Voorover leunen bij rijden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gijo

Voorover leunen bij rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:07

Hallo iedereen

Ik heb dit eeuwige probleem dat ik bij het rijden voorover leunen, zelf heb ik het gevoel recht te zitten. Maar dit is dus niet het geval. Ik probeer soms het gevoel te zoeken dat ik echt achterover leun (het gevoel dat ik er langs achter af ga donderen), maar dit lijkt niet te helpen.

Sinds kort rij ik een paardje dat mij echt op dit probleem wijst. Dit paardje kan enorm gaan hangen op de armen, waardoor ik meer naar voor kom, waardoor hij meer op de voorhand valt, meer hangt, sneller gaat, enzovoort. Een beetje een vicieuze cirkel dus waar ik moeilijk uit kom.
Mijn lesgeefster wijst mij er telkens op en een hele les door hoor ik enkel 'naar achter, naar achter,...' Maar ik heb niet het gevoel dat dit echt beter gaat...

Groetjes!

Eline_S_S

Re: Voorover leunen bij rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:14

Goh, ik heb echt precies hetzelfde!
Ik probeer veel overgangen te rijden, om te voorkomen dat paardje op m'n hand gaat leunen. Echt een oplossing heb ik ook niet.. Ik lees dus even mee :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:15

Nee als je alleen maar hoort naar achteren, dan gaat dat inderdaad niet helpen.

Let wel een paard kan alleen maar hangen als je hem die kans geeft.

Als hij hangt geef je been bij en laat de teugels eens los. Houd er rekening mee dat hij dan kan struikelen, hij moet ineens op zijn eigen voeten lopen.

Geef vervolens weer been en laat dat contact eerst maar eens wat achter wege, leer hem te reageren op je zit en je been. Pas als als dat stapje voor elkaar is kun je weer licht contact nemen met zijn mond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:19

Misschien eens zitles nemen... bijv. bij een fysio met flexchair of op een dressuursimulator (Otto van RuiterBalans Centrum) dan krijg je meer inzicht in je eigen lijf.

En zoals bovenstaande Bokker ook aangeeft... paard moet eerst op eigen benen gaan lopen. Dus teugels eerst maar eens wat te lang en dan zelf netjes in de houding en mooi alles eerst oefenen met zo min mogelijk teugelhulp.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:21

Aangeven bij je instructeur en eventueel zitlessen nemen

Ik gok zo dat het (deels) ligt aan je heupen/bil en buikspieren en je paard die hangt
Als jij je heupen (nog) niet (kan) kantelen en daarbij je bil en buikspieren aan kan spannen dan word t al lastiger
En als je dat niet kunt/doet en je gewicht na voren valt zal je paard ook op de voorhand lopen want hij kan practische gezien z'n schoft niet "omhoog" plaatsen en dus op de achterhand lopen
En zal dan meer gaan hangen in je hand

Met enkel na achteren hangen los je je probleem niet op je moet echt vanuit je heupen gaan rijden
Wellicht een andere instructeur zoeken want je probleem word zo niet verholpen

Gijo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:24

Probleem ligt volledig bij mij, ben ik mij van bewust :).
Paardje eens 'laten vallen' lukt precies nooit, resulteert in hoofd omhoog en gas bij. Waardoor we soms de piste rond racen.
Het is gewoon zeer vermoeiden telkens af te stappen met schouders die bijna uit de kom gehaald zijn :p.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:26

Gijo schreef:
Probleem ligt volledig bij mij, ben ik mij van bewust :).
Paardje eens 'laten vallen' lukt precies nooit, resulteert in hoofd omhoog en gas bij. Waardoor we soms de piste rond racen.
Het is gewoon zeer vermoeiden telkens af te stappen met schouders die bijna uit de kom gehaald zijn :p.

Nóg meer reden om juist die teugels los te laten.
Paardrijden is geen spelletje touwtrekken!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:28

Paard heeft geen balans... daarom gaat ze rennen. Ze gaat ook echt niet opeens beter lopen als ze wel zou struikelen dat zou alleen andere uiting van haar onbalans zijn.
Dat jij zo vast blijft houden gaat daarbij niet helpen.

