Onrustig in de staart tijdens het rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maudx7

Onrustig in de staart tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:27

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen met het onderwerp onrustigheid in de staart bij paarden tijdens het rijden.

Ik vraag me af waarom sommige paarden onrustig zijn in de staart, vooral tijdens het rijden. Vaak staat hierover dat dit "verzet" is, maar ik vraag me af waar dit verzet tegen kan zijn.

Misschien iemand die ervaring heeft met een paard met een onrustige staart en die me kan helpen over hoe ik de oorzaak kan vinden en het op te lossen? :)

pien_2010

Re: Onrustig in de staart tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:46

OPG → RT-V

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:50

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Rugpijn, zadel dat niet goed past, dekje dat kriebelt, te hard / onrustig inwerkend been / spoortje van de ruiter, zweepgebruik, etc.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:54

Inderdaad als 'irritante' reactie op de hulp van been/zweep, als het paard veel zweet waardoor het kriebelt of in de zomer last van vliegjes. Medische oorzaken weet ik niet.

Aradia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:30

Dit is inderdaad vaak irritatie vanuit het paard. Ben je te hard in de mond, geef je te veel been, doe je iets waar het paard het niet mee eens is dan komt er nog wel eens verzet.
Bij Rain is het toch niet altijd verzet, soms wel maar meestal zwaait hij gewoon een beetje met zijn staart, ik weet niet precies waarom. Veel jury's meenden wel dat het feit dat hij zijn staart optilt (dingetje vanuit zijn arabische moeder) ook verzet was en als hij dan een zwaai gaf stond het direct op mn staatje.
Het hoeft dus niet altijd verzet te zijn. Als het wel verzet is kun je het beste nagaan waar het paard zich tegen aan het verzetten kan zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:43

Volgens mij is het ook echt altijd verzet. In de wei zwieptie ook niet zomaar met zijn staart. Waarom zou die? Als je erop zit is het ook super irritant voor een paard. Iets wat voor ons als mens een minimale verandering is, een kleine gewichtsverplaatsing is voor je paard lastig.
Ik denk als je voor de rest netjes rijdt en je paard alsnog onrustig is met de staart dat je daar niks aan kan veranderen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:51

Bij galopswissel geeft elk paard een zwiepje met zijn staart (van wat ik tot nu toe heb gezien), zou dat dan ook ongemak zijn? Of is dat meer om de balans te behouden?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:59

start zwiepen duid inderdaad op spanning en irritatie. die kan vanuit vanalles komen. vaak ze je ook dat de neus opgetrokken wordt de ogen boos staan en dan de oren versmelten met de hals. het is dus een uiting van ongemak en moet daardoor vermeden worden tijdens het rijden. als je paard deze gedragingen vertoont moet je gaan zoeken waar de oorzaak ligt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:05

Ben het er absoluut niet mee eens dat het altijd verzet is. Het kan verzet zijn, maar dan idd in combinatie met oren naar achteren enz. Maar een jury moet bij een paard dat met zijn staart zwiept kijken naar het algemene beeld en bijv het orenspel. Mijn merrie, zwiept ook met haar staart, maar haar oren staan ontspannen en haar blik in de ogen is ook rustig. Dan hoor je door een goede jury ook niet zwaar afgestraft te worden. Bij duidelijke spanning/irritatie enz natuurlijk wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:09

Ik ken het zwiepen met de staart als irritatie (op wat dan ook) maar ook wel als 'bezigheid'. Net als dat sommige paarden klapperen met hun lippen. Ziet er dan wel ontgespannen uit.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:15

Het kan inderdaad verzet zijn maar hoeft niet, Misschien inderdaad een idee om je zelf eens te laten filmen en eens goed naar je paard te kijken? dan kan je misschien zien wanneer hij het precies doet en wat de aanleiding daarvoor is. Als je niets kunt vinden zou je altijd nog even iemand kunnen laten komen om je paard even na te kijken :) Succes!