Middendraf. Hoe dan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Middendraf. Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:40

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een middendraf kan rijden? In m'n proef moet ik een middendraf rijden.
Paard is van de manege maar kan best wel iets als ik maar het goede knopje kan vinden

kusvoorjou

Re: Middendraf. Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:42

Vragen aan je instructrice?
Zelf rijd ik gewoon een paar passen weg (been licht druk geven) en hierbij je handen iets naar voren plaatsen.

MaritB

Re: Middendraf. Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:44

Welk niveau ga je rijden? (B- dressuur?)

Wat ik denk dat belangrijk is, is dat het paard zijn passen ruimer maakt. Dit lukt makkelijker door een iets hoger tempo te vragen. Als je B start, is dat denk ik wel voldoende, vooral verschil tussen arbeidsdraf en 'midden-draf'laten zien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:44

Ik heb het gedaan maar zou het graag terug kunnen lezen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:44

MaritB schreef:
Welk niveau ga je rijden? (B- dressuur?)

Wat ik denk dat belangrijk is, is dat het paard zijn passen ruimer maakt. Dit lukt makkelijker door een iets hoger tempo te vragen. Als je B start, is dat denk ik wel voldoende, vooral verschil tussen arbeidsdraf en 'midden-draf'laten zien.

F9.

Lifestyle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:46

Je zorgt eerst dat je paard recht onder je loopt, beiden teugels even veel druk.
Kijkt naar einde van de letter waar je heen gaat, je zet paard aan de kuit dat je voelt dat hij meer voorwaarts komt en je bouwt dit rustig op niet ineens hop je middendraf in... opbouwen !!
En inderdaad je hand iets na voor wel op contact houden en mee deinen met je handen... Als je nog weinig ervaring hebt doe met lichtrijden en niet met doorzitten ( indien je zover bent en kunt doorzitten let erop dat je niet na achter gaat hangen )

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:49

Het paard moet langere passen maken, niet zozeer sneller gaan. Er moeten twee overgangen te zien zijn: van arbeidsdraf naar middendraf en weer terug. Bouw eerst wat druk op met je been maar laat hem nog niet gaan (seintje naar paard: pas op, er komt een middendraf aan). Dan hou je je been er aan maar je geeft wat mee met je hand zodat hij zich wat langer kan maken en door je been ook actiever vooruit gaat. Laat hem niet te lang worden want dan valt hij uit elkaar, soms is het openen van de hand al genoeg. Daarna weer opvangen door je handen te sluiten en je lichaam iets op te richten.
Vaak moet je het een paar keer achter elkaar doen voordat je echt verschil gaat merken, paard en jij moeten op elkaar afstemmen.
Lekker gaan oefenen en je instructrice mee laten kijken. Succes!