Angstig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SsSimonee

Angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:32

De laatste jaren ben ik een stuk minder dapper met rijden. Dit komt door dat ik een aantal keer achter elkaar best hard gevallen ben.
Helaas is het nooit helemaal weggegaan.
Ik heb een bijrijdpaard die ik 100% vetrouw en op haar voel ik mij altijd op mijn gemak.

Daarnaast rij ik sinds een halfjaar ook op de manege waar ik ook lesgeef. De paarden zijn stuk voor stuk lief maar allemaal met hun eigen karakter wat het juist ook erg leuk maakt!

En hier merk ik dus dat ik me soms erg snel druk maak. Als we gaan springen, naar het kleine bos naast de manege gaan.
Het is niet echt dat ik doodsbang ben maar wel zenuwwachtig en altijd aan het nadenken over wat er kan gebeuren.
In het bos op een vreemd paard is de galop het grootste punt. En als er dan eenmaal een keer gegalopeerd is vind ik het heerlijk en ben ik er ook doorheen.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik teveel overna ga denken.

Wie heeft er tips om minder na te denken en het gewoon over mij heen laat komen?

ElineRocco22

Re: Angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:36

ik heb precies hetzelfde... paar keer gevallen en boem! angstig. nooit eerder last van gehad.
wat mij vooral heeft geholpen is het gewoon doen.
vooral manegepaarden zijn vaak alles wel gewend, kennen de omgeving etc.
ondanks dat je dan zenuwachtig bent, helpt het paard je erdoorheen en krijg je weer vertrouwen.

je kunt natuurlijk hulp hierbij zoeken, maar ik ben vooral van het eerst zelf proberen,

SsSimonee

Re: Angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 20:32

De paarden zijn ook echt lief. Tuurlijk hebben ze streken.
Ik doe ook alles maar denk er teveel over na.
En daar wil ik vanaf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:41

Op zich kan het g schema misschien wel helpen.

Voorbeeld

http://www.beautygloss.nl/2013/09/11/ba ... -therapie/

Gaat er om dat je je denken veranderd.
En niet teveel aandacht aan negativeve gedachtes geven,maar vervang ze door wat leuks!
Je moet er wel even op oefenen,maar het helpt wel :j

Ik ben ook vaak enorm hard gevallen, ik ga ook echt niet meer op vreemde paarden.
Maar ik werk wel met ze en in een enge situatie denk ik juist aan leukere dingen.