dressuur versus veelzijdigheid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

dressuur versus veelzijdigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 13:08

Wat mij een beetje verbaast is dat ik overal waar ik lees, een 'dressuurzit' houding tegenkom als correcte houding. Met schouder, heup en hak op 1 lijn. Rechtop, gecentreerd en meestal redelijk gedwongen. Vaak zie ik een houding die achterover kiept, met een strenge hand en ook vaak het paard achter de loodlijn met z'n hoofd.

Bijna nergens zie je een zit in of met een veelzijdigheidszadel. Dat zit anders, dwingt vaak minder een houding af. Je moet zelf goed gaat zitten.

Vroegah lagen er op bijna alle paarden een veelzijdigheidszadel. Meestal vrij plat, zonder dikke kniewrongen. Bij te korte beugels zag je dan wel een stoelzit, maar naarmate mensen beter gingen rijden nam dat af tot een normale zit. Het gedwongen rechtopgaande zag je bijna niet in die tijd.

zijn er meer topics hierover? met een correcte VZ zit? Ben benieuwd...

Loes1996

Re: dressuur versus veelzijdigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:16

Bedoel je nu te zeggen dat de zit van de 'dressuur' niet de correcte zit is? Ik ben zelf van mening dat je ook in een veelzijdigheidszadel gewoon 'netjes' moet kunnen zitten, dus inderdaad rechtop. schouder, heup, hak op 1 lijn.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:19

Loes1996 schreef:
Bedoel je nu te zeggen dat de zit van de 'dressuur' niet de correcte zit is? Ik ben zelf van mening dat je ook in een veelzijdigheidszadel gewoon 'netjes' moet kunnen zitten, dus inderdaad rechtop. schouder, heup, hak op 1 lijn.

Nee volgens mij bedoelt ze juist te zeggen dat je nergena meer de correcte zit ziet.
Veel achterover hangende Ruiters in zadels met dikke wrongen en diepe zit.
Laatst bijgewerkt door carika op 06-05-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:21

Vind je stuk een beetje moeilijk te begrijpen. Maar denk dat je bedoelt dat mensen in dressuur zadel niet netjes zitten of tenminste minder netjes dan in vzh?
Als je dat bedoelt ben ik het er niet mee eens. Je moet als ruiter in elk zadel goed kunnen rijden. Het zadel zorgt niet voor je zit. Dat doe jij.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:24

carika: o op die fiets! Ja dat zie ik ook wel veel inderdaad, maar zie daar tegenover ook erg veel stoelzitten en dergelijke.
Ben het met Belle2000 eens dat je als ruiter voor je zit zorgt. Een zadel kan daar natuurlijk wel aan mee of tegenhelpen

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 14:42

Belle2000 schreef:
Maar denk dat je bedoelt dat mensen in dressuur zadel niet netjes zitten of tenminste minder netjes dan in vzh?

Nee, en zo staat het er ook niet. Er staan geen conclusies volgens mij...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 14:45

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:23

Heb het gevoel dat dit komt omdat voor dressuur doorgezeten moet worden en veel mensen gaan achterover zitten daarbij. Hier LRV ruiters vooral die niet moeten doorzitten en die zitten zeker niet achterover. Ik zit met een dressuurzadel even ver naar voor als vroeger met mijn vzh ;)