Paard loopt langs hindernis

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Didi146

Paard loopt langs hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 23:49

Hallo allemaal,

Ik rijd nu zo'n 3 jaar met mijn verzorgpaard en we hebben samen al een grote ontwikkeling doorgemaakt. Paard was eerst heel gespannen en sterk en nu kunnen we in de ontspanning heerlijk rijden!Omdat het met dressuur erg goed gaat en we het allebei erg leuk vinden om te springen, wil ik dit weer wat meer te gaan doen. Ik loop alleen wel tegen een probleem aan.

Paard wil namelijk graag langs de hindernis lopen. Ze is niet bang voor de hindernis, vindt springen leuk en het zadel ligt goed (is nagekeken), dus daar ligt het niet aan. Als een paard weigert, ligt dit heel vaak aan de ruiter en ik denk dat dit ook bij mij het geval is. Toch vind ik het wel gek; ik heb voldoende impuls en tempo bij het aanrijden naar de hindernis, probeer paard binnen twee teugels te rijden en ga ook niet met een angstig gevoel op de hindernis af. Ik vraag me dus af waarom het soms toch fout gaat ( ze springt vaak ook gewoon wel, het is niet zo dat ze altijd weigert). Ik bouw de hoogte altijd op, begin altijd laag. Goed om erbij te zeggen: we hebben gewone hindernissen met staanders en redelijk smalle cavaletti. Het ontwijken doet ze vooral bij de cavaletti.

Zijn er mensen die dit herkennen of die tips kunnen geven?

Wat ik nu zelf doe: balkjes aan de zijkanten van de hindernis leggen/ iemand aan de zijkant laten staan. Dan ontwijkt ze de hindernis zelden. Het gaat dus met name om de smallere cavaletti.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:45

Je zegt het eigenlijk zelf al, ze wijkt uit omdat het wat makkelijker kan omdat de cavelleti wat smaller is, en er staan dan natuurlijk geen hoge staanders langs.
Ze zal voor de hindernis dan toch net een beetje scheef zijn waardoor ze kan uitbreken, dus nog meer oefenen om haar recht tussen je benen en teugels te houden. En inderdaad eerst oefenen met balken ernaast en die dan later weghalen.
Smalletjes springen zijn wel een hele goede oefening, je leert er goed en duidelijk van sturen wat in een parcours natuurlijk super belangrijk is.:D.

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 17:28

Ilse_123 schreef:
Je zegt het eigenlijk zelf al, ze wijkt uit omdat het wat makkelijker kan omdat de cavelleti wat smaller is, en er staan dan natuurlijk geen hoge staanders langs.
Ze zal voor de hindernis dan toch net een beetje scheef zijn waardoor ze kan uitbreken, dus nog meer oefenen om haar recht tussen je benen en teugels te houden. En inderdaad eerst oefenen met balken ernaast en die dan later weghalen.
Smalletjes springen zijn wel een hele goede oefening, je leert er goed en duidelijk van sturen wat in een parcours natuurlijk super belangrijk is.:D.

Bedankt voor je antwoord! Ik zal er mee gaan oefenen. En inderdaad, om later goed een parcoursje te springen zijn jouw tips zeker belangrijk!

Lusitana

Re: Paard loopt langs hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:32

Wat heel belangrijk is, is waar jij heenkijkt! Waarschijnlijk kijk je naar het gebied van afsprong of de hindernis zelf.
Kijk voor je uit, zoek een punt ver voorbij de hindernis en concentreer je erop en doe of de hindernis er niet is...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:32

Springles nemen van een goede instructrice! :D

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 18:39

Lusitana schreef:
Wat heel belangrijk is, is waar jij heenkijkt! Waarschijnlijk kijk je naar het gebied van afsprong of de hindernis zelf.
Kijk voor je uit, zoek een punt ver voorbij de hindernis en concentreer je erop en doe of de hindernis er niet is...

Thanks!

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 18:40

Change3x schreef:
Springles nemen van een goede instructrice! :D

Zal ik binnenkort misschien een keetje doen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:55

Wat je kunt doen om te oefenen is om tussen twee pionnen door te rijden in galop.
Of twee met water gevulde flessen of met zand gevulde laarzen, gewoon iets om te markeren.
Die zet je dan steeds dichter bij elkaar en later ook weer verder uit elkaar terwijl je toch het midden probeert te houden.
(Hetis das handig als je een assistent meeneemt die steeds het werk op de grond voor je kan doen).

Op een gegeven moment kun je tussen de pionnen een hindernis maken. En dan niet daarnaar kijken, gewoon je lijntje rijden.