Hoe is het paard met longeren? Kan ze zich dan wel goed dragen en zichzelf ontspannen.

Ik zou met teugels in boogjes gaan rijden en dan maar eens eerst in stap en zelf alleen aandacht voor netjes zitten en met je zit dan beetje vertragen en verruimen. Proberen halt te houden zonder teugelhulp. En als dat goed gaat pas eens gaan draven.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 15-05-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gijo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:29

Wanneer mijn lesgeefster erop kruipt is er geen probleem, een mooi verzameld ontspannen paardje.
Het probleem ligt dus volledig bij mij dat ik op zijn voorhand duik en we elkaar daarbij enkel in onze moeilijke punten versterken...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:32

Paard duikt niet op de voorhand jij duwt haar op de voorhand en met geen mogelijkheid is het optrekken van het hoofd een manier om van die voorhand af te komen. Daarvoor moet je netjes zitten en de achterhand activeren wat dat hoofd doet heeft er weinig mee te maken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:46

Ik ga mee met Gentlegiant, ik zie die probleem ook vaak als instructeur. Het is belangrijk dat je leert om je bekken te kantelen. Om rechtop te zitten kantel je je bekken naar achteren en span je je buikspieren aan, zo wordt je romp stabiel. Als je echter met voorover gekanteld bekken zit, zit je als het ware op je kruis met je kont naar achteren en val je voorover. Ook zit je dan zeer instabiel. Wat ook belangrijk is, is om je zwaartepunt laag te houden en ontspannen in je heupen te blijven. Ik zou je adviseren om zitles te nemen en verder kan je het bekken kantelen thuis voor de spiegel oefenen. Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:02

Laat je instructeur je vertellen waarom je naar voren zit. Wat doe jij in je lijf dat dit het gevolg is? Wat zet je vast? Misschien trek je je been naar achteren, wat met een vaste heup geeft dat je naar voren komt? Of kom je vanuit je heup naar voren? Of is het alleen het bovenste deel van je bovenlijf?

Laat je instructeur je meerdere malen de verschillen voelen tussen vast en los, tussen aanspannen en ontspannen. Ga voor de spiegel staan en kijk wat er wanneer gebeurd. Als je het visueel kunt plakken aan het gevoel, is het vaak gemakkelijker om het gevoel daarna weer terug te vinden.

QuickQack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:07

Ik lees mee, vooral in de wissels heb ik dit probleem soms, ik weet ook niet hoe het tegenhouden.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:06

Ik weet niet of je een manege rijdt maar anders is het misschien mogelijk eens een Centered Riding les te boeken ?

Je zit begint bij de stand van je bekken, als je zitbeentjes niet recht naar beneden staan ga je eigenlijk al automatisch naar voren of achteren zitten. Je kunt dit zelf ook proberen door als zo'n Chinees tuimelpoppetje (in stilstand) naar voren en achteren te kantelen vanuit je bekken.
Maar eigenlijk heb je dan toch wel iemand aan de kant nodig om te vertellen of jouw gevoel van rechte zitbeentjes ook echt recht is.

Bij CR is ook een manier je paard vast laten houden en dan met je ogen dicht te stappen. Dan wordt je meer aangewezen op je gevoel (omdat het belangrijke zintuig zien even mist). Dus met je ogen dicht de bekkenbewegingen voelen heeft nog meer impact

Een foto laten maken van hoe je zit kan soms ook helpen. Dan kunnen je hersens de informatie van hoe je zit op een andere manier verwerken.

Vanaf de pc is het best lastig tips geven. Een instructeur is de aangewezen persoon om je met je zit te helpen en als de aanwijzing "naar achteren" voor jou niet helpt moet je instructeur eigenlijk een andere manier verzinnen om aan jou uit te leggen wat je kan doen om je zit te veranderen. Dus mocht je op een manege rijden zou je je instructeur eens kunnen vragen zijn/haar fantasie te gebruiken.