Azrael v Nero x Cabochon op concours.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Azrael v Nero x Cabochon op concours.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 11:20

Afbeelding

Hoi allemaal,

Na lang twijfelen heb ik besloten een HAW topic te openen van mijn topper en ik. Omdat bokt geen doekjes om 't commentaar windt heb ik nog gedacht aan een ITP topic maar omdat tips en rijtechnisch commentaar eigenlijk wel welkom is denk ik dat ik meer heb aan HAW. vandaar! Hopelijk krijg ik geen spijt :+

Allereerst: Dit zijn Azrael en ik. Azrael is zo'n 1.5 jaar mijn bijrijdpaard en ik heb er ontzettend veel geluk mee. Zijn eigenaresse laat mij heel erg vrij met hem en ze biedt mij zulke mooie kansen, met als hoogtepunt dat ik hem mag uitbrengen. Ik ben daar echt zo dankbaar voor, ik mag met haar trailer auto en paard op concours, wie kan dat nou zeggen. :)) Nouja anyway, Azrael is een cabochon x nero ruin van 1.74. Ontzettend braaf en met zijn eigenaresse was hij m2 startgerechtigd. Zo'n b-proefje is voor hem dus niet zo'n probleem, maar ik vind het zelf nog wel een uitdaging om hem mooi naar de hand toe de baan rond te sturen. We hadden hele mooie punten, 198 en 193 en een 1ste en 2de plaats. Groot succes dus! Maar ik wil niet voor eeuwig in de B blijven en het trainen gaat door, dus altijd ruimte voor verbetering.

Waar wij nu mee bezig zijn:
- azrael in zijn hals laten zakken, hij wil nog wel eens z'n hals te hoog instellen, hij moet meer aanspannen in z'n bovenlijn en ontspannen in z'n kaak. Dus vanuit de schoft zakken. Thuis begin ik nu met zo'n 20 minuten stappen en draven en z'n neus zo laag mogelijk proberen te krijgen. Buiten, rekken en strekken. Goed voor z'n rug! :)
- De galop van Azrael is vrij vlak, ik ben nu bezig met veel schakelen in galop om z'n sprong te verbeteren. Gaat al beter, wij hadden nu twee keer een 7 voor de galop en de vorige keer een 5. Jeej :D
- Mijn zit: mijn benen mogen langer en verder naar achteren. Ik heb nu mijn knieen nog te ver naar voren gestoken. Volgens mij zit het m in m'n rug, ik doe nu voor het rijden en na het rijden een oefening dat ik rechtop moet blijven zitten en m'n benen helemaal naar achteren zwaai. Dan wordt m'n onderrug wat holler en kantelt m'n bekken (denk ik). Ik heb vrij snel last van mijn onderrug dus dit is echt waar ik mezelf in moet trainen. (ruiterfitheid, heuj)

Verder zijn we in twee wedstrijden alweer 5 wp verder dus we zijn al stiekem aan het nadenken over het L1. Daar wil ik ook graag tips voor.

de winnende proef met 198 punten.
Verbeterpunten: halsstrekken en middendraf.
Halsstrekken komt doordat hij niet genoeg over z'n rug loopt, denk ik, hier werken we dus hard aan op 't moment. Middendraf is een stukje impuls en wat te 'lafjes' rijden vanuit mij, hier zijn we ook hard mee aan 't werk. Moet ook zeggen dat ik een beetje voorzichtig was omdat we voor 't eerst op gras reden.

proef met 2de plaats en 193 punten.
Ik zou graag tips willen voor stap verruimen, ik krijg m niet in een grotere stap op zo'n klein stukkie en hij valt vaak in een dribbeldrafje. Wie heeft hier tips voor?

Verder:
- Ik heb een hele fijne instructrice waar ik ontzettend veel van leer, ik vind het gewoon interessant om te horen wat anderen er van vinden :)
- Ik ben mij er van bewust dat Azrael nog wel eens achter de teugel kruipt, we zijn heel hard aan het werk hiermee :)

Nou! Brand los! :D

Nann__

Re: Azrael v Nero x Cabochon op concours.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:42

Eindelijk je topic! Ik vind je een hele vriendelijke ruiter en je hebt Az fijn aan het lopen. :j Wat ik zou doen is met balken trainen. Zowel in stap, draf als galop. Moet je wel opletten dat je hier verschillende afstanden in hebt.
Misschien is het ook een idee om in je trainingen hem vaker voorwaarts en terug te rijden. En dan bedoel ik bijvoorbeeld bij K verruimen E terug nemen. En doe dat ook een keer tussen H-M. Zet hem eens stil om vervolgens in een middendraf weg te draven. Bij mij heeft dat gewerkt om hem scherper aan het been te krijgen en dat heeft onze middendraf/draf verruimen wel verbeterd.

