houden en hand niet op de hals steunen. Maar dat is denk ik heel moeilijk met dit zadel.
Boven de sprong verdiend meer aandacht. Je gooit je hele lijf naar voren en laat daarbij je handen staan op de plek. Dit is niet de bedoeling. Je kont moet dicht bij het zadel blijven en midden boven. Om dat te doen, moet je dus niet gaan staan en je naar voren werpen, maar juist zitten en de hoeken in knieën en heup kleiner maken. Meer scharnieren dus, en om dat scharnieren te kunnen, moet je dus niet je knieën knijpen maar los houden. Dat maakt het ook makkelijker om je handen mee te geven ipv te laten staan, omdat je dan veel meer in balans zit boven de sprong en veel sneller controle hebt na de sprong.
Succes ermee!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 09:31

-

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:58

goed om te zien dat je alles met lage hindernissen onder de knie wil krijgen, toppie! Het te vroeg gaan staan is wel belangrijk om onder de knie te krijgen. Bij foto 6 en 7 kun je goed zien dat je zowat op zijn nek zit en hem meeneemt naar voren ipv hij jou. met deze lage hindernissen gaat dit nog wel goed maar als je hoger gaat springen zul je gaan merken dat je landing er niet leuker op wordt, het paard kan je dan niet meer opvangen omdat je eigenlijk voor hem uit beweegt waardoor de landing gaat voelen alsof je naar voren klapt. alleen als je goed zit kun je je ondereen makkelijk naar voren brengen om de landing op te vangen.
Dit is heel lastig omdat ze je leren ruim van te voeren in verlicht zit over balkjes te gaan. maar eigenlijk moet je juist naar achteren blijven zitten. dit filmpje laat heel mooi zien wat ik bedoel
https://www.youtube.com/watch?v=MDASNRH2FjI (sprong op 9 min)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 12:43

-

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:26

Leuke foto's,
Het lijkt hier als of je een beetje meer naar rechts zit/leunt. probeer recht voor over te zitten in de verlichte zit en na de sprong, even veel gewicht op beide beugels. Wil je na de sprong links of recht af dan op de sprong kijken naar de kant die je op wil. Die kleine beweging van je gezicht naar de kant die je op wil is voor een paard al genoeg te voelen.
Verder goed gedaan en lekker door oefenen.

Roxytje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:19

Ziet er niet verkeerd uit. Wel zou ik wat meer boven je zadel blijven en je niet voor over gooien want mocht hij weigeren val je er af. Ook mag je wat meer meegeven met je hand. Veel succes!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-06-16 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfouten eruit gehaald waardoor post leesbaar is geworden.