Paard wil niet over balk lopen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Raquelvantol

Paard wil niet over balk lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 12:11

Beste bokkers,

Mijn paard wil niet over een balk lopen, ze durft het wel als ik er voor loop maar zodra ik erop zit durft ze het niet. We hebben al geprobeerd dat iemand er voor liep maar dan doet ze het ook niet. Misschien tips?

Mvg raquel

Lynn_Nikita

Re: Paard wil niet over balk lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:14

en als er een ander paard bij is en erover heen gaat voor jouw paard?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:14

Wat doet ze als je erop zit? Blijft ze ervoor stilstaan, gaat ze erlangs, gaat ze steigeren, of nog wat anders?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:16

Wat is de leeftijd van het paard?
Hoelang is zeer onder het zadel?
Hoe is ze met het geven van haar voeten?

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:49

mijn (spring) gefokte merrie weigerde ook over een balk te lopen laat staan te springen,
jaren van geduld en volhouden (niet boos worden of straffen ) als paard uit angst reageert werkt dat alleen maar tegen.
uiteindelijk springen we nu wedstrijden in t L geen problemen meer met balken.
je kan ook de focus even van de balk af halen leg ze wel in de bak maar rij er dressuur matig omheen
en stuur je paard er niet naar toe,maak er voltes omheen vooral volte verkleinen tot 10 meter om de balk heen werkte bij die van mij heel goed ,
succes

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:37

laat haar eerst los balkjes draven. begin met een en als dit goed gaat leg je er steeds een neer. zo kan ze er zelf kennis mee maken en vertrouwen winnen

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:44

Probeer de balken eens in een "sluisje" neer te leggen met longeren. Als je de balken strategisch neerlegt heeft ze eigenlijk geen keus dan dat ze over een balk gaat, maakt niet uit welke. als ze maar merkt dat het niet eng is. Onze "jonge" pony, zes jaar maar net één maand onder het zadel durfde ook niet over een balk te lopen, zo eng dat ze nog liever op de grond ging liggen dan er over heen. Een paar keer gelongeerd met balken in een sluisje tot dit goed ging en sinds vorige week in de springles en ze springt gewoon een klein parcourtje van 50 cm mee.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:46

Je kan het streng aanpakken, maar ook rustig. Vind hij ze dood eng doe het dan rustig aan laat hem los over de balken lopen, of ga hem longeren met wat balkjes erbij, laat hem vertrouwen krijgen in de balkjes. Is hij je gewoon aan het pesten en uitdagen pak hem dan heel streng aan, leg een balkje horizontaal neer en 2 balkjes aan de zijkant verticaal hij wil er immers niet over dan zou de wel moeten probeer het nog een keer met iemand anders er voor/naast. Alleen het hoeft niet perse tijdens het rijden te zijn, maar het kan ook dat je een stukje met hem gaat lopen en dan de balkjes mee neemt. Nog iets laat hem vooral niet achteruit lopen ;)

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:09

noompje901 schreef:
Is hij je gewoon aan het pesten en uitdagen pak hem dan heel streng aan, leg een balkje horizontaal neer en 2 balkjes aan de zijkant verticaal hij wil er immers niet over dan zou de wel moeten probeer het nog een keer met iemand anders er voor/naast. Alleen het hoeft niet perse tijdens het rijden te zijn, maar het kan ook dat je een stukje met hem gaat lopen en dan de balkjes mee neemt. Nog iets laat hem vooral niet achteruit lopen ;)

Paarden "pesten" niet. Hij vind het eng of hij snapt je niet en ben je niet duidelijk genoeg. Maar een pestend paard ben ik nog nooit tegengekomen.

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:44

En als jij er op zit en iemand anders er naast loopt? Als dat wel lukt kan diegene die er naast loopt steeds iets verder van je paard af gaan lopen en dan zo opbouwen naar helemaal zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:57

noompje901 schreef:
Je kan het streng aanpakken, maar ook rustig. Vind hij ze dood eng doe het dan rustig aan laat hem los over de balken lopen, of ga hem longeren met wat balkjes erbij, laat hem vertrouwen krijgen in de balkjes. Is hij je gewoon aan het pesten en uitdagen pak hem dan heel streng aan, leg een balkje horizontaal neer en 2 balkjes aan de zijkant verticaal hij wil er immers niet over dan zou de wel moeten probeer het nog een keer met iemand anders er voor/naast. Alleen het hoeft niet perse tijdens het rijden te zijn, maar het kan ook dat je een stukje met hem gaat lopen en dan de balkjes mee neemt. Nog iets laat hem vooral niet achteruit lopen ;)

Paarden pesten nooit, gelukkig maar weinig diersoorten in staat tot bewust pest gedrag.

Een taak kan moeilijk , vermoeiend of zelfs pijnlijk zijn (.... spierpijn is ook pijn ) en daarom kan er weerstand optreden.
Of het is eng, of hij snapt echt niet wat je ermee bedoel ( "ik had toch net geleerd dat je achter een omheining moet blijven " )

Een beetje informatie zou fijn zijn, maar aangezien hij het wel doet als jij ervoor loopt zou ik dat voorzichtig uitbouwen. Longeerlijn eraan en elke keer een klein beetje meer afstand nemen tot jij aan de ene kant van de balk(en) staat en hij aan de andere kant en naar je toe komt lopen over de balk(en) , en dan onopgemerkt tot longeren over gaan over de balk... enfin mini stapjes dus.
Heb ooit een wolfgang x lucky boy gehad die niet sprong :D , snapte het principe gewoon niet. Ging er nog eerder door dan overheen :D , heerlijk dier overigens en goed dressuur paard.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:01

Eerst met longeren rustig het laten inspecteren. Het paard heeft blijkbaar ze weinig zelf vertrouwen om zonder iemand er naast iets te doen wat hij spannend vind..

