[video] Daroma (Wonderboy x Jetset D) @ Z1 concours

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

[video] Daroma (Wonderboy x Jetset D) @ Z1 concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:13

Het is al een hele tijd geleden dat ik een topic heb geopend van Daroma en mij, dus het werd weer eens tijd!

Daroma is een 8 jarige merrie, welke sinds 2013 bij ons is. We hebben veel meegemaakt en ontzettend veel van elkaar geleerd. Daroma is voor mij een once in a lifetime paard en hoop dat we nog vele jaren kunnen genieten van haar!

Heb helaas weinig foto's en vooral filmpjes, daarom een aantal oudere foto's eerst. Meet Daroma:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het Z1 gaat erg voorspoedig. Thuis doet ze alles met 2 hoeven in haar neus en met losrijden is ze erg fijn. Waar we momenteel tegenaan lopen is dat zowel zij als ik gespannen worden tijdens de proef. Daroma is zo fijngevoelig. Zodra er een oefening komt waarbij ze wat gaat spannen of ik denk dat ze daar gaat spannen, houd ik mijn adem in (helaas nog een "cadeautje" van mijn vorige paard) . Wat resulteert in een explosie van spanning bij het paard.

Verder loop ik er tegenaan dat ze, namate de proef vordert, wat onder mij vandaan loopt, waardoor ze van het achterbeen afkomt en de spanning nog meer opbouwt doordat mijn hulpen niet doorkomen. Dit is vooral terug te zien tijdens het halsstrekken en de enkelvoudige wissels.

Afgelopen wedstrijd heb ik een aantal dingen anders gedaan:
- tempo lager gezet en meer focus op (onspannen) controle
- iets lager ingesteld
- duidelijk blijven in- en uitademen op stressmomenten zoals het oppakken na uitgestrekte stap, tijdens de enkelvoudige wissels, etc.
- duidelijker voorbereiden in de "grijze zones"

Waar we de dag ervoor nog lage punten hadden (met een aantal 8-en maar ook een aantal 2-en en 3-en), hadden we nu een zeer nette proef neergezet met daarbij een zeer ruime winstpunt. Tweede proef raakte ik haar weer even wat kwijt, waardoor we geen winst hadden gereden.
Maar... Wat ik anders wilde doen, heeft zeker gewerkt!! Dus ben dik tevreden :D .

Hierbij het filmpje van de eerste proef:

Anoniem

Re: [video] Daroma (Wonderboy x Jetset D) @ Z1 concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:24

Vind de houding van je paard erg vooruit gegaan. Jouw houding daarentegen vind ik toch wel vrij storend en onrustig.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:26

Joman schreef:
Vind de houding van je paard erg vooruit gegaan. Jouw houding daarentegen vind ik toch wel vrij storend en onrustig.

Dankjewel! Dat zou best kunnen, ben laatst door mijn rug gegaan en heb er behoorlijk last van. Ook staat ze sinds kort rondom op ijzers i.p.v. blootvoets, moet nog erg wennen. En dan ook nog eens last hebben van spanning, maakt het er niet beter op hahaha.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:41

Wat een mooie combinatie zijn jullie!! Het valt mij op dat je in het begin nog mooi aan die controle werken, maar dat halverwege de proef verliezen. Het oppakken na de middenstap is slordig, je mag haar ook best in de proef even terug zetten, daar loopt ze onder je vandaan, zie dat maar als oefening dan :) Datzelfde zie je ook erg terug in je eenvoudige wissels, ook die worden chaotisch. Is ook een lastige oefening met een paard die spanning opbouwt. Hoe oefen je de eenvoudige wissels thuis? Vind je drafappuyementen overigens prachtig, uitgestrekte draf het begin ook echt heel mooi, maar op het eind wordt ze wat strak, idem in de SB waar ze dan ook wat takt verliest. Wat waren precies je punten in deze proef?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:43

Ik ga inderdaad mee met het onrustige.

Verder zou ik de overgangen soepeler willen zijn, die rond 5:02 van galop naar draf was echt mooi vloeiend overgegaan. Zo zou ik ze allemaal willen zien ook van draf naar galop (die zijn nogal abrupt) :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:56

Beide bedankt!

