Stijgbeugel tegen de bakrand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elinechris

Stijgbeugel tegen de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:06

Ik ben na een 4 jaar lange pauze een korte tijd geleden weer begonnen met paardrijden. Als ik op de rechter hand rijd zijn mijn hakken en positie volgens mijn instructrice netjes. Alleen als ik op de linker hand rijd begin ik mijn rechter been te verkrampen (ik ben door een harde klap van mijn stijgbeugel tegen de bakrand vroeger van een paard gevallen dus daar angstig voor) en ik raak ook vaak met mijn rechter beugel de bakrand.

Ik snap niet waarom het linksom niet gebeurd maar rechtsom wel. Mijn rechterhand en arm zijn wel sterker, dus misschien dat ik onbewust ook meer druk op de teugel zet waardoor het paard al dichter bij de bakrand loopt en ik daardoor meer verkramp en de bakrand telkens weer raak.

Tips hiervoor?

Sadira

Re: Stijgbeugel tegen de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:12

Kan het niet zijn dat je meer druk hebt op je rechter zitbeenknobbel, waardoor je je paard onbewust naar buiten laat vallen? Als je op 1 hand telkens naar buiten valt, zal je onbewust in je lijf iets doen waardoor je je paard triggert om naar buiten te vallen. Het is dan vooral zaak om uit te vinden wat dit is. Het kan er gerust mee te maken hebben dat je in je lijf verkrampt en daardoor onbedoelde hulpen geeft.

elinechris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:15

Aleeneh schreef:
Kan het niet zijn dat je meer druk hebt op je rechter zitbeenknobbel, waardoor je je paard onbewust naar buiten laat vallen? Als je op 1 hand telkens naar buiten valt, zal je onbewust in je lijf iets doen waardoor je je paard triggert om naar buiten te vallen. Het is dan vooral zaak om uit te vinden wat dit is. Het kan er gerust mee te maken hebben dat je in je lijf verkrampt en daardoor onbedoelde hulpen geeft.

Dat zou best kunnen denk ik.. Ik ben nog niet zo lang bezig en ging meteen naar de groepsles omdat mijn instructrice dat handiger vond. Is het voor zoiets handig om een paar keer zitles te nemen?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:18

Zou je je buitenteugel misschien wat meer tegen de hals kunnen plaatsen? Daardoor valt hij misschien wat minder naar buiten. Wat Aleeneh zegt zal zeker ook meespelen. Misschien best goed om je eens in te verdiepen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:26

Het kan idd zijn dat je paard naar buiten valt of dat jij net op die manier scheef bent. Het kan ook zijn dat jouw lichaam onthouden heeft wat er destijds gebeurd is, waardoor je nu onbewust (of in ieder geval ongewild) verkrampt als je in dezelfde situatie komt. Traumatische gebeurtenissen, groot of klein, worden door je zenuwstelsel opgeslagen als je lichaam niet op een natuurlijke manier het trauma heeft kunnen loslaten. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar het is heel logisch. Er is een therapie voor ontwikkeld die Somatic Experiencing heet. Misschien kun je er iets mee!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:30

Mij heeft het geholpen priveles te nemen om na val wat meer te ontspannen.
3 instructeurs die mij allemaal op hun manier holpen, 1 was ook center riding, ze liet me praten maar gaf ook aanwijzingen waardoor ik beter kon ontspannen.
Eentje die qua denken erg bij me aansloot en in een half uur zat ik met losse handen in volle galop en helemaal vol in het zadel.
En dan 1 die me expres de enge dingen liet doen en dan opbouwen.

Allemaal zochten ze een balans tussen evenwicht en spanning en ontspanning.

En ik wil alleen nog maar in kleine groepjes les.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 05-05-16 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:37

Buitenteugel meer tegen de hals zou ongetwijfeld weer compenseren voor wat je in je lijf doet, maar ik zou er in eerste instantie voor kiezen om op te proberen te lossen wat je in je lijf doet, want anders is het meer symptoombestrijding en zend je eigenlijk tegenstrijdige signalen naar je paard.

Zitles zou een goed idee zijn, of centered riding, of zoiets. Iemand die je bewust kan maken van wat je met je lichaam doet. Liefst iemand die ook ziet wat er wegkomt uit spanning en hier wellicht iets mee kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:04

Rechtrichten.

Dat gaat twee kanten op. Zowel een paard als een mens zijn scheef/ ongelijk - "en het schot maakt het paard nog schever".

Een paard (zeker de meeste manegepaarden) buigen makkelijker naar links, en ""kruipen"" relatief snel / makkelijk / vaak met hun ribben tegen de bakrand, zeker op de linkerhand.
(Rechtsom vinden paarden dat steuntje van de bakrand ook heerlijk, maar daarvoor moet je weleen beetje naar rechts buigen, "gesteld, dat je dat kunt".)
Oplossing : zelf recht boven je paard zitten, voor je gevoel iets naar links en je handen sowieso niet symmetrisch! (Dat mag/moet op de diagonaal of de A-C lijn.) Naast het schot op de lange zijde: je buitenhand bijna boven de manekam, je binnenhand echt een stukje naar binnen.
Eventueel uiterst elementaire schouder binnenwaarts.
Dwz: doe je binnenhand iets naar voor en naar binnen, "zoek oogcontact", probeer een klein beetje extra gewicht op links (binnen = moeilijk! ) , je eigen schouders iets "draaien" alsof je wendt (links naar achter, rechts iets voor) drijf goed met linkerkuit, en in die stelling (en ietsje buiging) af en toe net een grammetje buitenteugel.

En let op jezelf: paarden "gooien" om allerlei redenen hun ruiters graag "op rechts" (of naar links, gesteld dat dat hun voorkeurskant is). Ideaal gesproken : niet in meegaan.
Werp een blik naar beneden, waar zit mijn navel - zijn navel en manekam in elkaars verlengde?
Voel ik links en rechts mijn zitbotten even duidelijk?
Beugels gelijk? (Ooit gooide mijn vos mij zo op rechts, dat ik in arren moede ongelijk ging zitten. Zou Vos haar zin krijgen zou de linkerbeugel kort worden, want ik zat op rechts. Ik deed links maar lager. Dametje is inmiddels veel symmetrischer...)
Hoe is het met je ellebogen? (Eentje uitsteken wil vaak zeggen dat je opzij bent gegooid door je paard - of vanwege je eigen scheefheid / ongelijkheid zo bent gaan zitten. Die elleboog zelf is zo belangrijk niet, maar het signaal wel.)

elinechris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 22:40

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb er super veel aan en ga zeker jullie tips gebruiken :)