Adjuun vliegt vooruit!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaaSophie

Adjuun vliegt vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 20:22

Misschien herkennen jullie adjuna uit een eerder topic. [ITP] Dit is het eindeloze zoeken toch echt wel waard geweest!
(Misschien leuk om te lezen, staat in beschreven hoe ze is.)
Maar ik ga uit van niet, aangezien ik pas één topic over haar heb geplaatst, daarom nog wat informatie.

Leeftijd: 11y
Niveau: Z geweest, maar nu totaal niet op dat niveau.
Hoogte: 1.69
geslacht: een echte merrie ;)

Ze is altijd wat kijkerig geweest, waardoor ze moeilijk ontspande. Ze is scheef. Daarbij was het ook zo dat ze heel snel om een iets onduidelijke hulp in paniek schoot, dit is gekomen nadat ze een tijdje in manege lessen heeft gelopen. Ook heeft ze best wel haar eigen willetje, wat ik overigens wel alleen maar leuk vind. In galop was altijd een moeilijk puntje. Ik had totaal geen controle over het tempo. Dus zodra ze weer ergens om schrok of even uit balans raakte en ging versnellen was ze heel moeilijk terug te krijgen. Nu gaat dit de laatste tijd veel beter. Gisteren is een stukje gefilmd dus ik wou jullie graag om tips vragen.
Vooral de draf is nog een rotzooi :(

Ik weet dat mijn handen een eigen leven lijden en wiebelen. Daardoor wil ik ze stil houden en houd ik soms stukken onbewust vast. Word aan gewerkt :D
Er zijn nog eindeloos veel dingen die ik moet verbeteren natuurlijk. Maar dat komt wel, ik les en we hebben alle tijd.

Pauline

Re: Adjuun vliegt vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:43

Ik zou je graag tips geven maar het is wel heel moeilijk te zien! :) Wat ik dénk te zien is dat je je handen op je benen hebt bijna op sommige stukken, daar kun je zeker aan werken maar volgens mij ben je verder ook druk bezig!
Wat bedoel je met rommelig in de draf?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:50

Hoi ik vind het er netjes uitzien misschien iets meer je teugfels op maat en je handen wat hoger. en geen pianospelen dus vingers boven elkaar

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 09:39

Pauline schreef:
Ik zou je graag tips geven maar het is wel heel moeilijk te zien! :) Wat ik dénk te zien is dat je je handen op je benen hebt bijna op sommige stukken, daar kun je zeker aan werken maar volgens mij ben je verder ook druk bezig!
Wat bedoel je met rommelig in de draf?

Mn handen komen niet op mn benen maar ze mogen inderdaad een stuk hoger. Het probleem wat dan alleen ontstaat (vooral al neem ik mn teugels ook korter) is dat ze zich helemaal spant. Kop in de lucht en onder me vandaan lopen. Ik probeer nu kleine stukjes even op te pakken en voordat ze weer spanning krijgt weer meer ruimte te geven. En dat dan zo uit gaan bouwen. Maarja dat blijft lastig. Zeker omdat ik mezelf deze houding / teugel lengte heb aangeleerd. In draf zie ik dat we beide nog meer op zoek zijn naar een goede houding, het ziet er nog niet constant uit.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:11

Ik plaats hier gelijk nog even een vraagje.
Laatst kwam de staleigenaar naar mij toe en zij zei dat het verstandig was als is een spoortje ging dragen. Dit omdat ze soms niet in een keer reageert als ik haar met mijn been opzij wil zetten.
Zelf denk ik dat ik mijn been niet stil genoeg houd en ik ben er ook niet zo'n fan van om gelijk een spoortje te gaan dragen. Zeker omdat ik mijn been voor mijn gevoel niet heel netjes heb liggen en te veel wiebel. Ik ben bang dat ik haar dan soms per ongeluk met het spoortje in haar buik prik, waardoor ze daar ook niet altijd meer in een keer op zal reageren.
Wat is jullie mening daarover en (wat jullie kunnen zien op het filmpje) houd ik mijn been überhaupt stil genoeg voor een spoortje?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:41

Hm ik zou daar toch mee uitkijken , als je nu het gewenste resultaat krijgt naar jouw idee lekker zo houden.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:58

LisaaSophie schreef:
Ik plaats hier gelijk nog even een vraagje.
Laatst kwam de staleigenaar naar mij toe en zij zei dat het verstandig was als is een spoortje ging dragen. Dit omdat ze soms niet in een keer reageert als ik haar met mijn been opzij wil zetten.
Zelf denk ik dat ik mijn been niet stil genoeg houd en ik ben er ook niet zo'n fan van om gelijk een spoortje te gaan dragen. Zeker omdat ik mijn been voor mijn gevoel niet heel netjes heb liggen en te veel wiebel. Ik ben bang dat ik haar dan soms per ongeluk met het spoortje in haar buik prik, waardoor ze daar ook niet altijd meer in een keer op zal reageren.
Wat is jullie mening daarover en (wat jullie kunnen zien op het filmpje) houd ik mijn been überhaupt stil genoeg voor een spoortje?

Als je zelf al twijfelt, niet aan beginnen!
Zodra je denkt ja ik heb hem echt nodig, maar dan ook echt echt in de zin dat er niks anders meer mogelijk is, dan kan je er over na denken. Heel goed dat je wel zelf inziet dat je been momenteel nog wat onrustig is en daardoor je paard juist in de weg kan gaan zitten!

Over het filmpje, het is vrij lastig te zien maar het paard lijkt wel ontspannen. Vooral doorgaan met het lang en laag rijden. Vanuit daar kun je gaan proberen langzaam je teugels beetje bij beetje op te nemen en steeds ietsjes meer vragen. Dan komt het vast wel goed! Gewoon lekker rustig aan doen :) Heb je nog plannen, wedstrijd starten oid?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 00:07

Ik kan het niet goed zien, maar als ik inzoom lijkt het of je iets inknikt in je binnenheup en iets naar buiten zit (meer gewicht op links en meer links in het zadel). Vraag effe een kritische stalgenoot of dat zo is.

Verder lijk je wat star in je lichaam, ik mis het losse en een onafhankelijke zit.

Is je paard onvoorwaardelijk voorwaarts? Ik vermoed dat dat komt omdat je hem constant moet of wil ondersteunen. Kan iemand jouw paard eens aan de longe doen en hem voorwaarts houden voor jou zodat je eens echt alleen kunt richten in diep midden in het zadel met afhangende benen en ontspannen bovenlijf.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 07:24

Rocamor schreef:
Ik kan het niet goed zien, maar als ik inzoom lijkt het of je iets inknikt in je binnenheup en iets naar buiten zit (meer gewicht op links en meer links in het zadel). Vraag effe een kritische stalgenoot of dat zo is.

Verder lijk je wat star in je lichaam, ik mis het losse en een onafhankelijke zit.

Is je paard onvoorwaardelijk voorwaarts? Ik vermoed dat dat komt omdat je hem constant moet of wil ondersteunen. Kan iemand jouw paard eens aan de longe doen en hem voorwaarts houden voor jou zodat je eens echt alleen kunt richten in diep midden in het zadel met afhangende benen en ontspannen bovenlijf.

Wauw echt knap dat je dat ziet in dit filmpje. Maar dat klopt inderdaad, dat weet ik van mezelf!
Heb m
e daar de laatste tijd niet zo op gefocust, iets wat ik langzaam weer vergeet .

Aan mijn zit moet ik dus werken! Bedankt voor de tip.

Voorwaarts is ze zeker wel, in galop zelfs nog wel is doordrammerig. Maar dat is ook zeker niet goed. Zodra ik haar wat terug vraag in de draf doet ze dat wel super. En wanneer ik dan een goede voorwaartse reactie vraag krijg ik die ook :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:34

Maar is ze voorwaarts omdat ze drammerig is? Of omdat ze kracht (nog) mist of omdat jij haar iets uit balans brengt?

Gewoon overpeinzing mijnerzijds. Geen veroordeling iig!

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 07:46

Rocamor schreef:
Maar is ze voorwaarts omdat ze drammerig is? Of omdat ze kracht (nog) mist of omdat jij haar iets uit balans brengt?

Gewoon overpeinzing mijnerzijds. Geen veroordeling iig!

Kracht missen zou goed kunnen. Toen ze bij mij kwam had ze bijvoorbeeld veel minder gespierde billetje. Volgens mn instructrice is dat echt al verbeterd, maar misschien mist ze nog wat bespiering/kracht. Dat ik haar uit balans breng lijkt me sterk. Eens in de zoveel tijd rijd er iemand anders op die heel goed rijd, om te voelen waar ze is verbeterd en waar ik aan moet werken. Daarbij heeft ze het ook.