Paard loopt door het bit heen.. Wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

20513

Paard loopt door het bit heen.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 15:41

Ik mag me eigenaar noemen van een leuke Friese merrie van 18 jaar. Ondanks haar leeftijd is ze nog super fit. Ik rij haar nu met een dubbelgebroken watertrens (die in het midden kan draaien). Onder het rijden is ze erg lastig terug te nemen. Ze reageert dan amper op het bit. Het enige waarop ze reageert is 'omgooien'(Dr hoofd naar links of rechts).
Er heeft mij iemand een pelham bit geadviseerd, zelf heb ik hier totaal geen ervaring mee.

Ik ben opzoek naar iets, waarop ze beter reageerd, zodat ik haar niet telkens in dr mond hoef te trekken. Waardoor xe uiteindelijk nog sterker word..

Adviezen zijn welkom!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:46

Heb je les? Remmen is namelijk niet alleen maar met het bit.

Anoniem

Re: Paard loopt door het bit heen.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:48

Dit gaat er niet om wat voor bit je hebt, maar dat het paard niet gehoorzaam is. Zoals hierboven wordt gezegd, zou ik eens een paar lesjes nemen, dat lijkt me een betere investering dan een pelhambit.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:49

Die van mij remt ook nauwelijks op het bit en als ik door spanning ofzo vergeet los te laten gaat hij zelfs alleen maar harder. Meer remmen op je zit en werken aan gehoorzaamheid en ontspanning, daar zou je oplossing moeten zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:50

En misschien even de mond na laten kijken of ze niet ergens anders last van heeft en of het bit wel een type bit is dat bij haar past (te dik, te dun, te beweeglijk, enz.).

20513

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:22

ik heb les..

20513

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:24

De paarden krijgen ieder jaar, jaarlijkse gebit controle. De Fries word extra in de gaten gehouden ivm leeftijd. Tuurlijk snap ik dat het ook om gehoorzaamheid en ontspanning gaat..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:39

Hoe reageert het paard aan de hand op het stalhalster? Is hij dan ook moeilijk te stoppen?

20513

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:42

jensvl schreef:
Hoe reageert het paard aan de hand op het stalhalster? Is hij dan ook moeilijk te stoppen?

Aan t halster loopt ze netjes met je mee, en 'ho' is ook echt stil staan. Op het pad loopt ze vaak gewoon zonder halster mee.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:49

Doet ze dit al altijd en doet ze het ook bij andere mensen?
Ik heb ook zoiets gehad, merrie ging steeds door 't bit heen bij mij, met les ging het wel wat beter, maar niet veel. Toen heb ik mijn moeder er eens op laten rijden om te kijken of ze het bij haar ook deed, en dit was niet het geval. Het lag aan mijn eigen spanning, omdat ik elke keer in mijn hoofd had 'ze gaat niet stoppen, pas op', en zo dus spanning opbouwde. Daar aan gewerkt, en nu is er vrijwel niks meer aan de hand!

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:50

Mijn paard doet dit ook. Ze blijkt niet goed tegen een bit te kunnen. Meteen blaren en ze gaat steeds harder trekken. Ik rij haar nu bitloos. Ze is nog steeds sterk en niet de makkelijkste om terug te nemen, ,maar het lukt wel. Ze gaat wel hard, maar is terug te nemen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:43

Als hij het zonder bit niet heeft weet je al in welke richting je moet gaan zoeken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:22

Ja ik zou zeggen bit eruit en begin bij de basis,
Het probleem is niet het bit maar sorry dat ik het zeg , het is jou probleem,
waarschijnlijk is het paard nooit echt goed gereden op kleine zit hulpen, maar altijd getrokken in de mond, daar worden ze sterk van en dat doen ze niet met opzet,het is aan geleerd gedrag.
Elk paard komt tegen verkeerde druk en pijn in, dus dan willen ze weg en dat los je niet op met een ander bit , maar door zelf te leren rijden meer op zit en stem als dat beter werkt, maar ga nooit druk in de mond zetten, druk in de mond is pijn en dat wil je ook niet neem ik aan,"
Begin dus eerst eens een jaartje zonder bit te rijden niet om op het hoofd te gaan remmen,maar om te leren voelen en erop te vertrouwen dat je geen steun hoeft te zoeken in de mond .
Zoek een instructrice die hier open voor staat en weet waar aan ze moet werken met jou, dus een die ook eerlijk genoeg is die durft te zeggen dat jij de gene ben die het paard traint en dat jij je gedachten moet verandere dat het paard de dingen niet expres doet, maar dat jij de gene ben die vraagt sterk te worden,

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:29

Rijdt eens op de neusriem ipv bit. Dus teugels aan de neusriem klikken ( zal je wel 2 musketon haakjes moeten hebben ) misschien werkt dit wat rustiger voor allebei?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:40

Heb je dit probleem ook in de bak? Of alleen buiten? In de bak kun je ook kijken of je de snelheid eruit kunt halen door af te wenden en haar op de volte te zetten. En kijk ook samen met degene waar je les van hebt wat ze doet als je haar kwijt bent. Is dit bijv van tevoren al, dat ze bijv geen aandacht voor jou heeft. Wordt ze gewoon erg heet van de galop. Of heb je het in draf ook al? En weet je iets van haar verleden? Was dit bijv een bekend probleem of probeert ze je uit en heeft ze dit nooit eerder gedaan. Het zou ook nog een balansprobleem kunnen zijn. Sommige paarden gaan dan harder omdat ze uit balans raken. Kortom, kijk samen met iemand naar de oorzaak van dit gedrag en probeer van daaruit een oplossing te zoeken. Ik ben in dit geval helemaal niet voor bitloos. Ik denk dat jullie nog maar kort een combi zijn en misschien heb je ook nog niet superveel ervaring? Want bitloos betekent ook dat je meer op je zit moet rijden en je moet ook zelf de kans krijgen dit te leren. En als het komt omdat ze het bit erg vervelend vindt, kan het een prima oplossing zijn. Maar als ze gewoon schijt aan je heeft zeg maar, nou dan kun je zonder bit verongelukken als je echt niets meer te vertellen hebt. Veiligheid altijd voorop! En proberen dit gedrag zo snel mogelijk aan te pakken, want ze leert op deze manier haar kracht tegen je te gebruiken. Een pelham bit is erg scherp dacht ik. Als je zelf nog moeite hebt met aanleuning en wat ongecontroleerd met je handen bent, zou ik dat niet doen. Onbedoeld kun je haar daarmee pijn doen. Eventueel een hulpteugel zou ook nog kunnen. Maar daar zou ik in overleg over gaan met je lesgever. Hij/zij kan jullie niveau inschatten en ook vanuit de oorzaak een oplossing zoeken.