Maar ik heb wr geen ervaring mee dus kan er helemaal naast zitten...

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:24

MariekeB schreef:
noompje901 schreef:

Paarden pesten nooit, gelukkig maar weinig diersoorten in staat tot bewust pest gedrag.

Een taak kan moeilijk , vermoeiend of zelfs pijnlijk zijn (.... spierpijn is ook pijn ) en daarom kan er weerstand optreden.
Of het is eng, of hij snapt echt niet wat je ermee bedoel ( "ik had toch net geleerd dat je achter een omheining moet blijven " )

Een beetje informatie zou fijn zijn, maar aangezien hij het wel doet als jij ervoor loopt zou ik dat voorzichtig uitbouwen. Longeerlijn eraan en elke keer een klein beetje meer afstand nemen tot jij aan de ene kant van de balk(en) staat en hij aan de andere kant en naar je toe komt lopen over de balk(en) , en dan onopgemerkt tot longeren over gaan over de balk... enfin mini stapjes dus.
Heb ooit een wolfgang x lucky boy gehad die niet sprong :D , snapte het principe gewoon niet. Ging er nog eerder door dan overheen :D , heerlijk dier overigens en goed dressuur paard.

Ja... Ik zal het beter uitleggen... Of hij probeert er onder uit te komen. Ik bedoel het niet als echt pest gedrag het moest meer sarcastisch overkomen, alleen sommige mensen snappen dat niet ;)

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:10

noompje901 schreef:
het nog een keer met iemand anders er voor/naast. Alleen het hoeft niet perse tijdens het rijden te zijn, maar het kan ook dat je een stukje met hem gaat lopen en dan de balkjes mee neemt. Nog iets laat hem vooral niet achteruit l

Ja... Ik zal het beter uitleggen... Of hij probeert er onder uit te komen. Ik bedoel het niet als echt pest gedrag het moest meer sarcastisch overkomen, alleen sommige mensen snappen dat niet ;)

Ook al bedoel je het sarcastisch. Je gaat natuurlijk niet voor hem staan als hij over een balk heen moet, dat is niet zo'n handig advies. Dat is hetzelfde effect als een paard niet de trailer in wil en je gaat lekker midden op de klep of in de trailer staan zijn weg blokkeren. Dan gaat hij het echt niet doen.

Als een paard ergens onderuit probeert te komen zoals je het nu noemt. Dan vindt hij het eng of hij snap niet wat gevraagd wordt omdat je niet duidelijk bent. Voor hem staan als hij over een balk moet is een voorbeeld van tegenstrijdige signalen afgeven (dus niet duidelijk zijn).

En hoe zie jij het voor je " laat hem vooral niet achteruit" . hoe wil je precies een paard/ pony tegenhouden die achteruit wil omdat hij over een balk moet?

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:09

Begin zoals je nu al bezig bent door naast haar te lopen en haar op die manier over de balk te laten lopen. Dan steeds iets meer afstand nemen en die afstand uitbouwen totdat je haar aan de longe over 1 (of meerdere) balken kunt laten gaan. Als ze überhaupt alleen met jou ernaast over een balk durft te lopen zou je ook nog kunnen overwegen om (mits het vertrouwd is) er iemand anders op te laten zitten terwijl jij haar aan hand een paar keer over de balk heen leid.

Haar door een soort sluisje laten lopen is ook een goede tip! Je maakt dus een soort U-vorm waarbij je 1 balk recht voor haar hebt en 1 aan iedere zijkant, zodat ze ongeacht welke kant ze op gaat altijd over een balk moet. Als je paard gewend is aan longeren met longeerzweep zou je haar op die manier er rustig naartoe kunnen drijven en door de longeerzweep er (op een korte afstand) achter te houden zou je kunnen voorkomen dat ze achteruit gaat. Maar als je paard echt heel bang is/in paniek raakt zou ik dat niet snel doen. Dat lijkt me dan te veel druk waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:52

Misschien heb je hier wat aan, mijn paard is ook als de dood voor balkjes, die schiet er eigenlijk als je haar echt dwingt met een vaart overheen om er vanaf te zijn. Wat je kan doen is een balkje ongeveer 2 meter van een muur afleggen. En dan proberen te vragen of die alleen zijn voorbenen eroverheen doet zodat eigenlijk de balk tussen voor en achter benen ligt. De muur dient eigenlijk als een soort afrem zodat ze niet zo makkelijk doorschieten. Wat ook handig is om zelf een zweepje bij te hebben om hem een soort van ''tegen te houden'' als die toch door wilt lopen. Meestal is dan alleen tegen de borst leggen al genoeg. Als je vooruitgang ziet kun je de balk steeds verder van de muur leggen en op een gegeven moment zonder muur proberen. Als hij toch doorschiet kun je ook de balk dichterbij de muur leggen zodat die na de balk minder ruimte heeft. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :D

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:45

Zelf laat ik voordat ik ga springen mijn paard vrijspringen over die sprongen, het paard weet dan wat hij moet doen en kent de sprong! :) ook kan je er op zitten en rustig er naar toe lopen. Laat je paard er even aan snuffelen en laat hem er langzaam overheen stappen. Dit heeft voor mij erg geholpen :)