Verder ben ik heel erg blij voor je dat je lekker wedstrijden rijdt en ook echt mega goede punten! Snel samen een wedstrijd plannen. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:50

Hadden ze dat gras van tevoren niet even kunnen maaien, vind het behoorlijk lang.
Heb alleen je eerste proef gekeken. Maar jij moet je benen niet verder naar achteren hebben. Dan ga je juist voorover zitten. Nu zit je mooi recht. Benen mogen inderdaad wel wat langer.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 12:57

Nann__ schreef:
Eindelijk je topic! Ik vind je een hele vriendelijke ruiter en je hebt Az fijn aan het lopen. :j Wat ik zou doen is met balken trainen. Zowel in stap, draf als galop. Moet je wel opletten dat je hier verschillende afstanden in hebt.
Misschien is het ook een idee om in je trainingen hem vaker voorwaarts en terug te rijden. En dan bedoel ik bijvoorbeeld bij K verruimen E terug nemen. En doe dat ook een keer tussen H-M. Zet hem eens stil om vervolgens in een middendraf weg te draven. Bij mij heeft dat gewerkt om hem scherper aan het been te krijgen en dat heeft onze middendraf/draf verruimen wel verbeterd.

Verder ben ik heel erg blij voor je dat je lekker wedstrijden rijdt en ook echt mega goede punten! Snel samen een wedstrijd plannen. :)

Hè wat een goede tip!! Dank. Ik heb daar ook al wel eens aan gedacht maar vind het zo moeilijk om die afstanden te bepalen als ik de balken klaar leg. Is misschien handiger om met iemand d'r bij te doen ofniet?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:00

FriesWytske schreef:
Hadden ze dat gras van tevoren niet even kunnen maaien, vind het behoorlijk lang.
Heb alleen je eerste proef gekeken. Maar jij moet je benen niet verder naar achteren hebben. Dan ga je juist voorover zitten. Nu zit je mooi recht. Benen mogen inderdaad wel wat langer.

Nog even een aanvulling. Denk ook dat jouw draf verruimen door het lange gras ook niet uit de verf komt. En dat dat ook effect heeft gehad op de impuls.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:01

FriesWytske schreef:

Echt hè :')
En losrijden in een bak waarvan maar 1 volte te gebruiken was. T was niet ideaal! Ga d'r niet zo snel nog een keer outdoor starten.. Maargoed extra trots dat azrael zo z'n best deed. :)

Hmm daar zit ook wat in. Ik moet mijn onderrug wat holler houden dus als het goed is blijft de rest van mijn rug dan op de ll als mn benen verder naar achteren liggen.
Iig benen langer dat klopt!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:02

FriesWytske schreef:
FriesWytske schreef:

Nog even een aanvulling. Denk ook dat jouw draf verruimen door het lange gras ook niet uit de verf komt. En dat dat ook effect heeft gehad op de impuls.

Ja je hoort m'n door dat gras slepen in t filmpje hè..

Afbeelding
Zo gaat t thuis! Een stuk actiever

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:25

Je bent weer een beetje terug gevallen in je oude patroon.
Ik mis je activiteit waar je echt heel goed mee vooruit was gegaan. Toen ik je nog hielp was az veel fijner als nu op de filmpjes. Je rijd ook weer met spoortjes maar wat ik in de filmpjes zie is dat je een beetje prikt bij elke pas. Wat waarschijnlijk komt omdat hij niet actief is. De tip van Nann is heel fijn, dat hebben wij ook gedaan. Maar je kan zien dat je in je trainingen niet meer zo veel schakeld. En daarom ook weer zo strak in zijn bovenlijn is. Ik vind hem ook niet zo heel mooi meer van achter naar voren lopen, het is nog altijd beter als het was. Maar het is ook veel beter geweest. Nogsteeds een erg nette proef! Netjes op de letter en heel net constant beeld.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:35

Lau schreef:
Je bent weer een beetje terug gevallen in je oude patroon.
Ik mis je activiteit waar je echt heel goed mee vooruit was gegaan. Toen ik je nog hielp was az veel fijner als nu op de filmpjes. Je rijd ook weer met spoortjes maar wat ik in de filmpjes zie is dat je een beetje prikt bij elke pas. Wat waarschijnlijk komt omdat hij niet actief is. De tip van Nann is heel fijn, dat hebben wij ook gedaan. Maar je kan zien dat je in je trainingen niet meer zo veel schakeld. En daarom ook weer zo strak in zijn bovenlijn is. Ik vind hem ook niet zo heel mooi meer van achter naar voren lopen, het is nog altijd beter als het was. Maar het is ook veel beter geweest. Nogsteeds een erg nette proef! Netjes op de letter en heel net constant beeld.