Thuis maak ik overgang galop - stap, wacht (blijf stappen) totdat ze ontspannen is. Ze heeft namelijk de neiging om zelf maar aan te galopperen omdat ze weet wat er komt. Als ze ontspannen is, maken we de ene keer wel de overgang naar galop en andere keren doen we andere overgangen of oefeningen. Appuyementen gaan inderdaad erg makkelijk, zo fijn!

@domii: als we meer ontspanning hebben, gaan de overgangen ook veel beter. :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:01

Vind dat jullie ten opzichte van je vorige topics vooruit zijn gegaan.

Je kunt nog wel zien dat jullie in de galop nog te kampen hebben met spanning. En daar lijkt het zo nu en dan ook dat je paard de controle wil overnemen. Nog een tip voor het achterwaarts. Zorg dat je eerst echt een aantal seconden stil staat, voordat je dat doet. Nu ziet het er ietwat rommelig uit.

Je houding was me ook al opgevallen, maar als je daar doorheen bent gegaan. Wil ik wel geloven dat het dan even niet lekker zit op een paard.

Denk dat als je op deze manier door blijft trainen. En de rust er ook in de galop er in krijgt jullie nog ver kunnen komen.

Wat mij heeft geholpen tegen extreme spanning is de proeven uit het hoofd rijden. Sindsdien hebben zowel paard en ik veel minder last van spanning. Is er zo nu en dan nog wel eens. Maar dan niet meer zo erg als vroeger.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:09

Cardy schreef:
Beide bedankt!

Thuis maak ik overgang galop - stap, wacht (blijf stappen) totdat ze ontspannen is. Ze heeft namelijk de neiging om zelf maar aan te galopperen omdat ze weet wat er komt. Als ze ontspannen is, maken we de ene keer wel de overgang naar galop en andere keren doen we andere overgangen of oefeningen. Appuyementen gaan inderdaad erg makkelijk, zo fijn!

@domii: als we meer ontspanning hebben, gaan de overgangen ook veel beter. :D

Dat was inderdaad zichtbaar, vind dus ook dat je goed bezig bent door te focussen op de ontspanning. Daar pluk je de vruchten van, wat al te zien is bij die overgang. In een proefje kan het natuurlijk niet en misschien doe je het thuis wel of tijdens losrijden, maar geef je zelf en het paard de tijd om de overgang te maken. Voelt het paard klaar om de overgang te maken?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:31

@ FriesWytske: thnx voor de tips! En ja mijn rug... Al 1,5 week last van, wordt gelukkig wel steeds beter.
De proeven leer ik al uit mijn hoofd, maar op de een of andere manier krijg ik proef 23 en 24 slecht in mijn hoofd (die ik nu dus heb gereden). Leer proeven al jaren uit mijn hoofd (zelfs met vorige paard zonder voorlezer proeven gereden), nooit last van gehad. Moet denk nog erg wennen aan hoe de nieuwe proeven zijn opgebouwd.

@ xxdomiixx: moet zeggen dat de spanning van zaterdag en die van gister (het filmpje) al zoveel verschillend waren, dus ben blij dat ik nu weet wat we eraan kunnen gaan doen. Toch fijn zo'n 2daagse. We gaan er weer lekker mee verder, dankjewel!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:39

Cardy schreef:
@ FriesWytske: thnx voor de tips! En ja mijn rug... Al 1,5 week last van, wordt gelukkig wel steeds beter.
De proeven leer ik al uit mijn hoofd, maar op de een of andere manier krijg ik proef 23 en 24 slecht in mijn hoofd (die ik nu dus heb gereden). Leer proeven al jaren uit mijn hoofd (zelfs met vorige paard zonder voorlezer proeven gereden), nooit last van gehad. Moet denk nog erg wennen aan hoe de nieuwe proeven zijn opgebouwd.

Dat laatste komt me bekend voor. Heb dat nu ook met een proef. Die moet ik voordat ik hem rijd echt even doornemen in mijn hoofd. Terwijl ik de ander zo rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:05

Grappig weer van die mensen die zelf nog nooit een Z proef gereden hebben weer van de hoogste toren blazen....