Hierdoor leer je de aandacht leggen bij een goede rechte lijn te rijden ipv de gedachtegang van "daar ergens is een hindernis waar ik over moet komen".
Want het geheim zit ´m dus in het rijden van hele lijnen waar de hindernis toevallig op staat, en niet het aanrijden op de hindernis en niet verder kijken.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:00

Die tip van Lusitana lijkt me wel een goeie! Zo leer je het paard goed recht door het midden te rijden en leer je je benen goed eraan te houden (en dan bedoel ik niet constant met het been eraan te zitten, maar wel om hem tussen je benen te houden zeg maar)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:03

Ooit op Horse and Country heb geleerd van Lucinda Green, Eventing Amazone en Instructeur. In de Eventing heb je vaak ook smalle hindernissen zonder aanleuning aan de zijkant. Paard voorwaarts houden en een soort van opsluiten in een tunnel. Met die tunnel bedoelt ze het paard opsluiten tussen je handen en benen. Zo kunnen ze vaak moeilijker wegschieten naar de zijkant. Zeker niet te vroeg in de verlichte zit gaan zitten en je handen naar voren steken, want dan gaan ze vaak alsnog op de rem of schieten ze er langs.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:12

Moonlight, dat is dus ook precies wat je oefent door tussen pionnen te rijden...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:15

Lusitana schreef:
Moonlight, dat is dus ook precies wat je oefent door tussen pionnen te rijden...

Op een gegeven moment wil je het ook zonder pionnen doen. Ik probeer het een soort van te visualiseren dat mijn benen en handen die tunnel zijn. Maar om simpeler te beginnen zijn de pionnen natuurlijk makkelijker.

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 19:20

Lusitana schreef:
Wat je kunt doen om te oefenen is om tussen twee pionnen door te rijden in galop.
Of twee met water gevulde flessen of met zand gevulde laarzen, gewoon iets om te markeren.
Die zet je dan steeds dichter bij elkaar en later ook weer verder uit elkaar terwijl je toch het midden probeert te houden.
(Hetis das handig als je een assistent meeneemt die steeds het werk op de grond voor je kan doen).

Op een gegeven moment kun je tussen de pionnen een hindernis maken. En dan niet daarnaar kijken, gewoon je lijntje rijden.

Hierdoor leer je de aandacht leggen bij een goede rechte lijn te rijden ipv de gedachtegang van "daar ergens is een hindernis waar ik over moet komen".
Want het geheim zit ´m dus in het rijden van hele lijnen waar de hindernis toevallig op staat, en niet het aanrijden op de hindernis en niet verder kijken.

Super goede tip, bedankt! Ik heb nu inderdaad meer de gedachtegang die je benoemde en het lijkt me heel goed om met jouw tips aan de slag te gaan :)

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 19:21

Moonlight17 schreef:
Ooit op Horse and Country heb geleerd van Lucinda Green, Eventing Amazone en Instructeur. In de Eventing heb je vaak ook smalle hindernissen zonder aanleuning aan de zijkant. Paard voorwaarts houden en een soort van opsluiten in een tunnel. Met die tunnel bedoelt ze het paard opsluiten tussen je handen en benen. Zo kunnen ze vaak moeilijker wegschieten naar de zijkant. Zeker niet te vroeg in de verlichte zit gaan zitten en je handen naar voren steken, want dan gaan ze vaak alsnog op de rem of schieten ze er langs.

Bedankt!

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 19:22

LisaFalco schreef:
Die tip van Lusitana lijkt me wel een goeie! Zo leer je het paard goed recht door het midden te rijden en leer je je benen goed eraan te houden (en dan bedoel ik niet constant met het been eraan te zitten, maar wel om hem tussen je benen te houden zeg maar)

Dankje :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:29

Moonlight17 schreef:
Lusitana schreef:

Op een gegeven moment wil je het ook zonder pionnen doen. Ik probeer het een soort van te visualiseren dat mijn benen en handen die tunnel zijn. Maar om simpeler te beginnen zijn de pionnen natuurlijk makkelijker.

Ja, natuurlijk ga (en kun) je het zonder pionnen doen, maar om je aan te leren om een paard tussen handen en benen te houden is het handig als je lijn gemarkeerd is zodat je ook merkt dat je het niet goed doet als je er naast gaat. Je gaat dan vanzelf aanpassen met hulpen om het doel, de rechte lijn, te halen.
Als je geen markering hebt, kun je genoegen nemen met een lichte afwijking, en dát moet juist niet.
Je gaat de pionnen dichter bij elkaar zetten om de lijn steeds gerichter te maken en dan weer wijder om zelf het midden te houden. Dan hebben de pionnen dus ook geen dienst meer en dan kun je ze ook weer weghalen.
Dit kun je in 1 sessie voor elkaar krijgen en je hebt ze dan nooit meer nodig.
Wat er gebeurt is dat je leert de hulpen af te stemmen.
Dat is niet anders als met visualiseren van de tunnel. Sommigen kunnen dat niet zo goed en dan is zo´n hulpmiddeltje handig. :D

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:53

Ik ga jullie tips snel toepassen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:56

Succes!

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:50

Het is ook belangrijk dat wanneer je pony ervoor uitwijkt, je niet verder rijd, maar dat je meteen omdraait en voor de sprong blijft. Het is ook belangrijk dat als jij naar links trekt om haar over de sprong te krijgen, dat je net zo lang naar links blijft trekken totdat ze naar links gaat. Gebruik ook je benen, want met alleen trekken win je niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:31

Trekken hoort niet in paardensport thuis. Ik snap dat de verleiding groot is, maar vergeet niet dat de grondslag van de meeste problemen in de ruiter zelf ligt (of een slechte ruiter in het verleden) en het paard daar alleen misbruik van maakt of je probeert wijzer te maken.
Er is een reden waarom een paard er langs gaat en buiten het feit dat de hindernis te moeilijk kan zijn of lijken, is dat meestal angst of gebrekkig rijden van de ruiter. Dat los je dan niet op door nog slechter te gaan rijden...
Paarden die erlangs schieten trekken zich meestal hol en gaan "uit elkaar" dit moet je dus in eerste instantie voorkomen en dat lukt bv door wat dressuurfiguren tussendoor te rijden en dan zomaar eens op ene hndernis aanrijden als je paard lekker gaat.

Als je naar 1 kant trekt is er een grote kans dat de pony gewoon over de schouder wegloopt naar rechts.
Hij heeft namelijk gewoon vier benen die hij onafhankelijk van de richting van het hoofd kan gebruiken....
Een gevaar daarbij is in de hindernis knallen omdat hij niet kijkt waar hij heengaat....

Een tik op de schouder waar hij heen vlucht is meestal effectiever, maar als het werkelijk gaat om het holtrekken en vluchte dan is dat niet handig.

Waar je dus naar streeft is dat je pony het voor je wíl doen, wat je ook vraagt. Dit krijg je het best voor elkaar door er zelf goed op te zitten en correcte hulpen te geven, niet door "in gevecht" te gaan.

Correcte hulpen zijn twee samenwerkende teugels en, in dit geval drijvende kuiten en zit (pas uit het zadel komen bij de afzet) en goed over de hindernis kijken.
Samenwerkende teugels kun je makkelijker voor elkaar krijgen door een bruggetje te maken (linkeruiteinde ook door de rechterhand laten lopen en rechteruiteinde ook door de linkerhand, bij de gewone teugel, of door met 1 hand te rijden.

Een handigheidje dat ik nog niet genoemd heb, is het tempo enorm drukken. Eerst in draf (als de hindernis laag genoeg is) en dan in een flink verzamelde (of sukkel-) galopje geeft meer tijd om te reageren en voor het paard minder gemak om er langs te schieten. In vliegende galop is het zeer makkelijk om maar wat te doen. Daarbij zal het paard dan meestal ook niet echt aan de teugel gaan en dus zelf controle nemen.

Je kunt zelfs in stap aanrijden en op het laatste moment een paar galoppassen doen.
Een goede sprong hangt af van best veel voorbereiding waar je niet altijd erg in hebt, maar hoe meer dingen je voor elkaar hebt zoals rustg regelmatig tempo, paard aan de teugel, goede zit en hulpen, hoe beter de kans van slagen. een dingetje niet in orde en de kans dat het net goed gaat neemt toe.

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:22

Veel oefenen en doorzetten :) Eventueel les nemen bij een goede spring instructrice?

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 11:14

We hebben ondertussen al een paar keer gesprongen en het gaat erg goed! Ik merkte, zoals ik eerder al zei, dat het vooral aan het feit lag dat ik op de hindernis af reed met het idee dat ze kon gaan weigeren. Nu heb ik dat gevoel niet meer, ik heb het vertrouwen met springen terug en mijn paard daardoor ook. Jullie tips hebben dus goed geholpen
en zeker die van
Lusitana schreef:

!Ik heb gister op de barebackpad gereden en gestuurd met mijn zit en benen, heb de teugels nauwelijks nodig gehad. Heb daarbij jouw tip met de poortjes ook nog gebruikt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:19

Wat fijn om te horen!