Paard spierbevangen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblea

Paard spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:43

Hoii,

Sinds een tijdje rijd ik dus weer op mijn paardje, en heb ik 2x gesprongen. Nou is het niet zo dat ik 20x over de sprong heenga, vaak 5x per keer en stop ik.

Nou zegt er iemand die ik ken (die ook op haar heeft gereden, en opeens stopte?) dat ik dat écht niet moet doen, omdat ze dan spierbevangen kan raken. Ik ken hoefbevangenheid, maar heb nog nooit gehoord van spierbevangenheid gehoord..

Kan iemand mij hier meer over vertellen en is het nou echt zo slecht dat ik 2x met haar heb gesprongen over lagere sprongetjes en max 5-7 sprongetjes per keer?

Solica

Re: Paard spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:49

Spierbevangenheid is iets met de stofwisseling van het paard dan verzuren zijn spieren. Te veel krachtvoer kan dit veroorzaken, maar volgens mij ook als je je paard overvraagt. Ik heb het een aantal jaren geleden mee gemaakt met een pony op de manege hij was kreupel en stijf.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:51

Pancakes schreef:
Spierbevangenheid is iets met de stofwisseling van het paard dan verzuren zijn spieren. Te veel krachtvoer kan dit veroorzaken, maar volgens mij ook als je je paard overvraagt. Ik heb het een aantal jaren geleden mee gemaakt met een pony op de manege hij was kreupel en stijf.

Maar is het echt slecht als ik af en toe spring? Ik rijd nu ongeveer 30 minuutjes en dan nog losrijden en uitstappen er nog bij. Wel stap ik even 2/3 minuutjes om de 10 minuten ongeveer.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:52

Nee kan geen kwaad als je maar geen extreme dingen doet.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:53

piezze schreef:
Nee kan geen kwaad als je maar geen extreme dingen doet.

Oh gelukkig, ik was al bang.. En nee ik ga zeker niet extreem :P

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:53

Een paard zou dat normaal gezien gewoon moeten kunnen hebben. Als je goed los rijd en ook weer heel goed uitstappen en natuurlijk alles rustig opbouwen dan zal een paard niet zo maar spierbevangen worden.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:13

Spierbevangenheid werd vroeger maandag ziekte genoemd. De paarden kregen veel suikers (krachtvoer) omdat ze de hele dag hard op het land moesten werken. Zondag hadden de paarden vrij maar kregen wel hun krachtvoer en alle suikers binnen. Op zondag sloegen de paarden alle suikers op in de spieren. Maandag moesten ze weer hard aan het werk. De vele suikers in combinatie met de zware arbeit zorgde voor spierbevangenheid op maandag. Vandaar maandagziekte. Het is dus een combinatie van teveel suiker en zwaar werk.

Spierbevangenheid is niet iets wat je kunt missen. In de ergste vorm kan het paard echt niet meer lopen.

Dus pas op met suikers en extreem overvragen van je paard dan mogen er geen problemen zijn.