Ok!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:11

Ook ik vind hem strak in de bovenlijn. Je handen storen me ook een beetje, je heb ze soms net niet over de hals en je handen blijven niet erg gelijk. Probeer meer naar voor mee te geven en actiever te rijden doormiddel van overgangen en balkjes.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 14:30

Kalender7 schreef:
Ook ik vind hem strak in de bovenlijn. Je handen storen me ook een beetje, je heb ze soms net niet over de hals en je handen blijven niet erg gelijk. Probeer meer naar voor mee te geven en actiever te rijden doormiddel van overgangen en balkjes.

Klopt dat is ons probleem ook. En mijn rechterhand is sterker dan de linker, daar ben ik laatst achtergekomen. Heb je goed gezien!

Die balkjes is een goede, ga ik zeker meepakken. Schakelen en overgangen zijn we mee bezig! :d

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:48

Jeetj dat gras is idd heel erg lang! Lijkt me niet prettig rijden!

Ik vind dat je hem gewoon leuk aan het lopen hebt, hij mag nog veel actiever. Ik zie je constant been geven maar er gebeurt niks.. :')

Voor de rest lekker door trainen en goed luisteren naar zijn baasje, die heeft hem toch al langer en weet precies hoe het moet :D

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:04

Ja discodipp dat zag ik ook, denk ook dat dat deels wiebelen is en niet zozeer bewust drijven.
Hij voelt vaak ook wat trager in de ring, alsof t echt uit onze tenen moet komen..
Toch apart dat we van beide jury's een 7.5 voor impuls en nagevelijkheid hadden, die zeiden er niks over terwijl ik t wel zo voelde en zag

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:46

Heb alleen de eerste proef gekeken, maar wat een knap paard en leuk dat je zoveel van de eigenaresse mag doen! Je middendraf mag inderdaad wat meer verruimd worden, maar wat me ook opviel is dat je soms de hoeken niet helemaal goed meeneemt, waardoor je wendingen wat slordig worden. Ik had namelijk nog niet het idee dat je al was begonnen met je proef, omdat de wendig wat slordig was. Daarnaast zou ik met groeten wachten totdat je paard echt stil staat. Hij stond nog net niet helemaal stil ;)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 21:54

Ballard_L schreef:
Heb alleen de eerste proef gekeken, maar wat een knap paard en leuk dat je zoveel van de eigenaresse mag doen! Je middendraf mag inderdaad wat meer verruimd worden, maar wat me ook opviel is dat je soms de hoeken niet helemaal goed meeneemt, waardoor je wendingen wat slordig worden. Ik had namelijk nog niet het idee dat je al was begonnen met je proef, omdat de wendig wat slordig was. Daarnaast zou ik met groeten wachten totdat je paard echt stil staat. Hij stond nog net niet helemaal stil ;)

Dankjewel! Ben d'r ook heel blij mee :)

Klopt van dat halthouden, m'n voorlezer wees me d'r op en in de tweede proef heb ik tot 3 geteld. Is inderdaad wat netter!

Bedankt voor je tips

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:07

Ik vind je filmpjes er voor een B proef absoluut keurig uit zien! Paard lijkt me een fijne leermeester.

Ik heb het idee dat je af en toe geen onafhankelijke zit hebt. Ik zie dit vooral terug in je benen. Persoonlijk zou ik de spoortjes aflaten tot je je benen wat stiller kan houden. Ook vind ik je soms wat onrustig in de hand houding.

Ik denk dat het feit dat je benen niet helemaal stil liggen en je paard niet lekker voorwaarts is een wisselwerking hebben op elkaar. Als je been veel beweegt kan hij hier zich wat voor gaan afsluiten en er op afstompen. Ik zou dus graag je benen stiller zien, en als je dan been geeft hier ook meteen reactie op!

Ik denk dat als je paard meer voorwaarts komt, hij ook zijn achterhand beter gebruikt en de bovenlijn lekkerder los kan laten.

Nogmaals, ik vind het er erg fijn uit zien en jullie lijken me goed op weg. Maar dit is waar ik aan zou werken!

