Been positie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Baki

Been positie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 18:10

Hey Hoi,

Ik heb een paar vraagjes over been positie en zit en vroeg me af hoe dat eigenlijk zit, na de laatste les. Als je gewoon aan het draven bent moet je je benen 'op' de single houden (dus gewoon de denk beeldige lijn van oor - schouder - bekken - hak, toch? ) Maar hoe zit het op de volte, ik geloof dat je het binnenbene op de single moet houden en je buitenbeen naar achter zodat het paard om je binnenbeen heen buigt, klopt dit. Ik vind het een beetje lastig te begrijpen want dat heb je toch juist als je het binnen been naar achter doet ? Moet je dit hierbij ook rekening houden in de hoeken en het afwenden?

Gentlegiant

Re: Been positie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:14

Benen gewoon op de plek houden?
Zodra je je buiten been verder na achteren legt of je binnenbeen zit je aan de galop hulp als ik t me goed visualiseer

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:19

Zoals Gentlegiant zegt, bij buitenbeen naar achter leggen denk ik inderdaad aan de galophulp. 1 van de 2 pony's waar ik op rijd zou dan direct aanspringen als ik m'n buitenbeen naar achter leg.

Zo moet het: Dus inderdaad buitenbeen iets naar achter, maar minder ver dan bij de galop hulp denk ik.
http://www.klassiekpaardrijden.nl/53/de-volte.html

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:23

Zover ik weet leg je je been ietsje naar achter op een volte als je paard naar buiten wil lopen/af wil wijken. Maar dat is wat ik heb begrepen :=

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:25

Celiien schreef:
Zover ik weet leg je je been ietsje naar achter op een volte als je paard naar buiten wil lopen/af wil wijken. Maar dat is wat ik heb begrepen :=

Dat doe ik ook ja

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:28

Maar dat ligt ook aan hoe je het aangeleerd hebt denk ik?

Ik moet dat echt voelen op t paard voor ik iets zeg
Maar als ik even denk buigen om t binnenbeen van je binnenbeen na je buiten teugel rijden
Met je buitenteugel begrenzen
Zodat je paard binnen achter onder treed en z'n lijf dus correct gaat gebruiken
Maar wel je buitenbeen d'r weer bij houden

Maar durf t niet met zekerheid te zeggen
Als ik les sta te geven of erop zit is t zoveel makkelijker dan achter m'n schermpje

Daarbij hangt t ook weer compleet van t ruiter gewicht af als jij op n volte gaat heb je meer gewicht op je binnen zitbeen knobbel als t goed is hangt je binnen been af met een lichte kuit druk tegen je paard aan en zorg je ervoor dat hij niet weg valt over de schouder dmv je binnenschoider op te tillen zodat jij recht boven je paard blijft

Of ik visualiseer t niet goed
Is ook allemaal een automatische iets ik sta d'r totaal niet meer bij stil als ik t doe

Baki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 23:14

Celiien schreef:

Gentlegiant schreef:
Maar dat ligt ook aan hoe je het aangeleerd hebt denk ik?
Daarbij hangt t ook weer compleet van t ruiter gewicht af als jij op n volte gaat heb je meer gewicht op je binnen zitbeen knobbel als t goed is hangt je binnen been af met een lichte kuit druk tegen je paard aan en zorg je ervoor dat hij niet weg valt over de schouder dmv je binnenschoider op te tillen zodat jij recht boven je paard blijft

Bedankt voor de uitleg, ik rij nog niet zo heel lang en ik reed mee met mensen die verder zijn dus vandaar dat k het me af vroeg :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:19

Let ook vooral op hoe je paard reageert. Het ene paard heeft een buitenbeen nodig dat wat naar achter ligt, het ander niet. Je moet het been in ieder geval wel passief houden.