Langzaam ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joyenprinc3

Langzaam ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:25

Hoiiii allemaal !!
Mijn pony is heel sloom onder het rijden eigelijk altijd al. Maar als je er een stokje bij geeft gaat hij bokken / steigeren niet altijd hoor soms reageert hij er wel op . Ik denk niet dat het aan het zadel ligt want hij heeft laatst een nieuw zadel gekregen met een zadelpasser er bij enzo. Hij heeft ook nergens last van ofzo want op buitenrit loopt hij lekker hard door oortjes naar voren Met spoortjes gaat het trouwens wel beter alleen ik weer dat spoortjes niet de oplossing zijn want ze zijn daar niet voor bedoeld alleen anders is het echt niet te doen hij is trouwen 10 jaar dus niet echt oud. Heeft iemand tips ? ( nog een ding , bij de bak thuis een ronde. is hij allersloomst en op de manege gaat heel veel beter !!) xxjoy

jensvl

Re: Langzaam ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:20

Klinkt alsof het paard het behoorlijk saai vindt.
Probeer op een of andere manier meer afwisseling te brengen in het werken in de bak zodat het minder eentonig is.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:32

haha het stokje heet een zweepje :)
Probeer eens afwisseling tijdens het rijden.
Sporen zou ik niet gebruiken, alleen als je heel goed weet hoe je ermee moet rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:35

Hoe reageert hij op stem? Vaak reageren ze daar beter op dan wanneer je continu een zweep gebruikt. Hij raakt duidelijk geïrriteerd door de zweep en je wil juist dat hij enthousiast wordt.

Verder is het belangrijk om reactie te eisen en gelijk als je op bent gestapt hem door te laten lopen. Niet eerst laten sloffen en pas als je je teugels op pakt daar mee beginnen. Natuurlijk ook belonen als het goed gaat, zelf stil zitten en dan met name je benen en geen wereldwonderen verwachten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:53

buiten de bak niet, binnen de bak wel..

weet je heel zeker dat je niet van achteren gas probeert te geven, en van voren op de rem staat?

misschien kun je een filmpje plaatsen, zodat mensen kunnen zien wat er precies gebeurt

Joyenprinc3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:28

met rijden wissel ik wel heel veel af hoor ik ga wel ongeveer 3 x per week naar buiten en spring ook wel ongeveer 1/2 keer in de week want dat vind hij Heelllllll leuk. Ik wandel ook wel eens met hem of doe vrijheidresuur met hem

Joyenprinc3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:29

Ik ben trouwens ook al een tijdje gestopt met sporen dat gaat wel beter vroeger heb ik ook wel eens meegestopt alleen toen kwam hij niet meer vooruit. Maar gaat het stukken beter !

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:21

Zoals de anderen al zeiden is afwisseling een goede!

Je moet ook consequent zijn richting je pony.
Dat als je iets vraagt, hij ook moet reageren. :)

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:22

Ik had vergelijkbare problemen. Mijn pony vindt buitenrijden heerlijk. Dan is hij heel licht aan de hulpen; benen eraan en hij gaat lekker voorwaarts (soms bijna te hard). Maar in de bak is hij niet vooruit te branden. Wat mij heeft geholpen is het volgende: Been geven = voorwaarts. Als hij niet reageert dan harder been of been+zweepje. Meteen daarna been van de pony afhouden! Pas als hij in tempo terugvalt weer been geven. Dus, maak een heel duidelijk verschil tussen drijven en niet drijven. Ik had de gewoonte ontwikkeld om steeds maar mijn benen eraan te houden, maar dat is dus verkeerd. Nu ik mijn benen van zijn buik weghoud zodra hij (even) goed loopt, gaat het veel beter. Mijn pony is hierdoor de drijvende hulp beter gaan begrijpen.

Joyenprinc3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 22:06

Bedankt allemaal !! Ik er zeker wat mee doen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:07

Joyenprinc3 schreef:
Ik ben trouwens ook al een tijdje gestopt met sporen dat gaat wel beter vroeger heb ik ook wel eens meegestopt alleen toen kwam hij niet meer vooruit. Maar gaat het stukken beter !

sporen zijn niet bedoeld om een pony vooruit te prikken,
maar met name om de hulpen voor de zijgangen te verfijnen.