Daroma is een 8 jarige merrie, welke sinds 2013 bij ons is. We hebben veel meegemaakt en ontzettend veel van elkaar geleerd. Daroma is voor mij een once in a lifetime paard en hoop dat we nog vele jaren kunnen genieten van haar!
Heb helaas weinig foto's en vooral filmpjes, daarom een aantal oudere foto's eerst. Meet Daroma:

Het Z1 gaat erg voorspoedig. Thuis doet ze alles met 2 hoeven in haar neus en met losrijden is ze erg fijn. Waar we momenteel tegenaan lopen is dat zowel zij als ik gespannen worden tijdens de proef. Daroma is zo fijngevoelig. Zodra er een oefening komt waarbij ze wat gaat spannen of ik denk dat ze daar gaat spannen, houd ik mijn adem in (helaas nog een "cadeautje" van mijn vorige paard) . Wat resulteert in een explosie van spanning bij het paard.
Verder loop ik er tegenaan dat ze, namate de proef vordert, wat onder mij vandaan loopt, waardoor ze van het achterbeen afkomt en de spanning nog meer opbouwt doordat mijn hulpen niet doorkomen. Dit is vooral terug te zien tijdens het halsstrekken en de enkelvoudige wissels.
Afgelopen wedstrijd heb ik een aantal dingen anders gedaan:
- tempo lager gezet en meer focus op (onspannen) controle
- iets lager ingesteld
- duidelijk blijven in- en uitademen op stressmomenten zoals het oppakken na uitgestrekte stap, tijdens de enkelvoudige wissels, etc.
- duidelijker voorbereiden in de "grijze zones"
Waar we de dag ervoor nog lage punten hadden (met een aantal 8-en maar ook een aantal 2-en en 3-en), hadden we nu een zeer nette proef neergezet met daarbij een zeer ruime winstpunt. Tweede proef raakte ik haar weer even wat kwijt, waardoor we geen winst hadden gereden.
Maar... Wat ik anders wilde doen, heeft zeker gewerkt!! Dus ben dik tevreden

Hierbij het filmpje van de eerste proef: