paard gaat er vandoor

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

paard gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:40

Hoi iedereen
heb sinds 2 maanden een eigen paardje, een tinkerruin van 9 jaar
Ik heb hem gekocht om lekker ontspannen buitenritjes te maken. Helaas loopt het soms mis zoals vorige week. We hadden lekker in het bos gereden dat grenst aan ons huis en het laatste stukje waren we rustig aan het stappen met lange teugel. Ineens schiet hij in galop en begint te rennen richting huis, geen houden aan!! helaas is dit niet in een open vlakte maar smalle bosweggetjes, ik wist gewoon dat ik het niet ging halen want vlak voor we thuis zijn is er een smal padje met een put en bomen langs en daar ging het inderdaad mis, toen hij uit de put kwam ging hij veel te dicht tegen een boom en vloog ik er dus af. Hij rende rustig tot aan de voordeur en ikzelf heb nu een hersenschudding
De schrik zit er nu goed in, op vorige ritten is hij er al een paar keer vandoor gegaan vanuit galop, dus steeds sneller lopen maar nog nooit vanuit stap. Volgens mij rammelt hij gewoon met mijn voeten en is het geen schrikreactie. Sowieso is hij heel moeilijk terug te rijden naar een tragere gang ook al ging dit steeds beter op stem maar op bit lukt het echt niet. Ik rijd hem met een dubbel gebroken watertrensje, enkel gebroken vond hij echt niks. Bij vorige eigenaar is hij meestal bitloos gereden (maar dan heb ik echt geen controle, ook geprobeerd).
Heb gelezen op dit forum dat veel mensen de raad geven om hem flink benen te geven zodat hij het moe wordt maar dit is veel te gevaarlijk hier in het bos, heb geen ruimte om hem zo te laten rennen, zowel ik als wandelaars dreigen dat te verongelukken. Gezien ikzelf geen piste heb ben ik aan het nadenken om hem even op een pension te zetten ook al zou ik dat ergens zonde vinden. Hij heeft nog nooit in een piste gereden, heeft enkel buitenritten gemaakt en is ook getraind voor lange afstanden. Iemand nog tips? toch stang er in? Ben wel van plan wat grondwerk te doen voor het vertrouwen maar of dit genoeg gaat zijn....

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:45

Ik zou inderdaad een bak regelen en daar dan eerst aan de controle werken, kijken hoe hij werkt en hoe het werkt voor jullie samen. Dan gaat het op buitenrit waarschijnlijk ook een stuk beter. Hoe lang is hij bij de vorige eigenaar geweest? Want dat kan ook nog een rol spelen, mijn merrie heeft haar hele leven bij haar vorige eigenaar gestaan en is nu na een half jaar pas een beetje aan mij gewend en sinds een tijdje kunnen we redelijk relaxed rijden, daarvoor vaak niet omdat ik en de oude eigenaar waarschijnlijk een hele andere rijstijl hebben en ze dus heel anders gereden werd. Succes :)

Waaslander

Re: paard gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:47

hij is 4,5 jaar bij vorige eigenaar geweest. kan inderdaad zijn dat hij erg test en is natuurlijk ook een koudbloed dus als die niet willen stoppen....

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:49

hij is altijd met losse teugen gereden en wou hem dat hier ook gunnen maar denk dat we eerst nog meer aan onze band moeten werken.... Misschien wel zonde om hem nu weer te verhuizen naar pension maar als het moet... durf er nu echt niet meer zomaar op zonder bescherming van een bak

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:52

Kan toch een reactie op jou zijn, dat je bijvoorbeeld gespannen bent ofzo? Mijn paard bleek erg op mijn emoties te reageren waardoor we niet ontspannen konden rijden. Inmiddels kunnen we lezen en schrijven met elkaar.
Zeker ook omdat je schrijft dat je vantevoren wist waar het mis zou gaan. Dit had ik precies zo.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:58

Ikzelf zou dus voorlopig buiten geen lange teugel meer geven. Zodat je gelijk kan ingrijpen als hij ook maar een aanzet maakt om naar huis te rennen. Als je dat aan voelt komen, gelijk de volte op sturen........ dit is inderdaad heel gevaarlijk en vooral als het onverwachts komt voor jou.

Denk dat hij jou eerst meer moet gaan vertrouwen (ben jij ontspannen, geef jij hem het gevoel dat hij jou kan vertrouwen?) en jij hem, voordat je weer veilig met lange teugel kan gaan rijden. Jullie moeten elkaar nog veel beter leren kennen. Veel kilometers samen maken en belonen wanneer hij braaf is. Probeer hem zo goed mogelijk te begeleiden (wel vanuit ontspanning!!!) .. en misschien op de terugweg naar huis, hem wat meer afleiden, in de zin van wat meer aan het werk zetten. Wat ook nog een toegevoegde waarde kan zijn is gaan wandelen.. ook op de paden waar jullie rijden. Dan kan je het misschien deels vanaf de grond oplossen.

Succes +:)+

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:00

Omdat je hem pas zo kort hebt zou ik hem niet verhuizen maar kijken of je ergens in de buurt een bak kan lenen met les due ik weet niet of je vervoer hebt? En veel gaan grondwerken

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:00

als je een paard dat een lange teugel gewend is constant met een contact teugel gaat rijden kan dat juist spanning geven omdat hij dit niet gewend is, hou daar ook rekening mee.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:01

Ik zou sowieso eens eerst goed aan elkaar gaan wennen en even 'uittesten' hoe hij in elkaar zit. Dit in een veilige omgeving zodat het voor beide partijen en eventuele omstanders, wandelaars etc. veilig blijft. 2 maanden is een korte tijd bouw eerst een vertrouwen op alvorens met een lange teugel door de bossen te rijden. Als je samen een fijne basis opbouwt is dat vertrouwen er zo en kan je van de buitenritten genieten zonder te denken wat als..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:03

Tsja...Tinkers zijn een ras apart he...2 maanden is nog niet zo heel lang, en ik vind hem al heel braaf dat hij weg van huis wil. Meestal staken ze al gelijk aan het eind van de oprit als ze niet willen...
Beetje een herhaling van bovenstaande maar ga eerst een band met hem opbouwen. Zodra hij vertrouwen heeft in jou, en jij weer in hem zul je merken dat het stukken beter gaat. Die band opbouwen kan wel een tijdje (zomaar een half jaar) duren. Neem er de tijd voor, ga lekker rijden in een bak, spelen met hem, vrijheidsdressuur, wandelen, en beloon al het goede gedrag. Ik heb zelf de eerste 1,5 maand alleen maar stapritjes gemaakt. En die uitgebreid tot inmiddels 20 km in alle gangen. Je paard kennen, weten hoe hij reageert, en andersom idemdito, is de basis voor veel plezier. Ga niet gelijk klooien met strengere bitten en dergelijke, ga eerst maar werken aan een goede band. ;)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:06

misschien ga je net iets te snel, die gekke tinkers hebben vaak enige gewenning nodig en ook uitproberen natuurlijk. Als je geen piste hebt ga dan eens wat grondwerk doen om elkaar goed te leren kennen, gewoon in de wei. Als er een piste in de buurt is, eens vragen of je mag huren of mag gebruiken, dat is ook niet verkeerd ter gewenning. Wij hebben ook veel problemen gehad met onze tinkie wat dat betreft maar voornamelijk onze schuld omdat wij haar niet voldoende tijd gegeven hebben.

edit Ja Floor je hebt helemaal gelijk

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:58

piste is niet te huur in de buurt of ik moet eerst flinke buitenrit maken ernaartoe en dat is nu net het probleem... maar verhuizen nu naar pension om daar lessen te kunnen volgen en in bak te werken is geen goed idee?
grondwerk kan ik wel thuis doen maar of ik na een tijdje durf op te stappen terug zonder eerst in een bak te rijden...ik weet het niet...
iemand stelde voor om op volte te trekken als hij wegrent, helaas dat gaat niet op een bospadje

nu twijfel ik, pension of gewoon hier maanden niet meer opstappen maar alles van op de grond naast hem doen...

ik wacht nog wat adviezen af . alvast bedankt voor de vele reacties!

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:09

Kun je in het weiland geen bak maken met (hoog) draad en palen? Als hij respect heeft voor draad natuurlijk, anders is het niet zo verstandig. Het wordt toch zomer, dus heel nat zal het niet worden. Wel op een kaal stukje doen dan, haha

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:34

In de bak werken is dikke vette onzin. Je leert ook niet autorijden in de speeltuin, lekker veilig.
Gooi er tijdelijk een huplteugeltje aan, bijvoorbeeld een martingaal. Hij moet maar bewijzen dat hij die niet meer nodig heeft.
Wat jij moet gaan leren is zijn streken voor zijn. Er is altijd iets wat een paard doet als aankondiging, het hoofd wat omhoog gaat, omkijken, gevoel van ontploffen, trekken aan het bit, het kan vanalles zijn. Er is iets waar aan je kunt lezen dat het fout gaat lopen. Dat is het moment om in te grijpen. En wat is dat dan ingrijpen, nou bijvoorbeeld even een oefeningetje wijken doen, of een paar stapjes achteruit. Je moet zorgen dat je beest afgeleid is. Lukt het niet dan zet je je geheime wapen, de martingaal in. Als je hem daarmee wel kan laten stoppen geef hem dan niet op zijn fluit, maar omdraaien en vrolijk je weg vervolgen. Doen asof er niets gebeurt is.
Ik verwacht afgaande op je verhaal dat je tinker je aan het ringeloren is (slim beest) Dus als je hem een keer of drie voor bent geweest dat je probleem dan over is, probeer maar.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:59

Ik zelf wil alleen maar buitenrijden als ik een noodrem heb. Of dat nu een martingaal is of een ander bit of een hackamore maakt mij niet uit. Je rijdt toch met een lang teugeltje tot hij er eventueel vandoor wil gaan. Succes!

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:23

mrie schreef:
In de bak werken is dikke vette onzin. Je leert ook niet autorijden in de speeltuin, lekker veilig.
Gooi er tijdelijk een huplteugeltje aan, bijvoorbeeld een martingaal. Hij moet maar bewijzen dat hij die niet meer nodig heeft.
Wat jij moet gaan leren is zijn streken voor zijn. Er is altijd iets wat een paard doet als aankondiging, het hoofd wat omhoog gaat, omkijken, gevoel van ontploffen, trekken aan het bit, het kan vanalles zijn. Er is iets waar aan je kunt lezen dat het fout gaat lopen. Dat is het moment om in te grijpen. En wat is dat dan ingrijpen, nou bijvoorbeeld even een oefeningetje wijken doen, of een paar stapjes achteruit. Je moet zorgen dat je beest afgeleid is. Lukt het niet dan zet je je geheime wapen, de martingaal in. Als je hem daarmee wel kan laten stoppen geef hem dan niet op zijn fluit, maar omdraaien en vrolijk je weg vervolgen. Doen asof er niets gebeurt is.
Ik verwacht afgaande op je verhaal dat je tinker je aan het ringeloren is (slim beest) Dus als je hem een keer of drie voor bent geweest dat je probleem dan over is, probeer maar.

Ik zou in eerste instantie je dier eens gewoon leren kennen, hulpteugel kan altijd nog als het een 'probleem' blijft. Je hebt het in dit geval gewoon over het niet kennen van elkaar dus een verkeerde inschatting gemaakt: rijden met een losse teugel, hij schrok en weg was ie.. Waarom een hulpteugel uberhaupt gebruiken, mag een paard dan niet even wennen aan een nieuwe omgeving, eigenaar en manier van rijden? Onderschat sowieso de tijd niet die een paard nodig heeft om gewoon te raken met de nieuwe omstandigheden.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:28

mystery1980 schreef:
als je een paard dat een lange teugel gewend is constant met een contact teugel gaat rijden kan dat juist spanning geven omdat hij dit niet gewend is, hou daar ook rekening mee.

Helemaal als hij niet gewend is om op een bit te lopen...
Heb je een hoofdstel waarmee je zowel met bit als bitloos kan? Dan zou ik daar 2 paar teugels aan hangen, 1 aan het bit en een aan de bitloze optie. Dan kan je gewoon proberen hoe het gaat zonder aan het bit te zitten , maar kan je het bit er altijd (ondersteunend) bij pakken of helemaal overschakelen als het niet gaat.

Hoe gaat het met een ander paard erbij? Probeer eens achter een rustig paard rijden (dat geeft hem steun) en dan kan je hem als het nodig is op de kont van het andere paard remmen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:10

Dieuwertje92 schreef:
Ik zou in eerste instantie je dier eens gewoon leren kennen, hulpteugel kan altijd nog als het een 'probleem' blijft. Je hebt het in dit geval gewoon over het niet kennen van elkaar dus een verkeerde inschatting gemaakt: rijden met een losse teugel, hij schrok en weg was ie.. Waarom een hulpteugel uberhaupt gebruiken, mag een paard dan niet even wennen aan een nieuwe omgeving, eigenaar en manier van rijden? Onderschat sowieso de tijd niet die een paard nodig heeft om gewoon te raken met de nieuwe omstandigheden.

Nee, dat mag hij niet. Of dat mag hij wel, maar hij zal andere methodes moeten bedenken want dit is domweg gevaarlijk, irritant, dominant en niet de bedoeling.

Citaat:
Hoe gaat het met een ander paard erbij? Probeer eens achter een rustig paard rijden (dat geeft hem steun) en dan kan je hem als het nodig is op de kont van het andere paard remmen.

Ik vind dit geen goed advies, je wilt een paard wat zelfstandig mee naar buiten kan geen plakker of hanger waardoor je altijd met een ander mee moet en niet de keuze hebt om alleen te gaan.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:16

Als het paard anders gewend is, lijkt het me naast wennen ook een groot stuk onbegrip. Een hulpteugel er aan hangen lijkt me dan niet een heel goed idee, denk je dat hij het daardoor beter gaat begrijpen? Ik denk het niet :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:19

Ik heb wel geen Tinker maar een KWPN merrie.
Maar die werd, toen ik haar pas had, heel erg heet als we naar buiten gingen.
Vooral op de terugweg, dan leek ze wel een tijdbom waar je op zat. :)

Toen ben ik begonnen met stukjes van 100 meter ongeveer van huis te rijden.
Gewoon in stap, heen en terug, heen en terug.
Daarna ook stukjes in draf erbij, heen en terug, heen en terug etc.
En eigenlijk zo in de loop van de tijd steeds wat uitgebreid.

Uiteindelijk is ze heel erg braaf geworden.
Nu kan ik prima alleen met haar naar het bos!
Wel is ze van nature voorwaarts en kan je haar snel 'heet' rijden.
Maar ik heb haar nu al jaren, en we hebben allang geleden een manier gevonden om hier mee om te gaan om fijne ritjes te maken. :)

Het komt met jouw paard ook vast wel goed. :)
Het kost tijd om elkaar goed te leren kennen.
Maar na verloop van tijd dan leer je de reacties van je paard door en door kennen. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:22

Joysieee schreef:
Als het paard anders gewend is, lijkt het me naast wennen ook een groot stuk onbegrip. Een hulpteugel er aan hangen lijkt me dan niet een heel goed idee, denk je dat hij het daardoor beter gaat begrijpen? Ik denk het niet :=

Moet je wel de rest van dat bericht ook lezen... Of ben je afgehaakt bij het woord "hulpteugel"

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 07:29

voor alle duidelijkheid, ik ga nu even eerst wat grondwerk doen en met hem aan de hand het bos in maar er zal weer een eerste keer komen dat ik er op kruip en dan wil ik nu dus een noodrem, ben mijn leven echt niet beu en heb 3 kleine kinderen die op mij rekenen, zit nu echt al in de problemen alleen al met mijn hersenschudding en geblokkeerde rug
Zouden jullie eerder een ander bit gebruiken, bijvoorbeeld een pelham bit zodat ik hem op een gewone trens kan rijden en een tweede teugel eraan die dan als stang werkt of eerder een hulpteugel zoals martingaal?
bitloos is ga ik nu even niet doen ook al was hij dat gewoon maar hij weet dat ik niks te zeggen heb dan, heb het geprobeerd en hij stapte doodleuk een boom onder met lage takken zodat ik mij heb moeten laten vallen :-)
het idee van de korte stukjes vind ik zeker ook goed!
ook idee van even op pension zetten zodat we elkaar leren kennen in een veilige omgeving blijft bij mij nog een optie, ook al zal hij dan wel weer even moeten wennen aan de nieuwe stal maar als ik die optie neem zal ik hem er waarschijnlijk 6 maanden zetten zodat de tijd lang genoeg is

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:45

Kan de vorige eigenaar niet iets betekenen?
Toch vreemd dat hij/zij bij hem/haar gewoon bitloos naar buiten ging.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:47

Ja of met slof maar gooit hij zijn hoofd zo de lucht in dat jij niets meer te zeggen hebt? Want dan werkt voornamelijk de martingaal maar verder niet echt

Wulfy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:52

Weet niet of de One rein stop al genoemd is. Anders kun je hier even op googelen. Dit is niet om een volle galop te stoppen, maar wel een middel om te voorkomen dat het zo ver komt. Meteen ook een mooi oefenonderwerp in de bak.