Ik vind de appuyementen netjes! Eenvoudige wissels echt slordig en het geheel wat rommelig. Blijf fan van je paard, echt een goed dier imo. Denk dat er nog veel meer in zit! Op naar de rust in de proef en dan lekker doorrrrrrr!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:16

Ik vind er echt waanzinnig mooie stukken tussen zitten, heb de proef niet helemaal afgekeken omdat ik weg moest. Maar die appuyementen...!!! Je zit inderdaad niet helemaal mee, maar ik als rugpatient kan mij goed voorstellen dat je niet helemaal lekker zit dan.

Onwijs fijn paard en echt op de goede weg. Heel veel plezier en succes! ( en blijf maar mooi in die regio :+ )

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:22

Zou haar voor de eenvoudige iets proberen te laten vallen in de hals. Ze komt oor de eenvoudige erg hoog in de hals waardoor ze de rug helemaal weg drukt. Als je haar in de galop al iets kan laten vallen met de hand wat voor denk ik dat je minder spanning krijgt. Verder zitten er al hele mooie stukken tussen!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:23

Picasso schreef:
Grappig weer van die mensen die zelf nog nooit een Z proef gereden hebben weer van de hoogste toren blazen....

Waaaar? Haha ik vind dat in dit topic nog wel meevallen toch? :)

Moeilijk he zo'n slim paard TS, dat ze dan toch spanning opbouwt in de proef :) een keer HC starten vind ik ook altijd wel fijn, of een proefgerichte clinic. Maar dat weet je zelf ook allemaal wel haha. Maar nogmaals, ik vind jullie een super fijne combi.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:41

Mooie combi!! En wat een mooie appuyementen!

Zonde van de spanning in je eenvoudige wissels en je sb. Maar komt vast wel goed.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:45

Ondanks dat er idd wat slordige stukken tussen zitten vind ik het wel een lekker pittig gereden proef met hele mooie appuyementen. Dat voorwaarts heeft dus zo z'n voor en nadelen ;) Vind in de uitgestrekte draf het voorbeen erg mooi, maar zou van mij achter nog iets actiever mee mogen komen. Thuis veel kleine stukjes schakelen in de draf. Fijn dier met veel kwaliteit!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 00:26

Jou houding vind ik erg storend en dan vooral ook je beenhouding. Ik zou het een fijner aanzien vinden als jij wat rustiger meebeweegt en meer ontspannen bent. Probeer je handen rechtop te houden en mee te geven. Succes samen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 08:08

@ Picasso: De enkelvoudige wissels zijn inderdaad nog wat slordig, we gaan soms alle kanten op en ze is niet altijd voldoende aan de hulpen en op het achterbeen.

Overigens, dat er mensen reageren die niet eerder een Z proef hebben gereden vind ik persoonlijk niet zo erg. Zo lang er maar opbouwende kritiek in staat.

@ R12312 : Ben ook echt onwijs blij met de mooie stukken in deze proef!
Nu nog zorgen dat we zo blijven rijden en het alleen maar beter gaat. Dag ervoor reden we nog 190 en 180, terwijl deze proef werd beloond met bijna 2 winstpunten. Als we dit zo kunnen volhouden, hoop ik toch over die 2 winstpunten grens heen te gaan :D .

@ poown: Grappig dat je daarover begint, was mij inderdaad ook al opgevallen. Dankjewel!

@ essie_blue: Maakt het niet altijd even makkelijk nee haha. Soms is het zeer prettig, zoals bij het aanleren van nieuwe oefeningen maar soms… Slim en fijngevoelig, ontzettend handig maar kan ook tegen mij gebruikt worden :+ .

@ Smurvaas: Dankjewel!

@ littleroosie: Dankjewel! Ze heeft inderdaad een erg goed voorbeen, nu met ijzers eronder komen deze er nog mooier uit. Achter is een bekend probleem, ze heeft een hellend kruis/croupe en achter is niet zo goed als de voorhand. Als ik naar haar vader kijk, zie ik daar hetzelfde probleem. Maar uiteraard houd dit ons niet tegen om het zo veel mogelijk te verbeteren.