(en, wat een slechte grasmat zeg. Vreselijk :+ hierom start ik alleen nog op zand haha )

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:18

He Renee, wat een fijne reactie daar kan ik wat mee!!! Ik herken het heel erg, ik ga ook echt 'staan' tijdens het lichtrijden en druk mezelf omhoog. Dan wiebelt alles mee inderdaad. Heel frustrerend. En dan elke pas aandrijven is echt iets van op concours vreemd genoeg.. Misschien toch wat spanning? Of ik houd m onbewust tegen door voorzichtig de proef te willen rijden.
Ga d'r op letten en bedankt voor je fijne commentaar

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:21

Heel cliché maar een paar zitlessen kunnen echt helpen. Ik ben vorig jaar een paar maandem heel bewust met mijn houding aan de slag gegaan dmv zitlessen (zowel zonder zadel aan de longe als proefgericht) en dit heeft me echt heel veel geholpen. Dus mocht je de mogelijkheid hebben is het de moeite echt waard!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:37

Renee_S schreef:
Heel cliché maar een paar zitlessen kunnen echt helpen. Ik ben vorig jaar een paar maandem heel bewust met mijn houding aan de slag gegaan dmv zitlessen (zowel zonder zadel aan de longe als proefgericht) en dit heeft me echt heel veel geholpen. Dus mocht je de mogelijkheid hebben is het de moeite echt waard!

Ja ik heb eens in de zoveel tijd zitlessen. Maar dan doe ik zonder beugels en concentreer ik me echt op t zitten. Maar als ik zo bezig met m'n proef ben denk ik er niet meer aan...
Komt wel! :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:00

Ik heb het tijdens mn proef ook vaak hoor, tijdens het losrijeen loopt paard heerlijk en zodra je de ring binnen rijd valt t weg. Toch een kwestie van oefenen en zenuwen onder controle houden. Wordt vast beter, jullie zijn goed op weg!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 23:09

Renee_S schreef:
Ik heb het tijdens mn proef ook vaak hoor, tijdens het losrijeen loopt paard heerlijk en zodra je de ring binnen rijd valt t weg. Toch een kwestie van oefenen en zenuwen onder controle houden. Wordt vast beter, jullie zijn goed op weg!

Ja is ook zo, dit was pas onze tweede wedstrijd en voor t eerst op gras. Zoals jij ook al zei, was mega hoog dus dacht echt 'niet glijden niet glijden niet glijden' hahaha

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:02

Netjes gereden!
Ik vind m erg 'gooien' met zijn voorbenen, omdat hij zijn rug niet genoeg ontspant. Ik denk dat hij, zodra hij meer over zijn rug loopt en ontspannen in de aanleuning gaat, automatisch een betere stap krijgt, waar ook mee te schakelen is.
Uiteraard is het schakelen ook de weg er naar toe, maar ik zou in de training gebruik ook maken van in-uitjes en balkjes, zoals gezegd werd. Denk nog niet te veel aan de oprichting, maar laat hem zijn balans zoeken in het lagere werk.

Nogmaals, ik vind dat je hem heel netjes en vriendelijk rijdt, complimenten!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 08:53

amsterdam10 schreef:
Netjes gereden!
Ik vind m erg 'gooien' met zijn voorbenen, omdat hij zijn rug niet genoeg ontspant. Ik denk dat hij, zodra hij meer over zijn rug loopt en ontspannen in de aanleuning gaat, automatisch een betere stap krijgt, waar ook mee te schakelen is.
Uiteraard is het schakelen ook de weg er naar toe, maar ik zou in de training gebruik ook maken van in-uitjes en balkjes, zoals gezegd werd. Denk nog niet te veel aan de oprichting, maar laat hem zijn balans zoeken in het lagere werk.

Nogmaals, ik vind dat je hem heel netjes en vriendelijk rijdt, complimenten!

Wat leuk, daar word ik blij van dankjewel!

Dat 'marcheren' wat hij doet is inderdaad als hij stijf of gespannen het ergste. Dus kan goed kloppen. Hopen dat ik daarmee die dribbels in de stap verruimen d'r ook uit krijg. Bedankt voor je tips en complimenten

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:07

Je moet gewoon meer kilometers gaan maken tussen de hekjes om een balans te vinden tussen durven rijden met lef en je proef netjes afwerken. Je figuren vind ik her en der wat slordig gereden.
Ik mis ook activiteit, daardoor komen je verruimingen niet echt lekker uit de verf. In je training veel schakelwerk gaan doen. Pasje vooruit, pasje terug. En dan niet vijf keer, desnoods 30 keer. Daar wordt hij sterker van. Dan zal je merken dat het vlakke ook uit de galop zal gaan. Wissel af in hoofd-hals, lekker rond houden van voren en dan schakelwerk doen. Wat betreft de stap, ik zou daar niet teveel mee bezig zijn. Zodra je hem in draf en galop goed ruim met de kont eronder kan rijden, zal stappen en verruimen in stap ook vanzelf makkelijker gaan. Dan kan je de middenstap rijden in ontspanning en zal hij vanzelf ook ruimer stappen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 21:45

Karijn bedankt voor je tips! Ga/ben d'r mee aan de slag op t moment. 5 juni weer op concours hopen dat er alweer verbetering is!