Hoofdschudden bos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Hoofdschudden bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 13:24

Sinds 3 maanden heb ik mijn pony. Ze was gewend om het bos in te gaan.
Tijdens het rijden in de bak vertoond ze dit gedrag niet maar zodra we het bos in gaan begint ze erg te schudden met haar hoofd (jaknikkende beweging) dit deed ze al vanaf het eerste moment dus komt niet door de warmte, ze deed het van de week zo erg dat ze het hoofd zo hoog gooit dat haar voorbeen mee omhoog ging.
Dit doet ze zowel aan de teugel als met losse teugel in normale situaties als in stress situatie. Ik merk wel dat ze met warmte erger doet, maar echt alleen tijdens het rijden, aan de hand deed ze het niet en op stal of paddock doet ze dit ook niet. Stal ligt naast het bos en haar stal met buitenluik kijkt naar het bos

Iemand enig idee wat het kan zijn? Wat ik kan proberen?

Nala

Re: Hoofdschudden bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:29

Mijn eerste gok is dat ze misschien last heeft van vliegen? Mijn verzorgpaard doet het ook, met vliegen maar ook als hij er gewoon zin in heeft... Soms denk ik dat hij het klapperen van de teugels ook leuk vindt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 13:30

Maar hoe verklaar ik dan dat ze dit in februari ook al deed? Toen waren er nog geen vliegen en die zitten op stal ook, vooral veel knutjes. Zou kunnen hoor ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:34

Kijk eens in het headshaking-topic ;) [MD] [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic
Oorzaak vinden zal niet simpel zijn .. wat ik wel gek vind, als ik het goed begrijp, is dat ze het aan de hand in het bos niet doet? En onder het zadel wel? Je hebt haar 3 maanden zeg je, dus in februari ongeveer gekocht? Toen ging ze het al gelijk doen? Heb je ander tuig dan de vorige eigenaar of dergelijke?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:36

Misschien enthousiasme? Of ook de gekke tik van het klapperen van de teugels leuk vinden. Voor de rest weet ik het ook niet.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 13:42

[***] schreef:
Kijk eens in het headshaking-topic ;) [MD] [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic
Oorzaak vinden zal niet simpel zijn .. wat ik wel gek vind, als ik het goed begrijp, is dat ze het aan de hand in het bos niet doet? En onder het zadel wel? Je hebt haar 3 maanden zeg je, dus in februari ongeveer gekocht? Toen ging ze het al gelijk doen? Heb je ander tuig dan de vorige eigenaar of dergelijke?

Bedankt voor de tip, headshaking is toch meestal ook ohz in de rijbak ect?
Ja aan de hand heb ik het haar niet zien doen. Dat is het vreemde. Instructrice dacht dat ze het doet om er gewoon onderuit te komen, maar bos is niet als werk.
Ze komt van een manege dus sinds die tijd heeft ze een ander hoofdstel, bit, 2 zadels en tandarts/osteopaat. Dus zeker wel verandering.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:08

Mijn pony doet dat als hij heel erg blij is, bijvoorbeeld als hij na lange tijd weer voor de wagen staat, met name als je op hogere toon zegt dat hij zo ontzettend braaf is.
Dan krijg je een wiiiiiiieeeeeeeeyyyyyyy goed he?! Reactie. :')
Dan doet hij dit, maar sneller.
Eerder deed hij het om de haverklap bij aankoop.
Maar bij hem was dit echt een gewoonte, op buitenrit was hij dan zo blij dat hij dit echt wel regelmatig op een rit deed.
Dat heb ik afgeleerd door een ophouding te maken, en gewoon 'uh!' te zeggen.
Nu doet hij het amper nog, alleen soms als ik hem uitbundig met stem beloon als ik aan het uitstappen ben een keertje, maar dat mag.
Het is een expressieve clown waar je alles aan af kunt lezen dus dat is gewoon hij, blij, jolig en ultravrolijk.

Ik zou zelf eerst proberen gewoon je teugels op maat te houden en corrigeren, maar dat ben ik.
Maar het was hier wel overduidelijk een joepie-de-poepie actie.
Kan dit niet gewoon een gewoonte zijn bij je paard?
Blij dat hij het bos in mag en ermee begonnen zijn en dat je dit niet in het begin gecorrigeerd hebt?

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:09

Ik kende een paard met een pollenallergie die in de lente en zomer mijn zijn hoofd schudde. In de bak bijna niet maar in het bos wel.
Hij had een neusnetje op en dat werkte wel een beetje
Laatst bijgewerkt door limilou op 08-05-16 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:12

Ik ken een paard wat gaat lopen schudden zodra ze begint te zweten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:15

Rij je in het bos gewoon voorwaarts met teugels op maat?
Waarschijnlijk ik het gewoon enthousiasme met een combinatie van een losse teugel en flierefluiten tempo.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:22

Saaams schreef:
Maar hoe verklaar ik dan dat ze dit in februari ook al deed? Toen waren er nog geen vliegen en die zitten op stal ook, vooral veel knutjes. Zou kunnen hoor ik weet het niet.

Hoe ver staat je paard van het bos af gestald? Als ze allergisch is voor bepaalde boompollen en ze staat best een eind van het bos af, kan dat verklaren waarom het in het bos wel is en thuis niet. De Hazelaar begint altijd al vroeg in het jaar te bloeien dus daar zou ze eventueel allergisch voor kunnen zijn.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:18

Ze staat echt praktisch in/aan het bos. Ik probeer het veel te corrigeren. Heb nu wel even martingaal gekocht zodat ze hem niet zo hoog gooit dat ze van de grond komt. Het is enkel in stap trouwens, draf en galop ook niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:22

Ik denk dat het een uiting van stress is en dan vooral in de vorm van enthousiasme en ik wil graag gaan. Zou me er niet zo druk om maken en het negeren. Lekker ontspannen je rondje doen!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:24

Marjoow schreef:
Ik denk dat het een uiting van stress is en dan vooral in de vorm van enthousiasme en ik wil graag gaan. Zou me er niet zo druk om maken en het negeren. Lekker ontspannen je rondje doen!

Dat zou goed kunnen ja. Hopen dat dat het is. Wil niet aan de gang met netjes en maskertjes maar wil ook niet dat ze ergens last van heeft.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:32

Combi van vliegen en enthousiasme ook omdat het verdwijnt als je gaat draven. Nu de vliegen en muggen beginnen te komen ga ik in stap als een zuiplap door het bos :D. In draf vergeet ze dat die dingen bestaan lijkt het

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:33

Hoe is haar zicht? Wellicht ziet ze minder goed en probeert ze door het hoofdschudden dingen beter te kunnen zien? Dat ze het in de bak niet doet zou dan kunnen komen omdat dat een bekende omgeving is en waarschijnlijk veel lichter dan in het bos. Verklaart alleen niet waarom ze dit in stap doet.. Misschien omdat ze er in draf/galop geen tijd voor heeft?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:41

Haar zicht lijkt me prima, ze heeft geen lange voorpluk of dingen om/op. Bij de klinische keuring waren ogen en oren goed.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:44

Probeer eens een neusnetje, dat kan veel schelen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:11

Misschien is het een pollenallergie. Je zou een neusnetje kunnen kopen om te kijken of dat de klachten vermindert.