@ Kalender7: Over mijn houding is denk al genoeg gesproken, net zoals dat ik druk bezig ben met meer ontspanning. Toch bedankt :) ! Overigens heb ik mijn handen wel rechtop, zou je kunnen aangeven waar/wanneer je ziet dat ik dat niet doe?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:15

Ik vind de apuyementen prachtig. Zonde van de spanning in de eenvoudige wissels, daar kan je veel winst behalen als dat meer ontspannen gaat.
Wij hebben ook een meedenkend paard. Wij proberen daarom bepaalde wedstrijdonderdelen net even in een andere lijn te rijden of net even anders te doen. Bijvoorbeeld tijdens training van de laatste lijn even niet halt te houden, maar door te rijden. Zodat hij wacht op de hulp en niet zelf al stopt :D
Ik weet dat bokker Zooist cursussen/training geeft met name over wedstrijdspanning.
Ik wens je veel succes!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:20

Wat een prachtige appuyementen <3 . Je ziet inderdaad de spanning toenemen gedurende de proef. Al is ze bij de eerste eenvoudige wissels ook al aan het "wiebelen" hihi.
Komt goed, als dit allemaal nog stabieler wordt, krijg jij echt wereldpunten.
En zo gruwelijk storend is je houding nu ook weer niet >;)

Ik oefende met mijn mee ( en vooruit-) denkende paard ook altijd alles anders als in de proef ( op andere plekken, niet in dezelfde volgorde, geen galop na de stap etc) . Totdat mijn instructrice zei, dat ik het juist precies zo moest doen als in de proef, en m dan moest gaan corrigeren. Maar die was ervarener en ouder, daar kwamen we op het punt, dat hij "gewoon" maar eens moest leren wachten en luisteren.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 11:21

@ Electra63: ik ga onbewust ook nog eens spannen in mij zit, waardoor ze precies weet wat er komt. Heb namelijk bij mijn andere merrie dezelfde problemen gehad, toentertijd dacht ik dat het door de merrie kwam. Maar niks is minder waar, dus moet hard met mezelf aan het werk haha. Wat het voor mij ook weer erg interessant maakt. Dus daar kunnen we zeker nog winst in behalen.

@ Getup: vind het zo leuk de reacties over mijn appuyementen. Door mijn perfectionisme ga ik al snel teveel focussen op de dingen die slecht gaan. Het was mij, tot dit topic, niet eens opgevallen dat de appuyementen zo goed en makkelijk gaan := hartstikke zonde. Dus ben iedereen erg dankbaar voor het, ook, aanwijzen van de goeie onderdelen!

Ik vind je 2e alinea erg interessant en heeft mij wel doen denken over hoe we nu verder moeten. Dankjewel!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:17

Beetje late reactie misschien maar ik kwam jou topic tegen TS en wow wat zijn jullie vooruit gegaan zeg!

Aan jou houding valt indd nog wel het een en ander te verbeteren maar ik weet hoe het is om op een paard te zitten die onwijs spanning opbouwt, dat zit nou niet bepaald makkelijk haha

Zoals al eerder gezegd, jou appuyamenten zijn echt uit het boekje. Keurig in balans. Wat mij vooral opvalt is dat gedurende de proef je paard heet wordt en jij de controle afgeeft. Juist met dit soort paarden is het belangrijk dat je blijft rijden en corrigeren en niet meelift en niks meer doet. Dus als ze zo onder jouw uitloopt mag je haar best eens een keer terug zetten en probeer iedere hoek die je door rijd haar minimaal terug te schakelen zodat je haar weer achterop terugzet. Ik heb een zelfde soort paard als die van jou en ook hier hebben de wissels problemen opgeleverd. Dat is toch gewoon een kwestie van veel doen en in de training laten wachten waardoor uiteindelijk de spanning eraf gaat. Wat mij in de proef opvalt is dat je haar iets meer moet voorbereiden op die eenvoudige wissels. Vooral als je door een S van hand veranderd, plaats haar in de wending alvast terug achterop en verzamel de laatste twee passen iets meer door, dan zal de overgang ook makkelijker worden. Ook iets wat je thuis veel kunt oefenen, dat je haar extreem terug kunt plaatsen zonder galop te verliezen. Vanuit daaruit wordt je overgang naar stap al veel makkelijker en probeer haar tijdens de overgang te laten dalen in de hals.

Verder wil ik je nog even de complimenten geven over hoe jij altijd omgaat met tips en commentaar, je probeert er echt iets mee te doen. Dat zien we hier op bokt vaak wel anders haha. Heel veel succes en als je deze lijn voort zet gaat het zeker goedkomen.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:04

Ik zie veel 'minder' goede reacties hierboven. Allereerst mag je trots zijn op wat je tot nu toe hebt bereikt!

Je ziet goede dingen, maar ook minder goede dingen. Het valt mij op dat bij het oppakken van de teugels, je vrij veel trekt aan de teugels. Misschien eens proberen om rustig de teugels op te pakken. Het ziet er een beetje vreemd uit nu. Dat het er onrustig uitziet.. het lijkt alsof hij probeert onder je uit te lopen in sommige stukjes waardoor jij spanning opbouwt. Ga eens aan de slag met trainen op vooral die ontspanning op te zoeken en hem lekker laag te rijden, zodat hij niet meer zo de rug wegdrukt.
Het lijkt me echt geen makkelijk paard en spanning heb je niet makkelijk onder controle.
Heel veel succes en hou deze lijn vast!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 17:14

@ Aukelizzy: mijn reactie is ook een beetje laat haha. Mijn instructrice hamert er ook op dat ik best eens duidelijk tegen Roma mag zeggen wat ik wil, want ze dramt anders gewoon door mijn hulpen heen. Thuis ben ik daar veel consequenter in, op wedstrijd rijd ik soms wat te afwachtend. Wil het dan allemaal te netjes laten overkomen met zo klein mogelijke hulpen en dat werkt averechts.

Over het voorbereiden van de enkelvoudige wissels: vind het lastig, want als ik het te vroeg doe dan moet ze te lang verzameld blijven en komen we niet goed uit met overgang stap. Doe ik het te laat dan mislukt de oefening. Ben daar nog erg zoekende in. Vind het een goeie tip om de voorbereiding/verzamelen in twee delen te doen.
Thuis doen we veel verzamelen in galop, vooral als test of ze terug komt en wacht. De ene keer kort terug en de andere keer zo ver verzamelen dat ze overgang stap kan doen. Om daarna eerst te ontspannen qua hulpen en als ze dan nog wacht in die verzameling, netjes weer naar voren.

Bedankt voor je compliment! Ik probeer altijd te luisteren naar tips, meningen, etc. van anderen als ik ernaar vraag. Probeer het vanuit meerdere kanten te bekijken, de ene keer doe ik er wat mee en soms past het niet bij mij/ons maar heb ik het wel meegenomen. En ik start geen topic voor alleen maar oehws en ahws haha. Ben altijd blij met het commentaar, ik zit er toch vaak te dichtbij waardoor ik dingen kan missen. Een buitenstaander kan dat dan veel beter aanwijzen.

@ melanie: dankjewel! Teugels oppakken is altijd een probleempje bij haar, ze krijgt daar altijd spanning van. Dat was voorheen alleen dmv onrust met haar hoofd, maar mede doordat ik ook ga aanspannen en de volgende oefening (aanspringen galop, gaat ze er nog wel eens hupsend ervandoor :+ . Ze denkt dan alleen nog maar: galop, galop, galop!!

Verder is het echt een heel makkelijk dier, kan haar letterlijk op 2 pinken rijden en iedereen kan zo met haar wegrijden. Ze is alleen wel erg fijngevoelig, maar dat zie ik dan weer als een groot pluspunt. We komen er wel, nu eerst mijn eigen spanning onder controle krijgen en de rust terug krijgen in de proef. En dat kunnen we alleen doen door veel kilometers te maken in de wedstrijdring :D .